דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט העליון

משפט / חיות הושבעה לנשיאת העליון: "סוד כוחנו טמון בהתעקשות לדבוק בדמוקרטיה"

הנשיא ריבלין ביקש מנשיאת העליון החדשה, מיו"ר הכנסת ומרה"מ להפסיק "לגלגל תפוחי אדמה לוהטים" זה אל זה ולהסדיר את יחסי שלוש הרשויות בחקיקה | השופטת חיות תכהן כנשיאה ב-6 השנים הקרובות

השבעת אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון (צילום: ששון תירם)
השבעת אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון (צילום: ששון תירם)

השבעתה של השופטת מרים נאור לנשיאת בית המשפט העליון נערכה היום בבית הנשיא בירושלים. כשעוד נשמעים הדי פסיקתה האחרונה של הנשיאה היוצאת בנושא פתיחת המרכולים בת"א בשבת ובין לבין טרחו המברכים לתת קצת ממשנתם לגבי מקומו הראוי של בית המשפט העליון, והרשות השופטת בכלל, בסבך האיזונים בין הרשויות השונות בדמוקרטיה הישראלית.

"אני מתפללת שאצליח בעזרת חבריי שופטי בית המשפט העליון, להוסיף ולו לבנה אחת או שתיים לבניין המפואר הזה שהקימו קודמינו ולא פחות חשוב אני מתפללת שנצליח לשמור על המבנה הקיים לבל ייסדק ולבל ייפגע", דברי השופטת חיות בהשבעתה. חיות התייחסה בדבריה למתח בין רשויות השלטון ואמרה כי אין מדובר במאבקי כוח ושליטה אלא במילוי התפקיד המוטל על השופטים – "שמירה על שלטון החוק, שמירה על ערכי יסוד חוקתיים ועל זכויות אדם, ולא פחות חשוב – שמירה על עקרונות יסוד של דמוקרטיה פרלמנטרית. זו סמכותנו, זה תפקידנו וזו חובתנו".

חיות הוסיפה כי "מדינות העולם צופות בהשתאות בנס קיומה של מדינת ישראל ומנסות לפענח מהו סוד כוחה ועוצמתה. בעיניי סוד כוחנו ועוצמתנו טמון במידה רבה בהתעקשותנו לדבוק במשטר דמוקרטי ובערכים דמוקרטיים, למרות כל הסכנות הקיומיות והאילוצים הביטחוניים המרחפים מעל ראשנו. ובכך יש למשפט ולמערכת המשפט הישראלית תרומה לא מבוטלת. הרי אין די בכתיבת ערכים על קלף. יש לעשות ליישומם ולהטמעתם על מנת שיהפכו לחלק בלתי נפרד מן ההוויה החברתית ומן הרקמה האנושית המרכיבה את חיינו"

השופטת חיות ברכה בדבריה את הנשיאה היוצאת, השופטת מרים נאור, והודתה לה על 38 שנות כהונה במערכת המשפט, על שהשכילה לעשות בשנים אלה ועל כל שלמדה ממנה. לקראת סיום דבריה פנתה חיות לשרה שקד באומרה "אני מבקשת להביע את תקוותי ואת אמונתי כי שרת המשפטים ואנוכי נשכיל לשלב ידיים ולפעול בשיתוף פעולה פורה וענייני ובכבוד הדדי במטרה לעשות יחד לקידום מערכת המשפט ולביצור מעמדה".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס בדבריו לשיטת הסיניוריטי שבגינה מונתה השופטת חיות לתפקיד הנשיאה ואמר כי השיטה, על פיה מתמנה לנשיא בית המשפט העליון השופט או השופטת בעלי הוותק הגדול ביותר, "הביאה גם הפעם לבכיר שבכיסאות המשפט, את הראויה מכל. שופטת שהינה סמל ומופת למשרתת ציבור, שופטת שמכירה את כוח הדין ואת גבולותיו. שופטת שיודעת ומכירה את מאזני המשפט ואת קוצר ידם". הנשיא אף פנה בדבריו אל ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, ונשיאת בית המשפט העליון כראשי שלוש הרשויות בישראל וביקש מהם לפעול במשותף להסדיר את היחסים בין הרשויות ועיגונם בחקיקה. "כך, ורק כך", אמר ריבלין, "נוכל לחדול מן הנוהג הנפסד של גלגול תפוחי אדמה לוהטים והכרזה על אולטימטומים ואיומים בין רשות אחת לרעותה".

נשיאת בית המשפט העליון החדשה, אסתר חיות במשרדה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
נשיאת בית המשפט העליון החדשה, אסתר חיות במשרדה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך את הנשיאה הנכנסת תוך שהוא מציין כי "תמיד כשמישהו עומס על כתפיו, או עומסת על כתפיה, תפקיד ציבורי, אני אומר: 'ברכותיי ותנחומיי', היום – רק ברכותיי". עוד התייחס בנאומו למתחים השונים המתקיימים בין הרשות המחוקקת או המבצעת לבין השופטת במדינות שונות בעולם סביב מגוון נושאים. כך למשל ציין את הוויכוח סביב חוקיות ברית המילה בגרמניה, המאבק המתחולל סביב רצונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לשנות את מדיניות ההגירה של ארה"ב והקשיים שמערכת המשפט מציבה בפניו ועוד. "בעצם בכל הדמוקרטיות – ניטש ויכוח מתמיד, לפעמים אפילו סוער, בדבר סימון קו הגבול בין הרשויות. זאת לא פגיעה בדמוקרטיה, זאת מהות הדמוקרטיה. זה קיים כל הזמן", דברי נתניהו.

שרת המשפטים, איילת שקד, ציטטה בדברי הברכה שלה את הנשיאה חיות עצמה שבמאמרה על גבולות המשפט כתבה כי "המשפט אינו חולש, אינו יכול לָחְלוש ואינו צריך לחלוש, על כל תחומי חיינו. למשפט גבולות, מסוגים שונים". השרה שקד בחרה להתייחס למגמות שהיא מזהה של התגברות האקטיביזם השיפוטי שלטענתה שוחק את אמון הציבור בבית המשפט ובדברי אל הנשיאה הנכנסת אמרה כי "אני בטוחה שבית המשפט העליון תחת הנהגתך ימשיך להוות כתובת לעשיית צדק ולביצור ההגנה על זכויות האדם, ולצד זאת ישכיל לשמור על גבולות המשפט". בדבריה אמרה שקד כי דווקא תפיסת הגבולות שעולה ממאמרה של הנשיאה חיות, היא שתבצר את השיטה הדמוקרטית ותשיב את אמון הציבור לבית המשפט העליון. "אני סמוכה ובטוחה שנעבוד בשיתוף פעולה פורה לקידום המערכת", אמרה שקד.

אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון החדשה ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)
אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון החדשה ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)

הביוגרפיה של השופטת חיות (64) מגלמת בתוכה מרכיבים רבים מהסיפור הישראלי: בת ונכדה לניצולי שואה, גדלה במעברה, ובהמשך שירתה בלהקה צבאית ולמדה משפטים באוניברסיטת ת"א. חיות החלה את דרכה בעולם המשפטי במשרד עורכי הדין צדוק ושות' – משרדו של שר המשפטים לשעבר חיים צדוק, בו אף עבדה תחתיו כמתמחה. בהמשך הקימה יחד עם בעלה, עו"ד דוד חיות, משרד המתמחה בתחום המסחרי ועוסק בתביעות נזיקין וביטוח. התקדמותה של חיות בעולם המשפטי נחשבת מהירה ומזהירה. חמש שנים לאחר הקמת משרדה מונתה חיות לשופטת שלום בתל-אביב. לאחר שש שנים כבר קודמה למחוזי, וב-2003 מונתה על ידי נשיא העליון דאז אהרן ברק לכהונה זמנית בעליון, כהונה שב-2004 הפכה לקבועה. בתחילת ספטמבר קבעה הוועדה לבחירת שופטים כי על-פי שיטת הסניוריטי תמונה חיות לנשיאת בית המשפט העליון.

בין פסיקותיה האחרונות ניתן למצוא את אישור המשך ההפגנות מול היועמ"ש בפתח תקווה בתנאים מגבילים, פסילת השימוש בעתיד בתקציב דו-שנתי ומתן אור ירוק להפרטת מבחני הנהיגה בדחיית העתירה שהגישו בוחני הנהיגה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!