דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

מיכל האמוניה / העליון פסק, והמדינה וחיפה כימיקלים מנסות להרוויח עוד קצת זמן

בסוף יולי יסגר מיכל האמוניה, וכרגע נראה שחיפה כימיקלים והמדינה מתרכזים במשיכת זמן במקום במציאות פתרונות | המדינה לא ממהרת לאשר חלופה של שימוש במיכלים קטנים | ואוניית האמוניה עושה את דרכה לחופי ישראל

מיכל האמוניה בחיפה / הפגנה נגד מיכל האמוניה  (צילומים: חיים נתיב / דוברות עיריית חיפה).
מיכל האמוניה בחיפה / הפגנה נגד מיכל האמוניה (צילומים: חיים נתיב / דוברות עיריית חיפה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פסיקת בין המשפט העליון נכתבה בפירוט רב כדי לנסות לסיים את פרשת מיכל האמוניה לתמיד, אך גם ברשת הצפופה שטוו השופטים מצאו המדינה וחיפה כימיקלים שני חורים. המדינה מבקשת כי התאריך שקבע בית המשפט העליון, ה-31.7, לא יהיה תאריך ריקון סופי, אלא רק תאריך סיום שימוש, כאשר כמות האמוניה במיכל תהיה נמוכה מסף המשאבות – כ-360 טונות. חיפה כימיקלים מבקשת להפוך על פיה את התחייבותה שלא להשתמש שוב במיכל, באם הבקשה לשימוש במיכל תגיע מגורמי המדינה. בפסיקה עצמה הזכירו השופטים "גורמים הממשלתיים שנחלצו עתה, כך נראה, מה'שבי הרגולטורי' בו היו נתונים עד לאחרונה", אך לפי מהלך הדברים הנוכחי לא ברור האם ההיחלצות באמת התרחשה. בינתיים עושה את דרכה לכיוון חופי ישראל מיכלית אמוניה נוספת, שאמורה להגיע השבוע ועימה עוד 7,500 טונות אמוניה.

חיפה כימיקלים נאבקת על חייה

רצף ההליכים המשפטיים האחרונים הביא להקפאת הפעילות בשני מפעלי חיפה כימיקלים בחיפה, ובמישור רותם בנגב בסוף חודש מרץ. העובדים ממשיכים לקבל שכר, גם כאשר אין בעבורם עבודה ואין פתרון מוסכם באופק. אמנם, אניית האמוניה צפויה להגיע בין ה-6 ל-10 ליוני, אך הפסיקה האחרונה התירה לה לייבא אמוניה באניה, אשר תספיק לחודש אחד או פחות של ייצור דשנים. לאחר החודש הזה, אין שום פתרון מוסדר. פסיקת בית המשפט הייתה מלאה בביקורת חריפה על התנהלותה חסרת האחריות של החברה, אך הכירו גם בנזק הגדול שנגרם לעובדיה התלויים בה, כנימוק למתן עוד תקופת התארגנות.

באופן רשמי, הצהירו דוברי חיפה כימיקלים בחודשים האחרונים, כי אין להם כל רצון להמשיך לאחסן אמוניה במיכל, בהינתן חלופה אחרת, ואף ניסו למנף את סגירת המיכל כדי לבקש תמיכה במאות מליוני שקלים מהמדינה לטובת הקמת מפעל אמוניה בנגב. פתרון חלופי לא אושר עד כה לחברה, וכעת היא מנסה לתמרן ולהפך את הפסיקה כך שהמיכל יוכל להישאר פעיל. על פי בקשת ההבהרה שהגישה החברה לבית המשפט העליון, היא מבקשת לקבוע, כי גם אם על החברה יאסר לבקש לשוב ולהשתמש במיכל, היא תוכל "להיענות" לבקשה כזו אם גורמי המדינה יבקשו זו. המשך השימוש במיכל מנוגד לכל הפסיקות המשפטיות בלפחות 3 ערכאות בחודשים האחרונים, ולמדיניות המוצהרת של ממשלת ישראל, כפי שביטא אותה היועץ המשפטי לממשלה. בכל זאת, צצו סתירות בעמדת המדינה. כך למשל, בניגוד לדעתם של מומחים רבים, קבע המשרד להגנת הסביבה שחלופת המיכלים הקטנים (איזוטנקים) מהווה תוספת סיכון על פני מערך היבוא הקיים, ולא הפחתה דרמטית שלו. זאת ועוד, המשרד לא אישר את בקשת החברה לייבא אמוניה במיכלים כאלו, אף שעברו יותר מ-3 חודשים, ואף שפסיקות משפטיות קבעו שעל המשרד להגנת הסביבה להשיב לבקשה זו. בפסיקה האחרונה, נקבע התאריך ה-15.6 כתאריך מחייב למתן תגובה לגבי איזוטנקים.

גם גורמים המבקרים בחריפות את חיפה כימיקלים, דוגמת פרופסור אהוד קינן, אשר כתב את דו"ח המומחים המעיד על סיכוני המיכל, התפלא על כך שבמשרד להגנת הסביבה מתעלמים מקביעותיהם הקודמות בגין הסכנה הציבורית למיכל ולא מאשרים יבוא במיכלים קטנים. החברה הגישה לבית הדין בעבר פניה הכוללת דו"ח מאת בכיר לשעבר באוצר, ירום אריאב, המפרט חלופה בה המיכל ייסגר, ואניות ימשיכו להזרים אמוניה לחיפה כימיקלים תוך הארכת זמני השהות במפרץ חיפה. לפי הדו"ח, במקום המיכל, דרושים למפעל הצפוני 35 איזוטנקים ולמפעל הדרומי 20 איזוטנקים. ללא אניה דרושות לחברה כמויות מיכלים גדולות משמעותית, מה שעשוי להסביר את הגישה המהוססת של המשרד להגנת הסביבה. בינתיים, היה ניתן לאפשר לפחות את 20 המיכלים שלהם זקוק המפעל הדרומי ולאפשר לחברה לחזור לפעילות חלקית, על בסיס ההנחה ששינוע מיכלים כאלו מנמל אשדוד הוא עוד פחות מסוכן ממיכליות הכביש הקיימות, אשר נעות ממפרץ חיפה עד מישור רותם.

גורמים במשק האמוניה מספרים כי בתקופה האחרונה קפץ מחירי מיכלי האיזוטנקים בשיעור של בין פי 5 לפי 10, כך שבינתיים, לחלופה המידית ביותר לא רק שאין אישור רגולטורי, אלא היא גם יקרה מדי, לפחות באופן זמני. גם אם תאושר, לא ברור היכן בדיוק ימוקמו מיכלים אלו, ואיך בדיוק ניתן לספק להם מיגון מתאים. כך הפניה לבית הדין של חיפה כימיקלים, שנועדה לאשר שימוש במיכל, אשר בה נשארת חיפה כימיקלים גורם פאסיבי – "בית המשפט הנכבד מתבקש להבהיר, כי ההתחייבות שניתנת עתה על ידי המערערת (שלא לבקש להפעיל שוב את מיכל האמוניה, א.ר.), איננה מגבילה את שיקול דעתן של הרשויות המוסמכות, לבחון ולהחליט באשר לקיומה של חלופה הנראית בעיניהן מתאימה ועומדת בכל הקריטריונים המקצועיים, הבטיחותיים והביטחוניים", הופכת לבעלת הגיון כלשהו.

הפניה מוסיפה פרטים חדשים: "בימים אלה נדונות על ידי המנחה הלאומי (לטיפול בחומרים מסוכנים, א.ר), חלופות שונות לשם הבטחת אספקת אמוניה למשק הישראלי בכללותו ובכלל זה למערערת, לטווחי זמן שמעבר ליום ה-31.07.2017, ועד ליישומו של פתרון הקבע כפי שיאושר על ידי ממשלת ישראל", וכן "המערערת כפופה, על פי דין, להנחיות המנחה הלאומי ורשויות המדינה השונות, מחד; ואין להגביל את שיקול דעתם של אלה, מאידך". בניגוד להצהרותיה בעבר, חיפה כימיקלים מחפשת כל סדק, דרכו ניתן יהיה להשיב לפעולה את המיכל, בתקווה שבו עצמו לא התפתחו סדקים מסוכנים. מן הדברים עולה, כי המדינה נסוגה מעמדתה הרשמית, לפיה המיכל מסוכן ויש לסגור אותו בהקדם האפשרי, לעבר עמדה כי המיכל מהווה סיכון נסבל, והשימוש בו בא בחשבון גם במשך כמה חודשים או אפילו שנים, עד אשר יימצא פתרון אחר, על אף שלמיכל אין היתר בניה, ואין לו גם רישוי עסק. אם אכן מדובר בשינוי עמדה, ראוי שהמדינה תיתן לו פומבי באופן ראוי ומנומק, ולו רק כדי לשלול את הסברה לפיה המדינה ממשיכה להיות נתונה ב"שבי רגולטורי", כי שתיאר בית המשפט העליון.

"טעות מחשב" בהיתר הרעלים

הפעילה הסביבתית החיפאית שרית גולן שטיינברג פירסמה בפייסבוק פוסט על כך שהיתר הרעלים של מיכל האמוניה הוארך עד ה-31.5.2018, כאשר בעקבות פנייתה, תוקן ההיתר והוגבל ל-31.7. לערוץ 10 נמסר כי מדובר ב"טעות מחשב", שתוקנה. באם התאריך הזה איכשהו יצוץ שוב, ייתכן שהדבר יעיד שמדובר לא רק בטעות, אלא בתכנית שנחשפה לפני הזמן.

https://www.facebook.com/sarit.golan.1/posts/10210742637616699?match=16nXqNeZ16og15LXldec158g16nXmNeZ15nXoNeR16jXkizXqdeY15nXmdeg15HXqNeSLNep16jXmdeqLNeS15XXnNef

 

ויכוח מדעי או טקטיקת השהייה ?

בין המשפט המחוזי נדרש לקבוע כמה זמן ייקח לרוקן את מיכל האמוניה, לאחר שהתברר שלא ניתן לשאוב את התחתית שלו. הפסיקה באפריל קבעה, כי כלל ההיערכות צריכה לקחת לכל היותר 54 ימים, ואז בערך כחודשיים, לפי טכניקת הריקון המועדפת על החברה. המדינה וחיפה כימיקלים מבקשות שתיהן מבית הדין להכיר בכך אין אפשרות טכנית לריקון מלא של המיכל במועד שקבע, בעוד המנחה הלאומי דן באפשרות להמשיך להשתמש במיכל גם זמן נוסף. לפי הודעת המדינה, תהליך ריקון המיכל עשוי להימשך עד ינואר 2018. עיון בפסיקה של השופטת תמר שרון נתנאל, עליו מסתמכת פניית המדינה, מעריכה זמן מעט קצר יותר – 54 ימים מה-6 באפריל לשם היערכות, ואז עוד חודשיים של ריקון באמצעות משאבה טבולה. אף כי שופטי בית המשפט העליון עשויים להכיר בטעות שעשו, לגבי דרישתם לריקון מלא של המיכל, בעוד פסיקת בית הדין המחוזי מצדיקה מתן זמן ארוך יותר לביצוע, מעניין כיצד יתמודדו עם הסתירה בין בקשה צנועה, של מתן יותר זמן לרוקן את המיכל, לבין הבקשה להפך את משמעות פסק הדין ולהתיר שימוש במיכל האמוניה עד אשר תיווצר חלופה אחרת, וללא הגבלת זמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!