דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

אופציות בינאריות / הממשלה צפויה להוציא היום (א') את האופציות הבינאריות מחוץ לחוק

ה"מסחר" באופציות בינאריות הוא למעשה תעשיית הונאה המגלגלת מיליארדי שקלים | הפעילות אסורה לשיווק בישראל, אך מופעלת מהמדינה לכל העולם דרך האינטרנט | חוק חדש ייתן לרשות לניירות ערך את הכלים למגר את התופעה

אופציות בינאריות (אידאה)
אופציות בינאריות (אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) תיקון לחוק ניירות ערך שיאסור על מסחר באופציות בינאריות. התיקון לחוק צפוי לתת לרשות לניירות ערך את הכלים להילחם בתעשייה המבוססת על הונאה של לקוחות בכל העולם, מגלגלת מיליארדי שקלים ומביאה לפגיעה בשמה של ישראל בעולם.

תעשיית האופציות הבינאריות התפתחה בישראל בעשור האחרון. על פניו, חברות האופציות הבינאריות מספקות ללקוחותיהן את האפשרות להשקיע באופציות בעלות מועד פקיעה קרוב הנשענות על ביצועי מטבעות או מניות. עם פקיעת האופציה מתברר אם היא בתוך הטווח או מחוצה לו, כשבתוך הטווח משמעותו זכיה, ומחוץ לטווח הפסד. עם זאת מעדויות רבות שנאספו ב 'דבר ראשון', בכלי תקשורת אחרים וברשות לניירות ערך עולה כי המסחר באופציות בינאריות מבוסס על שיטות שכנוע מפוקפקות ומה שנראה כהונאה. בקצה התהליך נשארים מרבית ה"משקיעים" באופציות הבינאריות, רובם תמימים וללא ניסיון משמעותי בהשקעות, עם הפסדים גדולים.

במאי 2015 התקבל בכנסת תיקון לחוק רשות ניירות ערך במסגרתו נאסר על שיווק של אופציות בינאריות לאזרחים ישראלים. אולם, למרות שמדובר ב"תעשייה" שרובה ישראלית ופועלת מישראל, מרבית לקוחותיה הנפגעים ממנה הם אזרחי מדינות אחרות. בשנה האחרונה, בעקבות תלונות שהגיעו מאזרחים ומרשויות מקבילות בחו"ל החלה רשות לניירות ערך לפעול נגד תעשיית האופציות הבינאריות. עם זאת, עד היום הגביל המצב החוקי את היכולת של הרשות לפעול נגד החברות הללו, כל עוד הן לא משווקות את השיטה ללקוחות ישראלים.

בינואר האחרון התקיימה ישיבה של הוועדה לביקורת המדינה שעסקה בנושא. במהלך הישיבה תיאר יו"ר הרשות לניירות שמואל האוזר את הנזק הגדול שנגרם בעקבות תעשיית האופציות הבינאריות ואת הפעולות שמבצעת הרשות. לישיבה הגיעו פעילים חברתיים המייצגים נפגעים של התופעה, וכן עובדים לשעבר בתעשייה, שתיארו את שיטות הפעולה המפוקפקות של חברות האופציות הבינאריות. עם זאת רשות ניירות ערך ומשרד המשפטים חזרו באותה ישיבה על הטענה כי אין להם את הכלים החוקיים לפעול נגד החברות הללו.

אופציות בינאריות – איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).
אופציות בינאריות – איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).

התיקון לחוק שיובא היום לאישור הממשלה יתקן את המצב ויאפשר לרשות לניירות ערך לחקור ולהתחיל בהליכים פלילים כנגד מי שיפעיל זירות מסחר בשיטת האופציות הבינאריות גם כשמדובר בשיווק ללקוחות מחו"ל בלבד. בנוסף, התיקון לחוק קובע כי הפעלת זירת מסחר באופציות בינאריות יכולה להיות עבירה על חוק איסור הלבנת הון, ובכך לחשוף את בעלי ועובדי החברות הללו לקנסות כבדים ועונשי מאסר. בהצעת התיקון לחוק קושרת הממשלה בין תעשיית האופציות הבינאריות לארגוני פשיעה.

אם הצעת החוק אכן תאושר תעשייה המעסיקה אלפי ישראלים ומגלגלת על פי ההערכות בין מיליארד לחמישה מיליארד שקלים בשנה צפויה להיסגר. על פי מסמכי החלטת הממשלה, לסגירת החברות הללו לא צפויה להיות השפעה משמעותית על המשק הישראלי ועל תקציב המדינה. זאת מאחר ומרבית הרווחים של החברות הללו לא מדווחים ונרשמים במקלטי מס בחו"ל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!