דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המזרח התיכון / בארה"ב חוששים מהמשך מעורבות בסוריה אבל גם ממה שיקרה אם יעזבו

ארה"ב במלכוד | נסיגה מסוריה כעת תאפשר את התעצמות רוסיה ואיראן, תפקיר את הכורדים לידי טורקיה ואולי תאפשר את תחייתו של דאע"ש | הישארות שם עלולה לסבך אותה עוד יותר

טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).
טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).

ארה"ב יכולה לסכם את הסיבה למעורבותה בסוריה בשנים האחרונות בסיסמא לא שנויה במחלוקת אחת: מאבק בדאע"ש. אולם, כעת שהארגון הרצחני נדחק ממרבית מוקדי הכוח שלו ממשל טראמפ נאבק כדי להגדיר מחדש את גבולות המשימה והאם וכיצד תסתיים המעורבות האמריקנית שהתמשכה לה. משבר בין ארה"ב לטורקיה, שהתעורר בעקבות המתקפה הצבאית המחודשת של טורקיה בסוריה חשפה כיצד מארג הבריתות השברירי בסוריה הפך עוד יותר פריך עם לכתו של אויב המשותף בדמות דאע"ש. האמריקנים צריכים כעת או לנטוש את הכורדים שנלחמו לצדם בסוריה או להסתכן בקרע עם שותפה אסטרטגית בברית נאט"ו.

אתמול (שלישי) נהרגו כ-150 לוחמי דאע"ש בהפצצות אוויריות של ארה"ב על מרכז פיקוד של הארגון בעמק הפרת, כך נטען על-ידי הקואליציה המובלת על-ידי ארה"ב. צבא סוריה הדמוקרטית, ארגון המורכב ברובו מכורדים, סייע בפעולה. למרות שטורקיה כבר זמן מה מאד לא מרוצה מהסיוע האמריקני לכורדים, אותם היא מכנה טרוריסטים, ארה"ב יכלה להצדיק זאת בשם חלקם המרכזי של הכורדים במאבק בדאע"ש וככל שארגון הטרור נסוג, הטיעון הזה פוגש טורקיה פחות ופחות סבלנית ויותר ויותר זועמת, דבר שבממשל טראמפ דווקא רואים בו יתרון.

חייל מכוחות מ-SDF מנופף בדגל כורדי בבניין בעיר א-רקה לאחר קרב עם כוחות דאע"ש (צילום: Syrian Democratic Forces via AP)
חייל מכוחות מ-SDF מנופף בדגל כורדי בבניין בעיר א-רקה לאחר קרב עם כוחות דאע"ש (צילום: Syrian Democratic Forces via AP)

נסיגת ארגון המדינה האיסלאמית אילצה את ארה"ב למתוח את הצידוק החוקי לשהייתה בסוריה, דבר שהעלה שאלות אודות הלגיטימיות שהפעולה מקבלת מהקונגרס ומהעם האמריקני אולם בכירים בממשל טראמפ טוענים כי הם לא זקוקים לצידוק נוסף להמשך השהייה האמריקנית באזור שכן בהיעדרם דאע"ש עדיין מהווה איום ויכול להתארגן מחדש ולסכן שוב את עתידה של סוריה. על מנת לשמור את דאע"ש "על הברכיים", פועלת ארה"ב באמצעות הצבא, ארגוני הסיוע והמערך הדיפלומטי שלה, במטרה לייצב את האזור ולשקם את השירותים האזרחיים החיוניים באזורים ששוחררו מידי הארגון ובמקביל עמלים על מציאת פתרון פוליטי למצב הנפיץ במדינה השסועה, מצב אותו דאע"ש היטיבו לנצל.

טיעונים אלה יוצרים עוד בעיה, במיוחד לנשיא שכה להוט להראות הצלחות: טראמפ לא יכול להכריז על ניצחון משום סוג על דאע"ש בסוריה מבלי לחזק את הטיעון של אלה הגורסים כי לארה"ב אין יותר מה לחפש שם ודווקא כיסי ההתנגדות הקטנים של הארגון משרתים את המדיניות האמריקנית הגורסת שיש טעם בהמשך נוכחותם.

כשנשאלו אם לארה"ב יש מחוייבות מוסרית לכורדים ענו בכירים בממשל האמריקני כי דוקטרינת "אמריקה תחילה" של טראמפ מכתיבה כי ארה"ב תדאג קודם כל לאינטרסים שלה

ארה"ב רואה איום נוסף בצמיחה מחודשת של אל-קעידה ומעוניינת גם לגדוע את השפעתה ההולכת וגוברת של איראן בסוריה ואת תמיכתה של רוסיה במשטר אסד. בעזרתה של מוסקבה, כוחות אסד הצליחו להתקדם לתוך שטחים שהוחזקו בעבר בידי מורדים שנתמכו על-ידי ארה"ב. הודעת הממשל האמריקני מאתמול הבליטה את תערובת התסבוכות הנפיצה בה שרויה ארה"ב בסוריה.

נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)
נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)

בביקורו באסיה ביקר מזכיר הביטחון האמריקני, ג'יימס מאטיס, את טורקיה על המתקפה שלה נגד הכורדים ומזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון ושגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, חידשו את ההאשמות האמריקנית בדבר העלמת עין רוסית משימוש של כוחות אסד בנשק כימי כשדיווח חדש על שימוש כזה בקרב בפאתי דמשק הגיע רק השבוע.

"מבלי קשר לזהות של מי שביצע את המתקפה, רוסיה אחראית בסופו של דבר לקורבנות", אמר טילרסון במפגש שהתקיים בפריז ונועד לוודא נשיאה באחריות במקרים של תקיפות בנשק כימי. טילרסון ציין כי רוסיה הטילה פעמיים וטו במועצת הביטחון על החלטות שנועדו לאפשר לצוותי פיקוח לבחון את המתקפות הכימיות. בנסותו להסביר את מדיניות ארה"ב בסוריה אמר טילרסון בשבוע שעבר כי ארה"ב תחזיק בנוכחות צבאית בסוריה בעתיד הנראה לעין בכדי למנוע מדאע"ש או אל-קעידה מלכבוש שטחים מחדש ודקלם גם מטרה נוספת: סיוע במאמצי השיקום שנועדו לעודד את הסורים להתנגד לאסד.

הזעם הטורקי על התחזקות הכורדים בסמוך לגבולותיה עם סוריה התעצם בימים האחרונים והביא את הטורקים לפתוח במתקפה נרחבת בעפרין, שטח בצפון סוריה שבשליטה כורדית. טורקיה מחשיבה את הכוחות הכורדיים בסוריה לבעלי ברית של ה-PKK, הארגון הכורדי בטורקיה בו זו נלחמת מזה עשורים.

עשן מיתמר מעל כפר בפאתי סוריה, בתוך תחומי המובלעת עפרין, לאחר הפגזה של הצבא הטורקי. התמונה צולמה ב-21 לינואר משטח טורקיה. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)
עשן מיתמר מעל כפר בפאתי סוריה, בתוך תחומי המובלעת עפרין, לאחר הפגזה של הצבא הטורקי. התמונה צולמה ב-21 לינואר משטח טורקיה. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)

ארה"ב מכירה בכך שה-PKK הוא ארגון טרור אך מתעקשת כי שותפיה הכורדים בסוריה לא קשורים לארגון. גם טורקיה וגם הכורדים שהובילו את המתקפה האמריקנית לכיבוש העיר א-רקה, לשעבר בירת דאע"ש, חשים כי הם זכאים לסיוע אמריקני כך שהממשל מהלך על חבל דק בניסיון להכיר בחששות של טורקיה אך להפציר בה לנהוג באיפוק בו בזמן. זה לא עבד.

"האלימות בעפרין ערערה אזור שנחשב ליציב בסוריה", אמר מאטיס השוהה באינדונזיה. "זאת הסחת דעת שמסיטה את תשומת הלב מהעיסוק המרכזי – וידוא הניצחון על ארגון המדינה האיסלמית", אמר. עבור הכורדים, נטישה של ארה"ב עלולה להיות יותר מאשר רק "הסחת דעת". האו"ם טוען כי כבר 5,000 איש עזבו את בתיהם בשל הקרבות בצפון סוריה ולא ברור מה ארה"ב מוכנה לעשות כדי להרגיע את המצב. כשנשאלו אם לארה"ב יש מחוייבות מוסרית לכורדים ענו בכירים בממשל האמריקני כי דוקטרינת "אמריקה תחילה" של טראמפ מכתיבה כי ארה"ב תדאג קודם כל לאינטרסים שלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!