דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / הממשלה תדון היום בהצעת התקציב, חלק מהשרים כבר הביעו התנגדות

מזכירות הממשלה עדכנה את השרים להיערך ליום דיונים ארוך | השרה מירי רגב, כמו גם השרים חיים כץ ויריב לוין, כבר הודיעו כי לא יתמכו בהצעת התקציב בנוסחה הנוכחי, מה שמעניק חשיבות יתרה למו"מ שינהל איתם האוצר במהלך היום

ישיבת הממשלה, אוקטובר 2017. (צילום: עמית שבי)
ישיבת הממשלה, אוקטובר 2017. (צילום: עמית שבי)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת ישראל תתכנס הבוקר (חמישי) לדון בהצעת התקציב לשנת 2019, שהוכנה במשרד האוצר. מזכירות הממשלה הנחתה את השרים להיערך ליום דיונים ארוך שצפוי לגלוש אל תוך הלילה. במקביל לדיון על התקציב, צפויים להתקיים המשאים ומתנים המסורתיים בין אנשי האוצר לשרים על קיצוצים ותוספות במסגרת תקציבי משרדיהם.

חלק מהשרים, שקיבלו ביום שני את הצעת התקציב כבר הודיעו כי יתנגדו לחלקים שונים בהצעה. כך למשל, שרת התרבות והספורט, מירי רגב, יצאה בהודעה כי תתנגד להצעת האוצר למשוך את כספי הטוטו שינוהלו במסגרת תקציב המדינה. אמש יצאה שוב השרה רגב בהודעה חריפה בה נכתב כי "באוצר משחקים משחק מלוכלך ומנהלים את דיוני התקציב כאילו מדובר בכסף הפרטי שלהם. אלו מניפולציות ושיטות שמתאימות להתנהלות ארגונים מפוקפקים ולא לממשלה ומנהל תקין." עוד הוסיפה רגב וכתבה כי "הצעת האוצר במתכונתה הנוכחית וכפי שהונחה על שולחננו לא תעבור בחוק התקציב".

גם שר הרווחה, חיים כץ צפוי להגיע לדיון בעמדת התנגדות לתקציב. כץ זועם על כך שהסכם העלאת קצבאות הנכים לא כלול בהצעת התקציב וטען כי מדובר ב "זריית חול בעייני הנכים" וכי "אינו מוכן לקחת חלק ברמייה של הנכים". השר כץ הכריז כי אם הנושא לא יתוקן הוא יצביע נגד התקציב.

שר נוסף שהביע את התנגדותו להצעת התקציב הוא שר התיירות, יריב לוין, שהאוצר מתכנן קיצוץ של 10 מיליון שקלים מתקציב משרדו. מלשכתו של לוין נמסר לדבר ראשון כי הקיצוץ במשרד התיירות לא יקרה. במשרד נאחזים באמירתו של שר האוצר משה כחלון בישיבת הממשלה האחרונה, לפיה משרד התיירות מחזיר את הכספים המושקעים בו. במשרד טוענים כי הקיצוץ מהווה פגיעה אנושה במשרד שהצליח לקדם את התיירות ולהגיע לשיא של 3.6 מיליון תיירים ב 2017.

חזית נוספת איתה יאלצו להתמודד אנשי האוצר הוא שר החקלאות, אורי אריאל, שצפוי להתנגד לכוונה לקצץ כ-10 מליון שקלים מתוך 30 מיליון המועברים לחטיבה להתיישבות, ולקיצוץ של 20 מיליון שקלים נוספים המתוכנן בתקציב משרדו.

מי שאמור להיות יחסית מרוצה מהצעת התקציב של משרד האוצר הוא שר החינוך, נפתלי בנט. במסגרת ההצעה זוכה משרדו לתוספת עבור קיצור ימי החופשה במערכת החינוך. מהצד השני, באוצר מציעים לקצץ כ-12 מיליון שקלים בתקציב התרבות התורנית המהווים כ 20% מסעיף זה.

אחד המשרדים שצפויים לספוג את הקיצוץ המשמעותי ביותר הוא דווקא משרד החוץ, בראשו עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו. דווקא מאחר ומדובר במשרדו של ראש הממשלה, נראה כי לא יהיה מי שילחם נגד הקיצוץ בתקציב המשרד.

אם כללי הטקס של דיוני התקציב בממשלה יישמרו כמו בכל שנה, אזי שבמשרד האוצר כבר הכינו את תוכנית הנסיגה לכל שר ושר. ככה שלקראת שעות הערב, או אולי מחר בבוקר, יוכלו השרים להוציא הודעות ובהן הבשורות על הצלחת השר או השרה בהסרת איום הקיצוץ או בהגדלה שהשיגו בתקציב משרדם.

הסעיפים שצפויים לעבור ללא התנגדות הם הסעיפים "היתומים", אלה שלא קשורים לאף שר או משרד, או אלו הקשורים לכל המשרדים. כך למשל, לא צפויה התנגדות משמעותית להצעת האוצר להגביל את העליה בתקני כוח האדם של משרדי הממשלה.

העלאת שיא כוח האדם בתפקידי המטה תוגבל ל-0.5% בשנה והעלאת שיא כח האדם בתפקידי שירות (שוטרים, רופאים, כבאים וכו') תוגבל ל-2.5% בשנה. גם הדיון על מסגרת התקציב לא צפוי לעורר עניין בקרב השרים. למרות שמדובר בהחלטה המשמעותית ביותר שמשפיעה על שאר סעיפי התקציב, אף אחד מהשרים למעט שר האוצר וראש הממשלה לא ביטא את עמדותיו בנושא.

אם אכן יאושר התקציב בממשלה, אז על פי תוכניתם של כחלון ונתניהו הוא יגיע לאישור הכנסת עד לסוף מרץ ובכך לסייע ביציבות הממשלה עד לבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!