דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / מ"מ ראש אגף התקציבים: "רק דרג מקצועי ממונה יוכל לממש צעדים אחראיים"

יואל נוה, המכהן בתפקיד מאז חודש אוגוסט, נשא הבוקר דברים יום העיון השנתי של האגף לזכר עובדיו שנפלו במלחמת יום הכיפורים | עוד אמר כי מכיוון שצפוי משבר כלכלי בשנים הקרובות, "דווקא עכשיו, קיים צורך להימנע מהוצאות"

יואל נוה, ממלא מקום ראש אגף התקציבים (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
יואל נוה, ממלא מקום ראש אגף התקציבים (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

יואל נוה, המכהן מאז חודש אוגוסט האחרון כממלא המקום הזמני לממונה על התקציבים באוצר במקביל לתפקידו ככלכלן הראשי במשרד, נשא הבוקר (שני) נאום מסגרת יום העיון השנתי של אגף התקציבים במשרד האוצר, שנערך בירושלים, לזכר עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים. נוה התייחס בדבריו, בין היתר, לתפקידו של האגף בעיצוב המדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל, המתח בין הדרג המקצועי לדרג הפוליטי וגובה ההוצאה הממשלתית.

"האגף נדרש לנווט את המדיניות הכלכלית בסביבה מורכבת, בין החלקים השונים של הממשלה" אמר נוה, "שבות ועולות שאלות על האגפים המקצועיים ותפקידם מול הדרג הפוליטי. ההפרדה בין הדרגים הפוליטיים והמקצועיים הכרחיים לשמירה על אמינותה של המדיניות הפיסקלית".

בשאלת יחסי הכוחות בקביעת המדיניות הממשלתית, שיש הטוענים כי צריכה להיות בידי הדרג הפוליטי, שנבחר על בסיס תפיסת העולם שלו ועל בסיס המדיניות אותה הציע לבוחר, יש לנוה תשובה חד משמעית: "תהליך קבלת ההחלטות שהוא בהגדרה פוליטי בסופו אבל נסמך על עבודת מטה סדורה – הכרחיים להשגת יעדי המדיניות ולשמירה על אמינותו של המשרד ואמינותה של המדיניות הפיסקאלית. רק דרג מקצועי ממונה שאינו תלוי במחזור החיים הפוליטי יוכל לממש צעדי מדיניות נדרשים להשגת יעדים לטווח הארוך".

על הנומרטור, הכלל שמחייב את הממשלה לשמור על מגבלת ההוצאה ותקרת הגרעון של שלוש השנים הבאות, בכל החלטה בעלת השפעה תקציבית, אמר נוה כי "הנומרטור הוא צעד גדול בכיוון של מדיניות פיסקלית אחראית. קיימת חשיבות עליונה לשימור ההישג, שלא נחזור למצב בו המדיניות הכלכלית לא מתייחסת לגירעון בשנים העוקבות".

נוה התייחס גם לשאלת הישמוש בעודפי התקציב והאפשרות של הגדלת ההוצאה הממשלתית. "ניסיון העבר מלמד כי משבר כלכלי ודאי בשנים הקרובות. היות ומוצו כלי ההתמודדות המוניטריים, במשבר יוטל העניין על המדיניות הפיסקלית" טען, "דווקא עכשיו, קיים צורך להימנע מהוצאות כדי לשמור את היכולת לקיים מדיניות אנטי מחזורית בעת משבר"

את דבריו הבוקר, פתח נוה במשפט שממצה אולי יותר מכל את הרוח הנושבת המסדרונות אגף התקציבים – אחת היחידות המרכזיות במשרד האוצר, ויש שיגידו אף בממשלה כולה: "המדיניות הכלכלית הישראלית של 2017 היא הגשמת חלומם של הוגי תכנית הייצוב מ-1985".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!