דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיני

בטחוני-מדיני / התכוונתם לרדת לסיני, למרות אזהרות המסע? כדאי שתקראו את הכתבה הזו

"אין לנו רצון לצעוק 'זאב זאב'" מבטיח איתן בן דוד, ראש המטה ללוחמה בטרור | נוכח העובדה שדאע"ש מאשימים את ישראל בפיגועים רבים, וטענתו של הרמטכ"ל כי לדאע"ש 1,000 לוחמים בסיני, היינו ממליצים לחשב מסלול מחדש

מתקפה של חמושי דאע"ש על מחסום משטרתי מצרי 11/1/2017 (צילום: Islamic State Group in Sinai, via AP)
מתקפה של חמושי דאע"ש על מחסום משטרתי מצרי 11/1/2017 (צילום: Islamic State Group in Sinai, via AP)
אוריאל לוי

ראש המטה ללוחמה בטרור הכריז אתמול (שני) על החמרה באזהרת המסע לסיני, והוסיף כי האפשרות לסגור את מעבר הגבול בטאבה עומדת על הפרק ותצא לפועל אם יגיע מידע  קונקרטי על כוונה לבצע פיגועים. בשיחה עם עיתונאים אמר איתן בן דוד, ראש המטה ללוחמה בטרור כי "זה שמייחסים לישראל תקיפות, זה משקף מוטיבציה לפגיעה בישראלים כנקמה. עצם הימצאותם של ישראלים, זה מטריד שבעתיים. אנחנו עוקבים אחר המתרחש, אין לנו רצון לצעוק 'זאב זאב', אנחנו באמת מאמינים בזה – האיום הוא חמור". הכרזות אלה מגיעות על רקע הסלמה במלחמה בין דאע"ש לצבא מצריים בשבועות האחרונים.

מתקפה של חמושי דאע"ש על מחסום משטרתי מצרי 11/1/2017 (צילום: Islamic State Group in Sinai, via AP)
מתקפה של חמושי דאע"ש על מחסום משטרתי מצרי 11/1/2017 (צילום: Islamic State Group in Sinai, via AP)

בחודשיים האחרונים הגבירו מחבלי דאע"ש בסיני את הרדיפה אחר נוצרים החיים בצפון סיני. כמה כנסיות הוצתו, כתובות רוססו על בתים של תושבים נוצרים, ואף נרשמו מספר מקרי רצח של אזרחי מצרים נוצרים. לפני כחודש וחצי ארגון 'מחוז סיני של המדינה האסלאמית' פרסם סרטון בו נראו מחבלים המאיימים לרדוף את "הנוצרים הכופרים שמסייעים למערב". לאחר פרסום הסרטון, נאלצו כ-100 משפחות להמלט מהערים אל-עריש ושייח' זוויד לקהיר. אזרחיה הקופטים של מצרים, המיעוט הדתי הגדול במדינה המהווה כ-10% התושביה, אינם בטוחים גם בקהיר. בדצמבר האחרון פוצץ עצמו מחבל מתאבד של דאע"ש בקדתרלה הקופטית מרקוס הקדוש בקהיר, בזמן תפילה המונית. לפחות 25 בני אדם נהרגו, ו-35 נוספים נפצעו כתוצאה מהפיגוע המחריד.

לפני שבועיים, פרסמה סוכנות הידיעות אמעק המזוהה עם דאע"ש, תמונות של מחסומי דרכים ובדיקת תעודות זהות שמחבלים רעולי פנים מבצעים לעוברי אורח במרכז העיר אל-עריש. באחת התמונות נראה מחבל נושא מטול R.P.G טעון בטיל, ליד פיצוציה במרכז העיר אל-עריש, תמונות שהביכו את הרשויות המצריות. נראה שהרשויות איבדו אחיזה בעיר הגדולה ביותר בצפון סיני.

מאז פרסום התמונות, הסלימה הלוחמה בין המחבלים של דאע"ש לצבא מצרים בצפון סיני. שלשום (ראשון) דווח כי חייל מצרי נהרג מאש צלפים בעיר שייח-זוויד ושלושה חיילים נפצעו לאחר שרכבם עלה על מטען צד באל-עריש. צבא מצריים דיווח באותו היום כי הרג שמונה מחבלים במחסום דרכים סמוך לרפיח המצרית (ק"מ בודדים מגבול ישראל). זאת לאחר שביום חמישי דאע"ש טען כי הרג שישה שוטרים מצרים ביניהם שלושה קצינים ליד אל-עריש. צבא מצרים הודה כי 10 חיילים שלו נהרגו לאחר שרכבם עלה על מטען צד באל-עריש, וטען כי כוחותיו חיסלו 11 מחבלים של דאע"ש בצפון סיני באותו היום. דיווחים מסוג זה הגיעו מדי יום בשבועיים האחרונים.

בתוך כך, דאע"ש ממשיך להאשים את חיל האוויר של צה"ל בהפצצות אוויריות בצפון סיני. סרטון שפרסם הארגון שבוע שעבר מציג חורבות של כפר שהופצץ לטענתם על ידי חיל האוויר הישראלי.

דאע"ש בסיני

'מחוז סיני' של דאע"ש, או בשמו הקודם 'אנצאר בית אל-מקדִס' (נאמני ירושלים), הוא ארגון טרור סלפי שהוקם לאחר הפלת משטרו של חוסני מובראק, בפברואר 2011, ומייסדיו הם בדואים מצפון סיני ופלסטינים. בגלגולו הקודם, לפני שחבר לדאע"ש, פעל 'אנצאר בית אל-מקדִס' בעיקר נגד ישראל והיה אחראי בין היתר לפיגוע בכביש 12. בדצמבר 2013 ניסה הארגון להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי, מוחמד איברהים מוסטפא, ומאז פועל הארגון בעיקר נגד כוחות הביטחון המצריים, אך גם נגד אזרחים נוצרים ותיירים. ב-24 באוקטובר 2014 הוציא הארגון פיגוע משולב בצפון סיני, בו נהרגו למעלה מ-30 אנשי כוחות הביטחון המצריים. בעקבות הפיגוע הכריז נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי על מצב חירום בסיני, ובאישור ממשלת ישראל הכניס כוחות צבאיים רבים לחצי האי במטרה לנטרל את הארגון. ב-10 בנובמבר 2014 פרסם הארגון שבועת אמונים לדאע"ש ושינה את שמו ל'מחוז סיני של דאע"ש'.

בבוקר ה-1 ביולי 2015, הוציא הארגון את התקפתו הגדולה ביותר, בעיר שייח' זוויד. בהתקפה זו הצליח הארגון להשתלט על מבנים אסטרטגיים ועל רכבים משוריינים בעיר למשך כיממה. בהתקפה נהרגו לפחות 64 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים מצרים וכ-100 לוחמי הארגון. מאז ההתקפה, דיווחו המצרים כי הרגו 2,554 מפעילי הארגון ועצרו 2,369 נוספים. זאת בניגוד להערכות הרשמיות של ארה"ב לפיהן חברים בארגון רק 1,000 פעילים.

מרבית הפעילות של דאע"ש בסיני מתרחשת בחציו הצפוני של חצי האי, אלא שהפיגוע הרצחני ביותר של הארגון התרחש דווקא בשארם-א-שייך, המצוי בחציו הדרומי. ב-29 באוקטובר 2015, אז הופל מטוס נוסעים רוסי והרג את 224 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו.

הרמטכ"ל איזנקוט טען לאחרונה כי לדאע"ש 1,000 לוחמים בסיני, זאת לאחר שצבא מצריים טען כבר ב-2015 כי הרג יותר מ-1,100 מחבלים בסיני מאז 2011.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!