דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

העלאת קצבאות הנכות / לראשונה: ועדת העבודה והרווחה תדון בהצעות חוק להעלאת קצבאות הנכות

הדיון בשלישי הבא יתבסס על ההסכם בין הממשלה, ארגוני הנכים וההסתדרות מספטמבר | מהוועדה נמסר כי הדיון ייערך "בברכת שרי האוצר והרווחה ויו"ר הקואליציה", אך לא ברור אם יכלול את הצעת החוק הממשלתית ליישום הפעימה הראשונה

חסימת כביש, מחאת הנכים (קרדיט: הנכים הופכים לפנתרים).
חסימת כביש, מחאת הנכים (קרדיט: הנכים הופכים לפנתרים).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע אמש (רביעי) כי הוועדה תתכנס ביום שלישי הקרוב, בשעה 10:30, לדיון הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים של ח"כ אילן גילאון (מרצ), שאושרה בקריאה טרומית בדיוק לפני לשנה, וכן בהצעות חוק פרטיות נוספות העוסקות בנושא. הוועדה לא תדון באופן רשמי בתזכיר החוק להעלאת הקצבאות של שר הרווחה חיים כץ, מאחר והוא עדיין לא עבר בקריאה ראשונה בכנסת.

הצעת החוק של גילאון אמנם קבעה כי הקצבאות יושוו לשכר המינימום, אך הדיון בוועדה יתבסס על המתווה עליו הסכימו נציגי מאבק הנכים והמדינה בחודש ספטמבר. לפי הודעת הוועדה, הדיון ייערך בתמיכת שר האוצר, משה כחלון, שר הרווחה, חיים כץ, ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד). בנוסף להצעתו של גילאון תדון הוועדה גם בשתי הצעות חוק פרטיות נוספות של ח"כ יואב קיש וח"כ קארין אלהרר בנושא העלאת קצבאות השר"מ ׁׁ(שירותים רפואיים מיוחדים) שצפויות להתמזג עם הצעתו של גילאון.

עוד נמסר בהודעת הוועדה כי "נעסוק גם בהצעות להעלאת קצבאות הנכות של יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף ושל שר הרווחה חיים כץ, אשר טרם עברו הליכי חקיקה". זאת מכיוון שתזכיר החוק של כץ לא עבר עדיין אישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ולכן הוועדה אינה יכולה לדון בו אופן רשמי. כזכור, בתחילת השבוע פרסם שר העבודה והרווחה חיים כץ תזכיר חוק המעגן חלק מההסכמות שהושגו בספטמבר.

אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום, דצמבר 2016. (צילום: דף הפייסבוק של אילן גילאון).
אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום, דצמבר 2016. (צילום: דף הפייסבוק של אילן גילאון).

 

אתמול (רביעי), נפגשו השר כץ ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, עם נציגי מאבק הנכים נעמי מורביה ואלכס פרידמן. השר הציג בפני השניים את תזכיר החוק הממשלתי אותו גיבש, והצדדים סיכמו כי בימים הקרובים ימשכו הליכי ההדברות. במקביל מסר כץ כי הוא מתכנן פגישות עם ארגוני נכים נוספים בימים הקרובים.

יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם" , אלכס פרידמן, אמר כי "הפגישה הייתה חיובית ,מצאנו אוזן קשבת אצל השר ונציגי המוסד לביטוח לאומי. האולטימטום שהצבנו בעינו עומד אך אנו סבורים שהנושא יפטר הרבה לפני".

לפני כשבוע הודיעה יו"ר מטה המאבק נעמי מורביה, כי "באם לא יוגש תזכיר החוק ויתחיל הליך החקיקה כפי שהובטח עד ה-30 בנובמבר, נחזור למאבק במלוא העוצמה כשכל אלפי החברים במטה המאבק העמותות והארגונים התומכים בעמדתנו יעמדו לצידנו, והפעם אנחנו באמת נסגור לחלוטין את המדינה".

הצעת החוק של השר כץ מהווה אוסף תיקונים בחוק הביטוח הלאומי, המעגנים חלק מהסיכום שהושג בספטמבר בין יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, ארגוני הנכים וההסתדרות – העלאת הקצבאות במאות שקלים החל מינואר 2018, העלאת ה"דיסריגרד" (הסכום שמותר לנכים להכניס מעבודה מבלי שתישלל קצבתם), העלאת הקצבאות של נכים קשישים ועוד. בנוסף מופיעות בחוק של כץ הטבות נוספות שלא נכללו בהסכם המקורי, המעלות את הקצבאות של נכים ברמה בינונית ונכים השוהים במוסדות. עם זאת, הצעת החוק מתייחסת לפעימה אחת בלבד מתוך ההסכם, ואינה מעגנת בחקיקה את השלמת יישומו.

משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

לפי דברי ההסבר להצעת החוק, היא נועדה ליישום הפעימה הראשונה בהסכם בין הממשלה וארגוני הנכים מספטמבר. "במסגרת הסכם בין ארגוני הנכים, משרד האוצר וממשלת ישראל הוחלט על העלאת קצבת הנכות הכללית במספר פעימות וכן על עריכת תיקוני חקיקה אשר יעודדו את שילובם של הזכאים לקצבאות נכות כללית בשוק התעסוקה והכל כפי שיפורט להלן. חוק זה נועד לעגן בחקיקה את ה'פעימה הראשונה' של מתווה העלאת שיעור הקצבה המשתלמת לנכים", נכתב. ואכן, בהצעה אין כל הבטחה או התחייבות לעלייה עתידית של הפעימות.

יצויין כי לפי לוח הזמנים המקובל לחקיקה ממשלתית, הליך החקיקה המעשי של הצעת שר הרווחה יוכל להתחיל ב-17 בדצמבר, שבועיים בלבד לפני מועד הפעימה הראשונה שהובטח לנכים – ה-1 בינואר 2018. זאת מכיוון שבשלושת השבועות שלאחר פרסום הצעת חוק ממשלתית רשאים אזרחים וארגונים המעוניינים בכך להפנות הערות עליה, ומשרדי הממשלה אמורים ללמוד אותה ולגבש את עמדתם לגביה. לאחר מכן מועלה החוק לדיון ולהצבעה בוועדת השרים לחקיקה, ומשם הוא עובר לכנסת: הצבעה בקריאה ראשונה במליאה, דיון בוועדה הרלוונטית ואישור סופי במליאה. על מנת שהחוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2018, יידרש כץ להגיע בהקדם להסכמות עם האוצר לגבי יישומו ולנהל הליך חקיקה מזורז מאוד. מדובר בתסריט אפשרי בהחלט, אך מימושו ידרוש נחישות רבה וגיבוי מלא מהאוצר ומסיעות הקואליציה. בדרך קיים גם סיכוי שכץ יתפשר על חלקים מהחוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!