דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

ההפרטה הזוחלת / חברת החשמל: החובות הולכים ומצטמקים, אך המשבר עדיין כאן

בחברה זכתה בדירוג אשראי משופר וממשיכה לשלם את חובותיה | השיפור הכספי קשור גם לצמצום ההשקעה בתשתיות, מה שעשוי לפגוע ביכולת העתידית לספק חשמל | היצרנים הפרטיים טוענים שצמצום ההשקעה נועד להקשות על הפרטת משק החשמל

חברת החשמל. צילום: פלאש 90.
חברת החשמל. צילום: פלאש 90.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדירוג הפיננסי של חברת החשמל בעליה, בזכות מדיניות הקטנת החובות הדרמטית של הנהלת החברה. ה"הישג" קשור להפחתת ההשקעות בפיתוח רשת החשמל, מה שמגביל הקמת תחנות כוח חדשות, ועלול לפגוע באמינות הגבוהה עד כה של אספקת החשמל בישראל. יש דמיון בין מדיניות חברת החשמל לבין המדיניות התקציבית של מדינת ישראל, אך חברת החשמל סובלת מתהליכי הפרטה זוחלת שחונקים אותה כלכלית, בהובלת המדינה, ואילו המדינה עושה זו שלא מתוך משבר, אלא דווקא כאשר קופתה מתמלאת יותר ויותר.

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P העלתה אתמול את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל ל-BBB, הדרגה הרביעית המעידה על יכולת ממוצעת להחזיר חובות. עופר בלוך, מנכ"ל החברה, אמר בתגובה כי: "האמון הרב בו זוכה חברת החשמל בקרב המשקיעים הבינלאומיים, כמו גם המקומיים, הנו תולדה של ניהול נכון ואחראי של חברת החשמל מול ובתיאום מלא עם הרגולטורים וכן קשר שקוף ופתוח עם המשקיעים".

הכסף שמסתיר את המשבר

החברה הפחיתה את חובותיה במהירות ב-4 השנים האחרונות ל-42 מיליארד ש"ח. סיבה מרכזית לצבירת החובות הגדולה הייתה הפיגועים בצינור שהשביתו את אספקת הגז ממצרים בשנת 2011, שחייבה הוצאות עצומות לרכישת סולר ומזוט יקרים יותר, זאת כדי לפצות על היעדר הגז טבעי. התייקרות החשמל פיצתה על הוצאות רכש הדלקים הגדולות באופן מדורג, והחברה נאלצה לגייס כספים רבים במהירות גדולה. הפיצוי הסתיים ומחיר החשמל ירד מאז. בשנים האחרונות ההנהלה בוחרת לגלגל רק חלק מהחובות ולהשתדל להחזיר כמה שיותר מהם. העלאת הדירוג, עשויה לאפשר לחברה לגלגל חובות בריבית נמוכה יותר בעתיד. שלשום הודיעה החברה לבורסה על כוונתה לגייס עוד אגרות חוב בקרוב בהיקף של מיליארד עד שני מיליארד ש"ח.

האם ירידת מצבת החובות נעשית בזכות הזנחת רשת החשמל?

מה שנראה במבט ראשון כהתנהלות פיננסית חכמה עלול לבשר על מפולת קשה בעתיד ברשת החשמל עצמה. בשנה שעברה פורסם דו"ח של משרד האנרגיה בעקבות הפסקת החשמל הגדול בסופה של שנת 2015. הדו"ח חשף כ-15 שנים של ירידה בהשקעות של חברת החשמל בתחזוקת רשת החשמל. הדו"ח סקר גורמים רבים ואחרים, שגם הם תרמו להפסקת החשמל הגדולה, שלאו דווקא תלויים בחברת החשמל, אך דווקא הנתון יכול לבשר על התפתחות מדאיגה.

 

הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.
הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.

מכיוון שתכניות ההשקעה והפיתוח שמשרד האנרגיה מחייב בהן את חברת החשמל אינן מתפרסמות לציבור, אין דרך קלה להכריע בוויכוח בין עמדת חברת החשמל, שטוענת שהיא עומדת ביעדי הפיתוח, לבין רשות החשמל, שטוענת שהחברה מתחמקת מהשקעות נדרשות. אם טענת הרשות נכונה, זה חלק מההסבר להפחתת החובות המהירה. ברקע הוויכוח ניצב תעריף ההולכה והחלוקה שלא עודכן מאז שנת 2002. לכאורה, התעריף הקיים לא יכול לפצות בגין התייקרויות שקרו מאז אותה שנה. אף על פי כן, רשות החשמל הודיעה על כוונתה לעדכן את התעריף כלפי מטה ולא כלפי מעלה, בשל החלפת שיטת החישוב.

עד כה, חברת החשמל הצליחה לספק חשמל ברמת אמינות גבוהה מאוד בהשוואה בינלאומית – מעט הפסקות חשמל ותיקונים מהירים לתקלות שבכל זאת קרו. עם זאת, תהליך רב שנתי של שחיקה בתחזוקת הרשת יכול לגרום לירידה דרמטית באיכות החשמל בעתיד. בנוסף, הרצון לשלב ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות וכן הקמת תחנות כוח חדשות בגז מחייבות תוספות קווי מתח על-עליון ומתח גבוה, דבר שיהיה קשה לבצע במקביל להוזלת החשמל ומדיניות החזר החובות של החברה במקביל.

האם חברת החשמל מנסה להשיג שתי ציפורים במכה אחת ?

יצרני החשמל הפרטיים טוענים שתת השקעה ברשת היא הדרך של החברה להיאבק במדיניות הממשלה, המעוניינת להפריט כמה שיותר מייצור החשמל, באמצעות יצירת מצב שבו אין מקום ברשת ההולכה לקלוט תחנות חדשות. כך גם אפשר לחסום את היצרנים האחרים וגם להפחית במהירות את החוב. גם טענה זו שנויה במחלוקת שכן כבר כעת כושר הייצור המקסימלי במשק החשמל גבוה ב-30% משיא הביקוש והרבה יותר מכך לעומת הביקוש השגרתי. מצב זה מאפשר להשבית לא מעט יחידות ייצור לצורך שדרוג ותיקוני תקלות ועדיין לספק חשמל באופן אמין. ניתן לראות זאת גם מההתמודדות המוצלחת עם התקלה במאגר "תמר" לאחרונה, שלא שיבשה את אספקת החשמל למשק, על אף התלות הגדולה בו (60% מכל אספקת החשמל) ועל אף אי חיבור תחנות כוח רבות לצנרת הסולר הארצית, כחלופת גיבוי לגז טבעי. בהסתכלות זו, הלחץ של הממשלה לאשר תחנות כוח פרטיות רבות בגז לא נובע מצרכי משק החשמל, אלא מאינטרסים כלכליים. לפי טענה זו הרזרבה (עודף כושר הייצור) כבר היום גדולה מספיק ואין שום צורך להאיץ את קצב בניית תחנות הכוח החדשות.

הממשלה מגנה על היצרנים הפרטיים, אשר לא ממש חשופים לתחרות זה מול זה ובעיקר נוגסים בהכנסות של חברת החשמל, תוך צבירת רווחים גדולים ומהירים, בעודם נהנים גם ממחיר מופחת לגז טבעי בזכות מתווה הגז. המקרה של חשמל סולארי קצת שונה, מפני שהוא מוגבל בשעות השמש. כלומר, כשמוסיפים חשמל סולארי, באמת יש צורך להשקיע יותר בתשתיות הולכת חשמל, בכדי לאפשר לגיבוי הדדי בין תחנות שונות, שיופעלו ברמות שונות, בהתאם לאספקה המשתנה התלויה בשמש.

מדינת ישראל נוקטת בחנק מכוון

לא קל להבין מדוע מדינת ישראל בוחרת לחנוק את חברת החשמל, לאסור עליה להקים תחנות חדשות ובדרך כלל גם למנוע ממנה לבצע פעילות בחו"ל. התוצאה היא שהחברה נחנקת עם מצבת עובדים גדולה, שנוצרה כאשר החברה הייתה אמורה לבנות את כל תחנות הכוח בישראל, וללא מוכנות להסדרי פרישה נאותים. הנושא נדון במו"מ כבר 20 שנה לגבי הרפורמה במשק החשמל, שאמורה להפריט חלקים ניכרים ממנו, אך במשך תקופה זו התגלה כי כאשר מהלכים כאלו התרחשו בארצות אחרות, הציבור לא הרוויח ומחיר החשמל דווקא התייקר.

חווה סולארית באילת (צילום: משה שי \ פלאש 90)
חווה סולארית באילת (צילום: משה שי \ פלאש 90)

יש הסבורים שהלהט החזק של הממשלה להקים עוד תחנות כוח פרטיות המונעות בגז הוא בעצמו מהלך שלא קשור לצורך דחוף של משק החשמל, אלא נועד להשיג שתי מטרות אחרות – גם להחליש עוד יותר את חברת החשמל וגם לספק ביקוש לגז טבעי בעבור הבעלים הפרטיים של מאגר "לווייתן", גם כאשר המשק הישראלי עשוי להרוויח דווקא ממתן העדפה לאנרגיה סולארית, אשר עלויות ההפקה שלה ירדו מאוד וגם ימשיכו לרדת בעתיד.

בדומה לצמצום חובות חברת החשמל, גם מדינת ישראל מקטינה חובותיה, ולא מגדילה את השקעותיה באזרחים, אף שלא פועלים עליה אילוצים חריפים כמו אלו של חברת החשמל, והכנסותיה נמצאות בשיא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!