דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשלומי הרוים

תקציב 2019 / חרף ההבטחות - תקציב 2019 לא פותר את מכת תשלומי ההורים לבתי הספר

ההורים המובילים את המאבק בתשלומי לימוד נוספים (תל"ן) מבטיחים לחדש את החרם על התשלומים אם הנושא לא יטופל במשרד החינוך | "זה פוגע בעיקר במשפחות המוחלשות ביותר", אומרים ההורים | חבר הכנסת יוסי יונה הגיש שאילתה בנושא לשר החינוך

חוק ההסדרים 2019 - תשלומי הורים (צילום: יוסי זמיר/פלאש90 גרפיקה: אידאה)
חוק ההסדרים 2019 - תשלומי הורים (צילום: יוסי זמיר/פלאש90 גרפיקה: אידאה)
דוד טברסקי

לאחר שגילו שבתקציב הקרוב אין התחייבות לביטול תשלומי ההורים, למרות הבטחות שר החינוך, חוזרים ההורים להיאבק על ביטול תשלומי ההורים.

בימים אלו מחדשים ההורים החברים ב'מטה המאבק לחינוך חינם שוויוני ואיכותי לכל ילדי ישראל' את מאבקם​ מול שר החינוך, כדי שיעמוד בהבטחותיו לקידום ביטול התל"ן (תשלומי לימוד נוספים), "מה שקורה פה זה שמדינת ישראל מפריטה את החינוך של העם הספר ולא מאפשרת לכל ילדי ישראל לגשת לחינוך איכותי באופן שווה" אמר ל'דבר ראשון' פיצ'י דובינר, ממובילי המאבק. "מאז שנת 1989 מדינת ישראל התחילה להפריט את החינוך והיום הורים צריכים לשלם לפעמים אלפיי שקלים בשביל שירותים, שבעבר נתנו בחינם לגמרי. זה פוגע בעיקר במשפחות המוחלשות ביותר", אומר דובינר.

שר החינוך בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)
שר החינוך בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)

"תפקידה של המדינה, כפי שמחייב חוק חינוך חובה חינם, הוא להבטיח שכל ילד וילדה יקבלו הזדמנות שווה כדי לפתח את היכולות הגלומות בהם, לשם מימושם העצמי ולשם תרומתם המיטבית לחברה", אמר לדבר ראשון חבר הכנסת בפרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני), חבר וועדת החינוך המוביל בכנסת את המאבק לביטול תשלומי ההורים בחינוך. בשבוע האחרון הגיש יונה שאילתה לשר החינוך, במטרה לברר מדוע לא הוכנס שום סעיף לתקציב הקרוב בנוגע לביטול התל"ן, מה מדיניות השר והאם יטפל בבעיה ויעמוד בהבטחתו, "שר החינוך בנט צריך להסביר איך למרות ההבטחות, שוב מגיעה הצעת תקציב לאישור הממשלה והכנסת, כאשר היא אינה כוללת מענה תקציבי לסוגיית תשלומי ההורים."

"לכן אנחנו יוצאים למאבק"

בסוף אוגוסט התכנסה ועדת החינוך בראשות יעקב מרגי (ש"ס), בה סיפר מרגי ששר החינוך הבטיח לו שתהיה התייחסות בתקציב 2018 לנושא ביטול התל"ן, וזאת בתגובה למהלך של פורום ועדי ההורים היישובים, אשר איימו שההורים יחרימו את תשלומי ההורים הנוספים לטיולים, תרבות וכו'. החרם יצא לפועל בתחילת שנת הלימודים, כשבמהלך ספטמבר החליט הפורום להיענות לבקשת שר החינוך וח"כ מרגי ולהפסיק את החרם.

חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

"בתקציב 2018 שעבר לפני שבועיים בממשלה אין התייחסות, כפי שהבטיח השר, לביטול התשלומים, ולכן אנחנו יוצאים למאבק" אומר דובינר. "רוב הפוליטיקאים מסכימים איתנו, מרגי איתנו. כנראה שיש אנשים שחושבים שצריך להפריט את החינוך, זה עניין של אידיאולוגיה ומדיניות".

"אני באמת לא מסוגלת לעמוד בתשלומים האלו"

"תקציב החינוך הוא השני בגודלו אצלנו במדינה, עכשיו במיוחד כשהעלו ועוד הגדילו את התקציב, לא יכול להיות שאנחנו ההורים לא נרגיש את זה", אמרה ל'דבר ראשון' אוריה בן-יעקב, אם יחידנית לשתי בנות בגן חובה וביסודי, ואחת האמהות המובילות את המאבק. "זה תשלומים על גבי תשלומים על גבי תשלומים וזה לא נגמר… השנה הורידו לנו את המלגות, מה שעוד יותר מקשה לשלם את התשלומים.. ואני אומרת, אני באמת לא מסוגלת לעמוד בתשלומים האלו ובאמת לא שילמתי.. 1,000 שקל בגנים זה האכלה, עוד 800 ש"ח חוגים. עוד 250 ש"ח ועד. אחר כך צהרון. זה לא שקל פה, שקל שם, זה סכומים שמצטברים לאלפי שקלים. זו מסחטת כספים על משהו שאמור להיות בחינם, אבל מ-'89 רק עולה ועולה כל שנה, לכן יוצאים למאבק", מסכמת אוריה.

"בחול המועד הקרוב נצא בשיירה ממטולה עד אילת נעבור בכל עיר נחתים הורים ונסביר שחייבים להאבק נגד הפרטת החינוך ושזה אומר – ביטול כל תשלום נוסף על החינוך. לא יכול להיות שבארץ של עם הספר הגישה לחינוך לא תיהיה שיוויונית לכולם", מסכם דובינר וקורא לכל הורי ישראל להצטרף למאבק על עתיד חינוך ילדהם.

מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

ישראל ממוקמת בראש טבלת ה-OECD בהוצאות פרטיות לחינוך, כשמשמעות הדבר היא שהורים ישראלים מוציאים מכיסם הון בכדי להקנות לילדיהם חינוך מגוון ועשיר. רבים מהשירותים, כמו שיעורי העשרה ומגמות ניתנו לכלל התלמידים ללא תשלום נוסף. בוועדה מיוחדת שדנה בנושא בספטמבר האחרון חשף משרד החינוך שיש הורים שמוציאים מעל 5,000 שקלים בשנה על כל ילד בתשלומים נוספים לבתי הספר.

תגובת משרד החינוך: במשרד החינוך מציינים כי במהלך השנים האחרונות המשרד מוביל מדיניות ברורה של הקלת נטל התשלומים על ההורים ונושא זה נמצא בראש סדר העדיפויות.

הדבר בא לידי ביטוי במסגרת תקציב 2018-19 אשר נותן מענה הן לסוגיית מסגרות צהריים לתלמידים במחיר מסובסד והן מענה לתלמידים בחופשות כפי שהבטיח שר החינוך ובשורה של רפורמות חינוכיות (כגון: בתי הספר של החופש הגדול ופרויקט השאלת ספרי לימוד).

לשעה זו, טרם התקבלה תגובה ממשרד האוצר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!