דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משאל עם

בעולם / קטלוניה וכורדיסטאן לא לבד: הכירו את העמים שרוצים עצמאות

האם צפויים לנו בעתיד הקרוב עוד ועוד משאלי עם של מיעוטים אתניים וטריטוריות חסות שתושביהן מבקשות הגדרה לאומית? סקירה של הנעשה בעולם והמדינות שאת שמן כדאי להתחיל לשנן

אזרחית תומכת בהיפרדות סקוטלנד מבריטניה חולפת על פני הפרלמנט הסקוטי  (ארכיון)  (Andrew Milligan/PA via AP)
אזרחית תומכת בהיפרדות סקוטלנד מבריטניה חולפת על פני הפרלמנט הסקוטי  (ארכיון) (Andrew Milligan/PA via AP)
אוריאל לוי

בשבועות האחרונים סוערות רוחות הלאומיות ברחבי העולם לאחר שקטלוניה וכורדיסטאן העיראקית הצביעו "כן" במשאלי עם לעצמאות. התעוררות לאומית היא תופעה מדבקת ונראה כי עידן הלאומיות המזוהה עם המאה ה-19, שרבים כבר הספידו אל מול תהליכי הגלובליזציה בעשורים האחרונים, רחוק מלחלוף מהעולם. מיעוטים אתניים קמים בזה אחר זה ומבקשים להגדיל את הרשות השלטונית שלהם ואף להקים מדינה. בכתבה הבאה נסקור את משאלי העם הצפויים בשנים הקרובות ברחבי העולם, אך תחילה קצת פרספקטיבה.

גרינלנד (גרפיקה: אידאה).
גרינלנד (גרפיקה: אידאה).

בעולם קיימות כיום כ-7,000 שפות דבורות שונות, ורבבות ניבים. מספרן הרב של השפות מעיד לרוב על הכמות של הקבוצות האתניות השונות החולקות שפה, היסטוריה, תרבות וחבל ארץ. אלפי העמים האלה מצטופפים בכ-200 מדינות שמרביתן נוסדו במאתיים השנים האחרונות. מספר המדינות המדויק איננו מוסכם: האו"ם מכיר ב-206 מדינות אולם רק 193 מהן חברות מלאות בארגון, ממשלת ארה"ב מכירה ב-195 מדינות, רוסיה מכירה ביותר מדינות מאשר ארה"ב כשהיא מכירה למשל בפלסטין כמדינה וכך גם באוסטיה הדרומית ובאבחזיה, אך איננה מכירה בקוסובו. הוויכוח אודות הכרה במדינות כגון טאיוואן, פלסטין, סהרה המערבית, קפריסין הצפונית, וקוסובו הוא ויכוח ער יחסית למדינות עצמאיות בהן אף מדינה בעולם אינה מכירה על אף הריבונות המלאה ממנה הן נהנות כמו למשל: סומלילנד ופונטלנד המצויות בשטחה של סומליה ונגורנו-קרבאך המצויה בשטח אזרבייג'ן. יש חבלים אוטונומיים הקרויים בטעות מדינה למרות שלא הכריזו עדיין על עצמאות, כך למשל גרינלנד, איי פארו, סקוטלנד, אירלנד הצפונית, וויילס וכן, גם פלסטין. אם כך, איך בכל זאת הגענו למצב הנוכחי בו קיימות כ-200 מדינות עצמאיות? ומי הישויות הבאות שייגשו למשאלי עם לעצמאות הנכספת?

קצת סדר מדיני

במאה ה-19 היו אלה נסיכויות אירופאיות שהתאגדו למדינות לאום כמו איטליה וגרמניה ומנגד התעוררות לאומית בקרב לאומים שונים שחיו תחת אימפריות גדולות ורבים מהם הכריזו עצמאות – במיוחד באמריקה הלטינית. במאה העשרים נפלו בזו אחר זו האימפריות והותירו אחריהן עשרות מדינות חדשות. החל מקריסתן של אוסטרו-הונגריה והאימפריה העות'מנית במלחמת העולם הראשונה. נפילתה הכפולה של גרמניה ונפילתה של יפן, ששלטה בארצות שונות במזרח, הובילו גם הן לעצמאות מדינית עבור כמה מדינות, אך המאסה הגדולה הייתה בתהליך הדה-קולוניזציה של האימפריות המערב אירופאיות (אנגליה, צרפת, הולנד, בלגיה ופורטוגל) לאחר מלחמת העולם השנייה, ובהתפרקות ברית המועצות ויוגוסלביה בשנות התשעים.

אוסטיה הדרומית (גרפיקה: אידאה).
אוסטיה הדרומית (גרפיקה: אידאה).

במאה ה-21 זכו כמה חבלי ארץ לעצמאות כלכלית וביטחונית, אך סודאן הדרומית וקוסובו הן היחידות שהצליחה להקים מדינה המוכרת בידי מעצמת העל המתיימרת לשלוט בעולם – ארה"ב. קוסובו אינה מוכרת על ידי רוסיה וסין – המעצמות המתיימרות להתחרות בארה"ב על השליטה, וסודאן הדרומית שקעה במלחמת אזרחים אכזרית שסופה איננו נראה באופק.

משאלי העם הבאים

כעת, לאחר שקטלוניה וכורדיסטאן העיראקית (או כורדיסטאן הדרומית) ערכו משאלי עם לעצמאות וזכו בעקבות זאת לתמיכה מסוימת ברחבי העולם, ולאחר שבדלנים בחבל אמבזוניה שבמערב קמרון הכריזו על עצמאות החבל והובילו למהומות בהן נהרגו עשרות, חבלים נוספים מבקשים לערוך משאלי עם לעצמאות או לפחות להגברת האוטונומיה שלהם:

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)

איי פארו

ביתם של כ-50,000 נפשות ו-70,000 כבשים המצטופפים על 18 איים וולקניים בין בריטניה, נורבגיה ואיסלנד. שטחם היבשתי של איי פארו ('איי הצאן' בפארואנית) הוא מזערי – פחות מ-1,500 קמ"ר. למרות הריבוי בכבשים דווקא ענף הדייג הוא הענף המרכזי המפרנס את תושבי האיים ונאמד ב-95% מהייצוא שלהם. מאז 1948 נהנים הפארואנים מאוטונומיה נרחבת בכל תחומי החיים מלבד יחסי חוץ, הגנה ושליטה במטבע. יש להם דגל ונבחרת כדורגל רשמית, פרלמנט וממשלה אך מבחינת כמחצית מהאוכלוסייה זה כנראה לא מספיק. ראש ממשלת דנמרק נשוי לפארואנית ויש לו אפילו כבשים משלו באיים אך גם זה לא מספיק. ממשלת פארו קבעה מועד למשאל עם על חוקה חדשה, שעיקרה הוא הזכות להכרזת עצמאות מדינית ולהיפרד מדנמרק ב-25 באפריל 2018.

איי פארו (גרפיקה: אידאה).
איי פארו (גרפיקה: אידאה).

עומר גנדלר, ישראלי המתגורר באיי פארו, אמר ל'דבר ראשון' כי המחלוקת על העצמאות היא מחלוקת בין דורית. "המבוגרים טוענים לעצמאות בצידוקים כלכליים. אחד מהדברים שהכי דוחפים כרגע את הכלכלה שלהם לפרישה זה הברקזיט והתקווה לעשיית הסכמי סחר בדגה עם בריטניה שמאד יעזרו לכלכלת האיים. דבר שכרגע אסור על פי חוקי השוק המשותף אליהם בריטניה מחוייבת. מלבד זאת הם מותחים ביקורת על המחויבות לרכישה מהשוק הדני, וזאת למרות שהדנים מסבסדים את הפארואנים ב-650 מיליון קרונות בשנה (כ-300 מיליון ש"ח), אבל האמת היא שהם מחפשים את הלאומיות הטוטאלית וזאת למרות שיש להם שפה, דגל, חגים מקומיים ותרבות מאוד מובהקת. הצעירים רואים את הקידמה, האוניברסיטאות הדניות, האפשרות להתפתח מחוץ לאיים. עם זאת אני רואה המון בלבול בקרב הצעירים".

גרינלנד

התנועה לעצמאות גרינלנד פועלת כבר שנים רבות, אך תאריך למשאל עם לעצמאות מדנמרק עדין אין לה. פעילים ונבחרי ציבור באי הגדול בעולם, אשר חיים בו רק 56,000 תושבים, מבקשים לערוך משאל עם לעצמאות בשנת 2020, השנה בה יחגגו הדנים 300 שנות שלטון בגרינלנד. תושבי גרינלנד, הסובלים מחורף ארוך וקר ברמה קיצונית, ומנהלים את ליגת הכדורגל הקצרה ביותר בעולם מדי קיץ, יגשו במוקדם או במאוחר לקלפיות וידרשו לבחור בין עצמאות לנאמנות לכתר הדני.

משחק כדורגל בגרינלנד (צילום: מייקל ינסן, שופט מייעץ להתאחדות הכדורגל בגרינלנד)
משחק כדורגל בגרינלנד (צילום: מייקל ינסן, שופט מייעץ להתאחדות הכדורגל בגרינלנד)

סקוטלנד

מנהיגת סקוטלנד הודיעה לפני כחצי שנה שהיא תערוך משאל עם לעצמאות עד אביב 2019. השרה הראשונה ניקולה סטרג'ן הודיעה כי היא תפעל במהירות כדי לתת לבוחרים את האפשרות לעזוב את הממלכה המאוחדת, משום שלאחר הברקזיט תושבי סקוטלנד נדחפו לעזיבה קשה של האיחוד האירופי בניגוד לרצונם. לדברי סטרג'ן, המשאל יתקיים לאחר שיתבררו פרטי היחסים בין בריטניה של אחרי הברקזיט לאיחוד האירופי ותושבי סקוטלנד יוכלו להחליט באופן מושכל בנושא. 62% מתושבי סקוטלנד התנגדו לברקזיט וההנהגה הסקוטית מקווה שאותם המתנגדים יעדיפו את החברות באיחוד האירופי על פני הנאמנות לכתר הבריטי. במשאל העם הראשון שערכה סקוטלנד בנושא, בשנת 2014, דחו המצביעים את ההצעה להכריז על עצמאות ברוב של 55% מתנגדים לעומת 45% תומכים. לדברי סטרג'ן, החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד שינתה את הנסיבות ולכן יש לערוך משאל עם חדש.

קלדוניה החדשה (גרפיקה: אידאה).
קלדוניה החדשה (גרפיקה: אידאה).

קלדוניה החדשה

קַלֶדוֹנְיָה החדשה היא טריטוריה צרפתית באוקיינוס השקט – קבוצת איים מבודדים ששטחם היבשתי קטן מזה של מדינת ישראל. קלדוניה החדשה איננה הטריטוריה הצרפתית היחידה מחוץ לאירופה. הצרפתים נוהגים להתגאות על כך שגבולה היבשתי הארוך ביותר של צרפת הוא איננו הגבול עם ספרד או גרמניה אלא הגבול עם ברזיל. גינאה הצרפתית (טריטוריה צרפתית מצפון לברזיל) היא הטריטוריה הגדולה ביותר של צרפת מחוץ לאירופה וחיים בה כ-600,000 נפשות אשר אינן מבקשות עצמאות. תושבי גינאה הצרפתית, בדומה ל-400,000 תושבי גואדלופ (האיים הקריביים השייכים לצרפת), 300,000 תושבי פולינזיה הצרפתית, ותושבי איים צרפתיים נוספים ברחבי הגלובוס מעדיפים את הרווחה הכלכלית המוענקת להם מהרפובליקה האירופית על פני הגדרה עצמית. יש גם את ראיניון (אי צרפתי באוקיינוס ההודי), ועוד עשרות איים צרפתים בכל אחד מהאוקיינוסים שלא היו מיושבים שעה שהאדם הלבן דרך בהם לראשונה ותושביהם כיום הם ערב רב של בני אדם שכל הקושר ביניהם הוא האזרחות הצרפתית. הם לא צפויים להתעורר למאבק לאומי להגדרה עצמית.

קלדוניה החדשה, המכונה קנקי בפי בדלניה, מצויה במצב אחר. 300,000 תושביה, החיים במערכת האיים האוטונומית בבידוד גדול מהעולם, מנהלים מזה 30 שנים מאבק לזכות להגדרה עצמית. בשנת 1998 הם זכו למעמד אוטונומי מיוחד, מעבר לחוקה העצמאית בה החזיקו גם לפני כן. מעמד שלא ניתן מעולם לשום ישות אחרת ברפובליקה הצרפתית, אך עבור רבים מהקלדונים זה לא מספיק – הם רוצים מדינה משלהם ששמה יהיה "קנקי" והם מוכנים לספוג את ההשלכות הכלכליות העשויות להיות לכך. משאל העם לעצמאות צפוי להיערך שם "לכל המאוחר בנובמבר 2018", כך לפי ממשלת צרפת כאשר המתנגדים לעצמאות מבקשים לערוך את המשאל ב-7 באוקטובר. תאריך מדויק טרם נקבע.

עמנואל מקרון – מעוניין שקלדוניה תישאר בקשר עם צרפת (צילום: AP Photo/David Vincent).
עמנואל מקרון – מעוניין שקלדוניה תישאר בקשר עם צרפת (צילום: AP Photo/David Vincent).

ממשל מקרון הציע לקלדונים פתרונות ביניים – בין עצמאות מלאה לבין השתייכות לרפובליקה הצרפתית. מקרון עצמו אמר שהוא מייחל לכך שקלדוניה החדשה תישאר "קשורה" לצרפת באופן זה או אחר. ממשלת צרפת תשתדל להימנע ממשאל עם של 'כן' או 'לא' ותנסה להציע "דרך שלישית" אך הממשל המקומי בקלדוניה החדשה איננו מחויב לעשות כך.

אוסטיה הדרומית 

אוסטיה הדרומית היא ישות מדינית קווקזית הנהנית מחסותה של רוסיה. בדומה לאבחזיה, התנתקה אוסטיה הדרומית מגיאורגיה במהלך מלחמת רוסיה-גיאורגיה בשנת 2006. ההתנתקות המהירה של השתיים הגיעה לאחר מאבקים לאומיים של האבחזים והאוסטים, שניים מבין עשרות העמים החיים בקווקז ונעדרים עצמאות מדינית. אוסטיה הדרומית משוועת לחבור לאוסטיה הצפונית – תת-מדינה בעלת אוטונומיה חלקית בדרום מערב רוסיה. מכיוון שהאוסטים מבינים את מגבלות כוחם הם אינם מעוניינים לנתק את אוסטיה הצפונית מרוסיה – נהפוכו – כוונתם היא לחבר את אוסטיה הדרומית לרוסיה. אלא שרוסיה איננה מעוניינת לספח את אוסטיה, הנחשבת בעיני מרבית מדינות העולם כשטח כבוש השייך לגאורגיה, מפאת הנזק הבינלאומי שזה יסב לה.

נשיא אוסטיה הדרומית הכריז באפריל 2016 שיערוך משאל עם על הצטרפות המדינה לרוסיה אך זו סיכלה את המהלך. לפני כארבעה חודשים בפגישה עם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, אמר נשיא אוסטיה הדרומית שמשאל העם הוא בלתי נמנע וכי הוא מתכוון לערכו עד סוף 2017. בינתיים אין תאריך למשאל העם ורוסיה לא הגיבה למהלך באופן פומבי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!