דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

מדיני / אחרי ארה"ב: נתניהו הנחה את משרד החוץ להיערך לפרישה מאונסק"ו

אמש הודיעה ארה"ב על פרישתה המתוכננת מארגון אונסק"ו בשל הטיה חמורה נגד ישראל | נתניהו על אונסק"ו: "שם ללעג ומגחיך את המורשת כשהוא מכחיש את הקשר בן 3,000 השנים של העם היהודי לבירתנו הנצחית"

נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם בשנה שעברה (צילום מסך)
נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם בשנה שעברה (צילום מסך)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול (חמישי) כי הנחה את משרד החוץ להכין את פרישתה של מדינת ישראל מחברות בארגון אונסק"ו, זאת בעקבות הודעתה של ארה"ב כי תפרוש מהארגון בסוף שנת 2018 בשל ההטיה נגד ישראל והצורך ברפורמה עמוקה בארגון. על-פי ההודעה, ישראל תפרוש במקביל לארה"ב ולא לפני כן.

ההודעה של ישראל על הפרישה המתוכננת מגיעה על רקע הישג דיפלומטי שהושג ברביעי האחרון בארגון. בפעם הראשונה מאז שנת 2011 שתי ההחלטות נגד ישראל באונסק"ו בעניין ירושלים והמקומות הקדושים ובעניין השטחים הכבושים לא הועמדו להצבעה ונדחו פה אחד, כולל איראן, בחצי שנה.

חשוב לומר כי הדחייה לא נעשתה מאהבת ישראל. מזה ארבעה ימים שנערכות באונסק"ו הצבעות לתפקיד המזכ״ל הבא ומההתחלה היו מספר מועמדים ממדינות ערב עיראק, קטאר, מצרים ולבנון שהמשותף להן הוא שהן כולן גם פעילות בוועד המנהל של הארגון. כיוון שאלה רצו להגדיל את הסיכוי שלהן להיבחר בקרב חברות הארגון (דרושים למעלה מ-30 קולות למועמד כדי להיבחר -ש.נ), הן ידעו שצריך ״להתנהג יפה״ ולא לעשות רעש פוליטי מיותר ומעל הכל שלא להצטייר ככאלה שמביאים לפוליטיזציה בארגון, ולפיכך הן הביאו לדחייה. היום (שישי) תתקיים ההצבעה הסופית ויוחלט מי שתי המועמדות שעולות לגמר. קטאר כבר הבטיחה את מקומה עם 22 קולות ומחר יוחלט בהצבעה מי מהשתיים, צרפת ומצרים שהגיעו לתיקו של 18 קולות, תעלה לסיבוב הבא.

מליאת אונסק"ו. ארכיון (צילום: AP Photo/ Michel Euler)
מליאת אונסק"ו. ארכיון (צילום: AP Photo/ Michel Euler)

עוד טרם החלטת הפרישה האמריקאית, ישראל וארגון אונסק"ו היו מצויים בשפל עמוק ביחסים. בנאומו במושב הפתיחה של העצרת הכללית של האו"ם תקף נתניהו בחריפות את הארגון ומוסדותיו לרבות אונסק"ו והחלטתו מחודש יולי השנה המגדירה את העיר חברון, כולל את מערת המכפלה, כאתר מורשת פלסטיני בסיכון וללא התייחסות לזיקה של מדינת ישראל והעם היהודי למקומות הקדושים. "זה לא חדשות מזוייפות (פייק ניוז) זו היסטוריה מזוייפת", דברי נתניהו. בעקבות ההחלטה בעניין העיר חברון הורה נתניהו לקצץ את התמיכה הישראלית באונסק"ו במיליון דולר.

בסוף חודש אוגוסט ביקר בישראל מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בפתח פגישתו עם נתניהו, האחרון לא חסך בביקורת על ארגון האו"ם ויחסו לישראל ואמר כי "אין ספק שהיחסים בינינו לבין האו"ם היו מעורערים. אני חושב שלאו"ם יש אובססיה אבסורדית כלפי ישראל וטקטיקות שמפלות לרעתה באופן מובהק. אינך צריך להיות ראש ממשלת ישראל כדי להבין זאת ואנשים הגונים והגיוניים מבינים זאת". נתניהו הוסיף כי מוסדות האו"ם חורגים מהמנדט שלהם ומפלים לרעה את ישראל. הוא הדגיש את אונסק"ו ואמר כי הוא "שם ללעג ומגחיך את המורשת הזאת כאשר הוא מכחיש את הקשר בן 3,000 השנים של העם היהודי לבירתנו הנצחית ירושלים". מספר ימים לפני ההחלטה הנוגעת לעיר חברון, אישרר הארגון את החלטתו האנטי ישראלית, כי העיר העתיקה בירושלים היא אתר מורשת בסיכון.

השגריר כרמל שאמה כהן עם יו"ר הוועד המנהל של אונסק"ו ושגרירת קנדה (צילום: ארז ליצפילד)
השגריר כרמל שאמה כהן עם יו"ר הוועד המנהל של אונסק"ו ושגרירת קנדה (צילום: ארז ליצפילד)

עד שנת 2011 לא היו תקריות מיוחדות הקשורות לארגון, אך מאז שהפלסטינים הפכו להיות במעמד של 'מדינה חברה' באונסק"ו, הם חברו לירדן והחלו לרשום הצעות החלטה פוליטיות הקשורות לירושלים ובמטרה לערער את ריבונותה של ישראל על העיר העתיקה. הפלסטינים טוענים, בין היתר, כי כל החפירות הנעשות באמצעות רשות העתיקות אינן חוקיות ובהיות אתר המורשת רשום תחת ירדן, ישראל מואשמת כי היא משנה את "האותנטיות" הירדנית של העיר. יש לציין כי לאונסק"ו כארגון האחראי על אתרי מורשת אין מנדט לקבל החלטות או לעסוק בנושאי ריבונות כמו מועצת הביטחון של האו"ם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!