דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השירות הציבורי

השירות הציבורי / הממשלה אישרה את "חוק הג'ובים" של השרים לוין ושקד

אחרי שנדחתה לפני מספר שבועות, מאחר שלא הייתה מרחיקת לכת מספיק, אישרה היום (א') הממשלה את התוכנית להגדלת מספר משרות האמון במשרדי הממשלה | בקואליציה טענו כי מדובר בהגברת המשילות | באופוזיציה טענו כי מדובר בשחיתות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון. (צילום: אלכס קולומויסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את תוכנית השרים יריב לוין ואיילת שקד להוסיף מינוי משנים למנכ"לים למשרדי הממשלה כמשרת אמון של מנכ"לי המשרדים. התוכנית, שעלתה לאישור הממשלה לפני מספר שבועות, נדחתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתינהו, בטענה כי אינה הולכת רחוק מספיק, וכי עליה לאפשר הרחבה משמעותית הרבה יותר של מינויים פוליטיים. היום, כאמור, עלתה ההצעה שוב להצבעה ואושרה ברוב קולות. השרים חיים כץ וגילה גמליאל התנגדו הצביעו נגד, כיוון שהיו רוצים שינוי מרחיב יותר. השר יובל שטייניץ נמנע בהצבעה.

בנוסף להוספת תפקיד המשנה למנכ"ל כמשרת אמון, כוללת התוכנית שאושרה היום גם שינוי הרכב ועדות האיתור לכ-130 בעלי תפקידים בשירות הציבורי. על פי ההחלטה, ועדות האיתור יימנו שלושה חברים במקום חמישה: מנכ"ל המשרד הרלוונטי, נציב שירות המדינה, ואדם נוסף עליו יסכימו שני החברים הקיימים. על פי הודעת הממשלה, ההחלטה התקבלה נוכח העובדה שמינויים רבים התעכבו בשל קושי לתאם מועד כינוס של חמישה חברי הוועדה.

שרת המשפטים איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, היום (צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת המשפטים איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, היום (צילום: אלכס קולומויסקי)

מההחלטה הוחרגו תפקידים שהוגדרו "שומרי סף", בהם הממונה על ההגבלים העסקיים, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, מנהל רשות המסים, ראש אגף הממונה על הביטחון, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ראש הרשות לאכיפת דיני התכנון והבנייה, והאפוטרופוס הכללי. בנוסף על כך, בתוך חודשיים יוחלט על תפקידים נוספים שיוחרגו מהחלטת הממשלה, ואשר לגביהם ועדות האיתור יוותרו חמישה חברים.

השרה שקד אמרה, אחרי אישור התוכנית, כי "הצעת המחליטים מוכיחה שמשילות ומקצועיות לא סותרות. אפשר גם להביא לשירות הציבורי אנשים מקצועיים וגם לתת לדרג הנבחר להוביל את המדיניות עבורה נבחר. מה שעובד טוב בצבא, עם קיום תפקיד של סגן רמטכ"ל יעבוד טוב גם במשרדי הממשלה עם משנה למנכ"ל. משימות משרדי הממשלה גדלו משמעותית בשנים האחרונות וקיים צורך ביצירת מוטת ניהול משמעותית יותר. מדובר בתפקיד עם תנאי סף, אשר יזרימו בעלי כישרונות ניהוליים לשירות הציבורי. במקביל, נסיר חסמים במינוי גורמי מקצוע שהיו תקועים עד כה"

השר לוין הוסיף כי: "ההחלטות אותן השרה שקד ואני העברנו היום באות לחזק את המשילות ולשים סוף למצב אבסורדי בו המדיניות שנקבעת על ידי השרים אינה מתבצעת במלואה. יש בהחלטה שמירה על האיזון הדרוש בין הצורך לאפשר לשרים לעבוד עם האנשים שמחוייבים למדיניות שלהם, ובין הרצון לשמור על כך שלתפקידים בכירים יתמנו אנשים בעלי ידע וכישורים מתאימים".

"שחיתות פוליטית במסווה של משילות"

באופוזיציה, מיהרו לגנות את ההחלטה. יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "הממשלה אישרה היום את חוק הג'ובים החדש שלה. עוד חוק ג'ובים, עוד מינויים פוליטיים, עוד משרות שאף אחד לא צריך. כל משרה כזאת היא שני מיליון שקל, ביחד כל מה שהם אישרו היום לעצמם, למקורבים שלהם – 40 מיליון שקל. בכסף הזה היה אפשר לפתור את כל הבעיה של הצהרונים. זה מיועד רק למטרה אחת- שהשרים יוכלו לסדר ג'ובים למקורבים שלהם על חשבון אזרחי מדינת ישראל".

ח"כ ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
ח"כ ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), אמרה כי "המסר שהממשלה מעבירה היום הוא שתקציבים, משרות וכל מה שציבורי, ששייך לציבור ושנועד לשרת את הציבור – הופך למפלגתי. הניסיון של הממשלה להרחיב את המינויים האישיים, לא מבקש לשפר את יכולת המשילות אלא לענות על צרכים פוליטיים בלתי רלוונטיים. חוקי הג'ובים למיניהם הם שחיתות פוליטית במסווה של משילות וצריך לעצור אותם".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר על ההחלטה כי "האינטרס הציבורי ושלטון החוק לא מעניינים את ממשלת נתניהו. במוצ"ש תוקפים את שלטון החוק, בראשון מאשרים את חוק הג'ובים. כל הסיפור של ממשלת נתניהו ביממה אחת. נתניהו ואנשיו לא מהססים לפגוע בשומרי הסף וגורמי אכיפת החוק וגם לשפוך מיליונים על ג'ובים מיותרים למקורבים שלהם. האינטרס הציבורי ושלטון החוק לא מעניינים את ממשלת נתניהו".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי (צילום: אמיל סלמן)
יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי (צילום: אמיל סלמן)

לפני הדיון הקודם בנושא בישיבת הממשלה, שלח יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי מכתב לכלל מנכ"לי וסמנכ"לי המשרדים, ובו הביע תרעומת על ההחלטה להוציא את תפקידי המשנה למנכ"לים מחובת המכרזים, בניגוד לעמדת נציב שירות המדינה אוהד פראוור. במכתבו הבהיר כי נאמנותם של עובדי שירות המדינה נתונה למדינה, בשונה מנושאי משרות אמון פוליטיות. "נאמנות זו של משרת אמון פוליטי בתפקיד כה בכיר הדורש עקביות ורציפות בשלטון יביאו לפגיעה במשילות ולכדי פגיעה בשירות הציבורי הניתן לאזרחי מדינת ישראל", כתב וצירף לדבריו נתונים ממחקר של הבנק העולמי הקושרים בין היעדר מינויים פוליטיים לאפקטיביות הממשלה. לפני כשבועיים שלח מכתב דומה גם לראש הממשלה עצמו.

גם איגוד המשפטנים בהסתדרות התנגדות למהלכי הפוליטיזציה של הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, במסגרת הצעת חוק פרטית של ח"כ אוחנה. במקביל מקדמת שרת המשפטים איילת שקד הצעת חוק למינוי היועצים המשפטיים באמצעות ועדות איתור – שבהן כאמור יהיו חברים רוב של נציגים מטעם השרים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!