דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / המתקפה הכימית באדליב היא רק חלק מהמערכה שמנהל כעת אסד

השימוש בנשק כימי שלשום עורר תגובות נזעמות ברחבי העולם, אך מאות בני אדם נהרגו ביומיים האחרונים בתקיפות אסד במחוז אדליב | נשיא סוריה מנהל כעת מתקפה רחבת היקף על מנת לשוב ולאחוז באזורים בהם לא שלט מאז תחילת המלחמה

תקיפה אווירית בדמשק, סוריה. ארכיון (צילום: Qasioun News Agency, via AP)
תקיפה אווירית בדמשק, סוריה. ארכיון (צילום: Qasioun News Agency, via AP)
אוריאל לוי

מאות אזרחים סוריים נהרגו ביומיים האחרונים בהפצצות של משטר אסד וחיל האוויר הרוסי. מנהיגים מכל העולם גינו, אמנם, את השימוש שעשה אסד בנשק כימי, אך מרבית האזרחים נהרגו דווקא מנשק קונבנציונלי. ההתקפה הנרחבת של צבא אסד באה אחרי שהצליח להדוף את "מתקפת האביב" של המורדים. התקפה זו צפויה להמשך בשבועות הקרובים, ולהחזיר לאסד את השליטה באזורים שונים בהם לא שלט מאז תחילת המלחמה.

https://twitter.com/NimaRoyanima/status/849314935788142592

בדומה להתקפות כימיות שאסד ביצע בעבר, גם הפעם נראה שבכוונת הנשיא הסורי לכבוש את העיירה שהפציץ. אם יכבוש עיירה זו בדרום מחוז אדליב יוכל להטיל מצור על המורדים בצפון מחוז חמת.

לפני שבועיים, ביום בו החלו שיחות השלום בג'נבה, פרצו הכוחות המורדים בסוריה במתקפת האביב. בהנהגת הארגונים הג'יהאדיסטים "תחריר אל-שאם" (זרוע אל-קאעידה בסוריה) ו"אחרר אל-שאם", הממומנים על ידי קטאר, טורקיה וסעודיה, הצליחו המורדים לכבוש מידי אסד שטח נרחב צפונית לעיר חמת, ואזור תעשייה בדמשק. בנוסף כבש מידי דאע"ש שטח נרחב של קרוב ל-10,000 קמ"ר במדבר הסורי שבדרום המדינה.

אסד וחיזבאללה נזקקו לשבועיים על מנת להתעשת, ואולי הם המתינו לסיום סבב השיחות החמישי בג'נבה, שכשל שוב למצוא מוצא למלחמה בסוריה. כך או כל, בתום אותם שבועיים הצליח צבא סוריה, בעזרת חיזבאללה ויתר המיליציות השיעיות, לכבוש את מרבית השטח שאיבדו. בזמן השיחות בג'נבה נהרגו לא פחות מ-198 אזרחים בסוריה, ביניהם 33 ילדים, כך לפי ארגון זכויות האדם הסורי SNHR.

מאז שכבש אסד את העיר חלב, לפני ארבעה חודשים, הכריזו אנשיו כי היעד הבא הוא מחוז אדליב, שנשלט כמעט כולו בידי מורדים ג'יהאדיסטים. מתקפת האביב של אסד, נפתחה שלשום בשלושה אזורים: דרעא שבדרום, דמשק הבירה, ואדליב. בדרעא הפציצו צבא אסד ובני בריתו שכונות שבשליטת המורדים, לפחות שישה בני אדם נהרגו בהפצצות.

בפרברי דמשק ערך חיל האוויר הסורי מתקפות אוויריות על ארבעה שכונות שונות המצויות בשליטת המורדים. ארגון "הקסדות הלבנות" דיווח על לפחות 16 הרוגים, ביניהם שישה ילדים בשתיים מהשכונות. במזרח ח'וטה נהרגו לפחות 50 בני אדם בהפצצות אוויריות של חיל האוויר הסורי.

 

במחוז אדליב נהרגו מאות אזרחים, כאשר רק חלקם נהרגו בהפצצה הכימית אתמול על בחאן שייחון. בעיר סלאקין שבצפון מחוז אדליב נהרגו 23 נפשות בהפצצה של חיל האוויר הרוסי, בין ההרוגים 14 ילדים. בהפצצות אוויריות שנערכו בג'יסר אל-שוגור שבמערב אדליב, נהרגו לפחות 20 בני אדם.

המתקפה הכימית בחאן שייחון שלשום לא הפתיעה את אזרחי סוריה. למעשה, הייתה זו המתקפה הכימית התשיעית מאז תחילת 2017, כאשר מרבית התקיפות ארעו במחוז אדליב. לפי ארגוני זכויות אדם שונים נהרגו במתקפה הכימית שלשום בין 72 ל-76 בני אדם. הארגון הצרפתי "רופאים ללא גבולות" חקר את קרבנות ההפצצה הכימית אתמול, וטוען שיש בידיו הוכחות לכך שהם הורעלו משני גזים שונים: סארין וכלור. הייתה זו המתקפה הכימית הקטלנית ביותר מאז ההפצצה בח'וטה באוגוסט 2013, והפעם הראשונה מאז בה נעשה שימוש בגז סארין.

דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונאשנקוב מסר אתמול שהרעלים הופצו לאחר שאסד הפציץ מפעל של המורדים ששימש לייצור ולאחסון פגזים שהכילו גז רעיל. הגינויים הרפים של מנהיגי העולם, והגיבוי שקיבל אסד מרוסיה ואיראן לכך שהמורדים אשמים בהפצת הרעלים, יאפשרו לו להמשיך להשתמש ברעלים מסוג זה גם בעתיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!