דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חברה ועבודה / בעלי חיפה כימיקלים טען כי יסגור את המפעל הצפוני; השופט לא השתכנע

בית הדין לעבודה בחיפה דן החל משעות הבוקר בסוגיית פיטורי העובדים בחיפה כימיקלים צפון | הבעלים, ג'ולס טראמפ טען כי אין לו ברירה אלא לפטר את העובדים | השופט קוגן טען כי החברה לא הוכיחה שזו כוונתה, אך נמנע ממתן החלטה

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית הדין האזורי לעבודה,
 אוגוסט 2017. (צילום: ארז רביב).
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית הדין האזורי לעבודה, אוגוסט 2017. (צילום: ארז רביב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדיון המשפטי בסוגיית פיטורי עובדי חיפה כימיקלים צפון הולך ומסתבך. במהלך הדיון שמתקיים בשעה זו (שלישי) בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, העיד בעלי החברה, ג’ולס טראמפ, על כוונתו לסגור את המפעל. השופט אלכס קוגן, לא השתכנע מהעדות בשל היעדר ראיות ממשיות לסגירה, אך ניסה להימנע ממתן החלטה בניסיון לעודד פשרה מוסכמת, שתאפשר את החייאת המפעל. הדיון לא הצליח להיצמד לסוגיית כנות כוונת הסגירה ונגע בכל הניואנסים של החלופות, עמדות הרגולטורים השונים ועיריית חיפה.

לטענת טראמפ, אין לו ברירה אלא לסגור את המפעל ולפטר את העובדים, בשל סבך של דרישות רגולציה אך גם משיקוליו עסקיים –  הוא אינו מעוניין לאמץ את חלופת האיזוטנקים ליבוא אמוניה למפעל, אף שהוא כן מעוניין באותה חלופה לתקופה זמנית למפעל הדרומי של החברה. לדבריו "זה פתרון פלסטר ובלתי אמין, ואין ברשותנו די איזוטנקים כדי לממש אותו".

ג'ולס טראמפ, בעל השליטה בחיפה כימיקלים (צילום: יח"צ).
ג'ולס טראמפ, בעל השליטה בחיפה כימיקלים (צילום: יח"צ).

לדבר ראשון נודע על יבואני איזוטנקים היכולים, בהדרגה, לממש את צרכי המפעל אך החברה אינה מעוניינת לעבוד עימם. גם השופט קוגן לא השתכנע מטענות והחברה והטיח בפני בא כוחה, עו"ד עמי שחר, פעמים רבות, כי "כל המידע אצלכם, ואם הייתם סוגרים את המפעל באמת, ולא כמניפולציה, היו לכך הרבה ראיות שאתם לא מציגים".

עם זאת, ניסה השופט להימנע מקבלת החלטות, ועודד את המפעל להגיע להסכמה עם עיריית חיפה, שמסרבת לחדש את רישיון העסק למפעל ולצנרת האמוניה. עו"ד ימית קליין, המייצגת את העירייה, הציגה מכתב שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הצעה להקמת ועדה בלתי תלויה, תוך התחייבות לקבל את מסקנותיה בנושא החלופה הבטוחה ליבוא אמוניה.

השופט קוגן אימץ בהתלהבות את הרעיון, בשינוי קריטי לפיו, ראש המל"ל הנכנס מאיר בן שבת הוא שימנה את חברי הוועדה, ולא הצדדים עצמם. קוגן אף ניסה לדבר עם בן שבת במהלך הדיון, אך ללא הצלחה. נציגי המשרד להגנת הסביבה התנגדו להתקדים שיקצץ בסמכויותיהם, ומהמל"ל נמסר שיש סבירות נמוכה לכך שבן שבת יסכים להיעתר לבקשה. שולי נזר, סמנכ"לית המשרד, קבלה בעדותה על כך שעיריית חיפה לא הגישה כל דו"ח מקצועי המגבה את טענותיה בגין הסכנות מן האניה ועדיפות האיזוטנקים, "היה קונצנזוס בין הרגולטורים על עדיפות חלופת האוניה. עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את העובדים טענה כי סגן ראש המל"ל, זאב צוק רם, הודה בעבר כי חלופת האיזוטנקים כלל לא נבחנה מבחינה בטחונית.

השופט קוגן הופתע מכך שבמשרד להגנת הסביבה גיבשו את עמדתם מבלי להתייעץ עם העירייה, אך הודה שהדבר לא בסמכותו. "אני רק מנסה למנוע פיטורים של עובדים, ובסוף יש פה מעסיק פרטי. אם לא היום, אולי עוד חודש הוא ישכנע אותי שהמפעל נסגר. אני לא רוצה להגיע לשם".

התבצרות עובדי חיפה כימיקלים צפון במפעל (צילום: באסל עווידת/ פלאש 90).
התבצרות עובדי חיפה כימיקלים צפון במפעל (צילום: באסל עווידת/ פלאש 90).

עוד הוסיף השופט כי בתקופת הביניים הוא מציע לעירייה לשלם חלק משכר העובדים או להתיר כניסה של אניית אמוניה ללא קביעת תקדים. לכך התנגדה נציגת העירייה בטענה שבית המשפט המחוזי אסר על כניסת אנייה. בתגובה, אמר השופט כי "יכול להיות שפתרון האנייה באמת מסוכן, אבל יש גורם בעל סמכות שקבע משהו אחר ואני מנסה להגן על העובדים".

הדיון עדיין נמשך בבית המשפט עם בהפסקות קצרות מהשעה 9:30 בבוקר וצפוי להימשך גם מחר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!