דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חברה ועבודה / הבחירות להסתדרות המורים ייערכו מחר: 150 אלף יצביעו

המורים והמורות יוכלו לבחור באחת מ-8 הסיעות שמתמודדות לוועידה | מול המזכ"לית המכהנת, יפה בן דוד, מתמודדת ראשת סיעת האופוזיציה, גילה קליין | ניתן להצביע בכל הקלפיות הנייחות ברחבי הארץ

שיעור בכיתה באמצעות מחשב (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
שיעור בכיתה באמצעות מחשב (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
דוד טברסקי

150 אלף מורות ומורים יבחרו הנהגה: מחר (שלישי) יתקיימו הבחירות לראשות הסתדרות המורים. מדובר באחד האיגודים המקצועיים הגדולים והוותיקים בישראל, המאגד בתוכו את מורות ומנהלות בתי הספר היסודיים, הגננות, מורות האולפנים, המכללות להוראה, וכן גננות, מפקחות, מנהלי מחלקות חינוך וגמלאי מערכת החינוך.

120 אלף חברי וחברות הסתדרות המורים יבחרו באחת משמונה הסיעות המתמודדות, וספירת הקולות תקבע את הרכב 401 החברים בוועידת הסתדרות המורים, שתתכנס לאחר הבחירות ותבחר את המזכ"לית הבאה. בנוסף תיספר ההצבעה בפילוח גיאוגרפי, ותקבע את ועדי הסניפים, כאשר כל ועד יבחר לאחר הבחירות את יו"ר הסניף.

שתי נשות חינוך הכריזו על מועמדותן לתפקיד המזכ"ל: יושבת הראש המכהנת יפה בן דוד, העומדת בראש סיעת אמ"י ונהנית מתמיכתן של שש סיעות נוספות, וגילה קליין, העומדת בראש סיעת האופוזיציה נח"ל. סיעות נוספות שמתמודדות בבחירות הן סיעת הגננות (ג"נ) בראשות לילי פוקמונסקי, סיעת המורים הדתיים (ד') בראשות גד דיעי, סיעת הגמלאים (ו') בראשות ברוריה שכטר, ושלוש סיעות נוספות המייצגות מורות במגזר הערבי והדרוזי – סיעת י"ס בראשות אזבארגה גומעה, סיעת מ"ה בראשות סופיאן מוסא, וסיעת ר"פ בראשות חלאילה מאופק.

ההצבעה תתבצע באמצעות קלפיות ניידות במוסדות החינוך, וקלפיות נייחות בסניפי הסתדרות המורים ובמקומות נוספים. כל החברים והחברות יכולים להצביע בכל קלפי נייחת, והקלפיות הניידות מיועדות להצבעת מורים במקום העבודה בלבד. מי שיצביע בקלפי ניידת או בקלפי נייחת שאינה בתחום מגוריו יעשה זאת באמצעות מעטפה כפולה עם זיהוי שמו, והמעטפה תצורף לספירת הקולות בקלפי של אזור מגוריו. חשוב לציין כי הקולות ייספרו במרוכז על פי אזור המגורים, כלומר לא תתבצע כל ספירת קולות של עובדי מוסד חינוכי מסוים. באתר הבחירות של הסתדרות המורים ניתן לוודא זכות הצבעה, ולראות את מיקומי הקלפיות הנייחות, מסלולי הקלפיות הניידות ושעות פעילותן.

המזכ"לית המכהנת יפה בן דוד כיהנה בעברה כסגנית המזכ"ל ויו"ר סניף קריית גת, ועומדת כיום בראש סיעת אמ"י. בן דוד נכנסה לתפקידה בעקבות התפטרותו של היו"ר הקודם יוסי וסרמן, שכנגדו וכנגד בכירים נוספים בהסתדרות המורים הוגש כתב אישום בגין עבירות שוחד וסחיטה באיומים. זו הפעם הראשונה שבה היא מתמודדת בבחירות כלליות.

מאז שנכנסה לתפקידה, בדצמבר האחרון, הובילה בן דוד מספר מהלכים לשיפור תנאי העבודה של המורים. בתחילת ינואר הכריזה על שביתה של מספר שעות, שהופסקה בהוראת בית הדין לעבודה. ההישג העיקרי שרשמה בן דוד בחצי שנה של כהונה הוא חתימת הסכם עם משרדי האוצר והחינוך על שיפור תנאי העבודה של המורים. על פי ההסכם, שיהיה בתוקף עד אמצע 2019, תקצה המדינה 700 מיליון ש"ח לשיפור תנאי ההעסקה והשכר של המורים המאוגדים בהסתדרות המורים, בין היתר בתגמול על תפקידי רוחב שונים בבית הספר. עוד התבטאה בן דוד מספר פעמים כנגד אלימות כלפי מורים, ותמכה בשביתות מקומיות של מורים במחאה על מקרי אלימות בבתי הספר.

מול הקואליציה של בן דוד מתמודדת סיעת נח"ל בהובלתה של גילה קליין, מורה בתיכון מקיף א' באשדוד. קליין, שהקימה את הסיעה ב-2008, הבטיחה לשנות את הסכמי השכר והפנסיה שנחתמו בשש השנים האחרונות, אשר לטענתה אינם מיטיבים מספיק עם המורים ואף פוגעים בחלקם. עוד דורשת קליין להכניס שינויים בהסכם 'אופק חדש' ולשבור את השקט התעשייתי שנחתם בין ההסתדרות למדינה עד שנת 2019. קליין ציינה גם שתפעל להגברת השקיפות בהסתדרות המורים, הרשומה כאגודה עותמנית, ותדרוש שתהיה כפופה לביקורת של מבקר המדינה.

הסתדרות המורים הוקמה כבר ב-1903, על ידי אסיפת מחנכים ומחנכות מהיישוב העברי שהתכנסו בזכרון יעקב במטרה להקים ארגון גג מקצועי, חינוכי ותרבותי לכלל מורות ומוריי היישוב. בין מקימיה היו אנשי החינוך הבולטים של התקופה כמו פרופ' דוד ילין, מנהל הגימנסיה העברית הרצליה, ד"ר בן ציון מוסינזון ורבים נוספים. ב-1928, לאחר ניסיונות שונים של התאגדות, הוכרזה רשמית כ'הסתדרות המורים'.

ב-1950 הצטרפה הסתדרות המורים להסתדרות העובדים הכללית וייצגה את רוב המורים בישראל. בעקבות מחלוקת פנימית, התפלגו מההסתדרות ב-1958 מורות בתי הספר העל-יסודיים, שרובם היו אקדמאים, והקימו את ארגון המורים העל יסודיים.  בשנת 1997 התפלגה הסתדרות המורים מההסתדרות הכללית וחזרה להיות עצמאית.

מלבד פעילות איגוד מקצועי מפעילה הסתדרות המורים את עמותת המורים, שמובילה כנסים, מפגשי העשרה והכשרות שונות לציבור המורים. עוד מפעילה הסתדרות המורים את הקרן לקידום מקצועי, המובילה פרוייקטים לקידום המחשוב, התקשוב והמולטימדיה בחינוך. הסתדרות המורים מוציאה לאור את כתב העת הפדגוגי "הד החינוך", שהוא כתב העת הוותיק בישראל, ואת המגזין "פנים".

בשנת 2007 חתמה הסתדרות המורים עם שרת החינוך דאז יולי תמיר על הסכם עבודה שהוציא לדרך את רפורמת "אופק חדש" – הסכם שחל עד היום על כלל המורים המאוגדים בהסתדרות המורים. במסגרת ההסכם עלה שכר המורות, צומצם מספר התלמידים בכיתות והוגדל מספר השעות בהן המורות מחויבות לשהות בבית הספר ולבצע תפקידים שונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!