דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

חברת החשמל / רישיון חברת החשמל הוארך בתשעה חודשים נוספים

החוק שמפריט את ייצור החשמל ונדחה כבר 21 שנה יידחה, ככל הנראה, שוב, וזאת על רקע הדיונים בין ועד העובדים למשרדי האוצר והאנרגיה | האם הדבר יהווה פתח לבחינה של הרפורמה הבעייתית או אפשרות להמשיך בהפרטה הזוחלת? | הדחייה הצפוייה: עד אוגוסט 2018

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה יוזמת תיקון נוסף לחוק משק החשמל שיאריך את הרישיון של חברת החשמל עד ל-15 באוגוסט 2018, בהיעדר תכנית לרפורמה בפועל. משרד האוצר ומשרד האנרגיה מצויים בהליך התייעצות עם ועד העובדים בנוגע לרפורמה בחברת החשמל ובינתיים יש למנוע את פקיעת הרשיון ב-15 בנובמבר השנה.

בהצעת ההחלטה שתעלה לוועדת השרים לחקיקה נכתב "לפי ההסכמה שגובשה בבית המשפט העליון מקיימת המדינה היוועצות עם נציגי עובדי חברת החשמל בכל הנוגע לתכנית הרפורמה בחברת החשמל. מוצע, בשלב זה, לדחות את המועדים הקבועים בחוק עד ליום 15 באוגוסט 2018". כך בדיוק התרחש גם בסוף שנת 2016, אז התקבלה ההארכה עד נובמבר 2017, בתקווה שעד אז יסוכמו באופן סופי כל פרטי הרפורמה במשק החשמל.

הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.
הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.

עדות לאזלת ידה של הממשלה בהסדרת משק החשמל בישראל מופיעה בשם החוק "חוק משק החשמל התשנ"ו 1996". החוק נחקק לפני 21 שנים, תוקן פעמים רבות ולא הגיע לכדי יישום. הסיבות לכך רבות, ובראשן תוכן החוק עצמו, שמתווה תכנית בלתי מעשית להפרטת כלל ייצור החשמל בישראל. מהלך זה לא עולה בקנה אחד עם רצון הממשלה שלא לייקר את החשמל לציבור.

בינתיים, מתקיימת הפרטה זוחלת שבמסגרתה נאסר על חברת החשמל להקים תחנות כוח, והמדינה מספקת הגנות פיננסיות ליזמים פרטיים המקימים תחנות כוח חדשות. כך, תעריף החשמל שמשלמים אזרחי ישראל מממן גם את חוסר היעילות שנכפה על חברת החשמל וגם את ההגנות הפיננסיות ליזמים הפרטיים, המגדילים את רווחיהם.

למרות כל זאת, ובאורח פלא כמעט, חברת החשמל מצליחה להתייעל מידי שנה ולהקטין את מצבת חובותיה. לאחרונה פרסמה חברת הדירוג הבינלאומית P&S את העלאת דירוג אגרות החוב של החברה. גם חברת ״מדרוג״ הישראלית פרסמה ניתוח משלה המעלה את דירוג האשראי של חברת החשמל. ההעלאה מיוחסת להקטנת החובות המהירה בשנים האחרונות, לסיום עיצומי העובדים, אך גם לשיפור הוודאות הרגולטורית.

בדו״ח של חברת ״מדרוג״ נכתב שלהערכתם תחול "ירידה הדרגתית בנתח השוק בסגמנט הייצור (ל-40% ב-2020 ) בעקבות כניסתם לפעולה של יצרני חשמל פרטיים, אך ללא שינוי ברווחיות". על פי מקורות בחברה עצמה, נראה כי זהו תסריט אופטימי במיוחד. ירידה מנתח של 72% ל-40% פירושה שעל החברה לקנות הרבה יותר חשמל מיזמים פרטיים ולא ברור כיצד היא תוכל להשלים הפסד הכנסה בסדר גודל כזה.

אמנם תעריף החשמל בנוי כך שהוא מכסה למעלה מ80% מהוצאות החברה, ללא תלות ביחס בין החברה ליזמים פרטיים מבחינת נתח ייצור החשמל, אך גם זו הגנה חלקית בלבד. עודף מסוים של ייצור חשמל חיוני למשק לשם אפשרות להשבתת תחנות, תיקונים ושדרוגים שונים והתמודדות עם תקלות בחירום. עודף גדול מדי פירושו בזבוז כסף שהציבור משלם לחברת החשמל או לבעלי ההון הפרטיים המחזיקים בתחנות הכוח. על המדינה לקבוע את האיזונים שיביאו לתוצאה הטובה ביותר למשק החשמל. בנוסף, הסקירה של ״מדרוג״ לא מתייחסת לירידה בתחזוקת הרשת, עליה הצביע דו"ח של משרד האנרגיה בשנה שעברה כסיכון מהותי לחברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!