דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / המאבק על ערוץ 20 עתיד לגבות מחיר מאיכות השידורים - בכל הערוצים

ועדת הכנסת שנועדה לפתור את בעיית ערוץ 20 יוצרת הסדרה חדשה לכל ערוצי הטלוויזיה בדיונים מרתוניים, שיתקיימו גם מחר (ג'). האם מדובר באסדרה עדכנית או בכדור אקמול לטיפול במחלות כרוניות?

מחאת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
מחאת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"תמיד באים אל חברי הכנסת בטענות שהם בטלנים ולא עובדים, ועכשיו מתלוננים שאנחנו עובדים קשה. האבסורד פה עולה על גדותיו. אני דוחה מכל וכל את הפתיח של המכתב כאילו נעשה פה הליך חפוז. אם לעשות חקיקה בחמש וחצי אחרי הצהריים זה שעות לא שעות, אז יש לנו בעיה. הכנסת תעבוד ותמשיך לחוקק גם אחרי הצהריים וגם עד הלילה. אני מציע שתוציאי חוות דעת שהכנסת עובדת". כך אמר בשבוע שעבר חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) לראש התכנית לרפורמות במדיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, תהילה שוורץ-אלטשולר, החתומה על חוות דעת המתנגדת לחוק, בשל החיפזון בהליך. הדיונים התכופים בהצעת החוק יימשכו מחר (שלישי) בכדי לסיים את הליך הכתיבה שלו בתחילת פברואר.

הקלה לערוצים על חשבון האמינות

אחת התוצאות של החוק עלולה להיות התגברות התופעה של חדשות מזוייפות. חוות הדעת של שוורץ־אלטשולר מעלה חשש מההקלות המוצעות לגבי שידורי חדשות: "האם הוועדה בכלל נתנה דעתה לחששות אלה? כדאי לומר במפורש: מי ששמים את המלחמה ב'פייק ניוז' בראש מעייניהם, חייבים לזכור שבאופן פרדוקסלי גופי תקשורת חלשים מדי או חזקים מדי – כלומר, לא מפוקחים בצורה חכמה – הם המקור המרכזי לפייק ניוז", כתבה.

ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).
ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).

היו"ר קיש הודה כי אכן תחילת הדרך הייתה בהצעת חוק פרטית מצומצמת של ח"כ שרן השכל (הליכוד), אבל מאז נעשתה עבודה על בסיס חוות דעת והצעת חוק של משרד התקשורת, והוועדה נשענה גם על דוחות קודמים בהם דוח ועדת פילבר ועבודה שנעשתה בחוק ההסדרים. הוא הסביר כי "מהות ההצעה היא להעביר את הערוצים הייעודיים ממועצת הכבלים והלוויין למועצת הרשות השנייה. זה כלל מהלך שהוביל שר התקשורת, איוב קרא, של הקלה משמעותית ברגולציה על הערוצים המסחריים. נגענו גם בקיבולת הלוויין והלכנו למקום שבו אני מוודא שנקבל הצעת חוק שתשיג את מטרותיה ומצד שני תהייה מאזנת ומאוזנת".

מכיוון שלא חוקי לחוקק חוק רק בעבור ערוץ 20, הצעת החוק התחילה ממתן הקלות לכלל הערוצים הייעודיים – אשר כוללים גם את ערוץ 9, ערוץ 24 והערוץ בערבית "הלא טי.וי". כדי לנסות למנוע מהערוצים המסחריים – רשת, קשת וערוץ 10 לעתור כנגד החוק בטענה לאפליה נגדם, החוק התרחב להכללת הקלות גם לערוצים אלו כמו הפחתת דמי הרישיון, הפחתת ההשקעה המחויבת בסוגה עילית, הקלות לגבי הנתח המותר לבעלים יחיד להחזיק בערוץ טלוויזיה בישראל, כך שבעלים שאינו ישראלי יוכל להחזיק ב-74% מבעלות על ערוץ והקלות קטנות אחרות.

הפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')
הפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')

הטיה מסחרית בתכניות התחקירים?

הקלה נוספת שזכתה לביקורת ציבורית, היא ההיתר לשלב תוכן שיווקי בשידורים מסחריים. 'האחודה (קואליציה – א.ר) לאורח חיים בריא' היא התאגדות של 24 ארגונים, הכוללים את הסתדרות הרופאים, נציגי עיריות ועמותות העוסקות בבריאות. במכתב שהוציאה האחודה ליו"ר הוועדה ח"כ קיש נכתב: "במקום שאתם כמחוקקים תפעלו לאסור תוכן שיווקי של מזון מזיק במדיה (וגם של סיגריות ושאר טובין, הפוגעים בבריאות), בתכניות בזמן צפיית ילדים (נושא שעומד בפתח ועדה מטעם משרד הבריאות), ובכלל התכניות באשר הן, הרי שבפועל, פעלתם כשליחים בשירות חברות תעשייתיות. אנו נציגי הארגונים החברים באחודה לאורח חיים בריא, מבקשים שתתנו את הדעת: איזה אינטרס ציבורי חשוב יותר: בריאות הציבור? או מאזני החברות?".

בניגוד לנטען, לא נראה שחברי הכנסת פעלו בשליחות חברות המזון, אף שהן עשויות להרוויח מהמהלך. לנגד עיניהם עמדו ההפסדים של הערוצים המסחריים מול התחרות הגוברת מפלטפורמות בחו"ל, משידורים פיראטייים ברשת, ומבריחת תקציבי הפרסום לפייסבוק ולגוגל. למרות המניע הנ"ל, התוצאה דומה. גם תכניות תעודה יורשו לשלב תוכן שיווקי, כאשר תכניות תחקירים עשויות להיכלל בהיתרים הללו, ובכך למסד הטיה מסחרית גם בתכניות אשר אמורות לחשוף אינטרסים כאלו לציבור ללא מורא.

האינטרס של איוב קרא

החוק לא מקדם רק הקלות לערוצי טלויזיה, אלא גם אינטרסים פוליטיים. לדוגמא, החוק מעביר את הפיקוח על הערוצים הייעודיים מרגולטור אחד לאחר – ממועצת הכבלים והלוויין לרשות השנייה. עצם קיומם של שני הרגולטורים במקביל הינו צורך מוטל בספק, אך הדרך לאחד ביניהם – רעיון שכונה "ברית המועצות" – עוד לא הבשיל. בחודשים האחרונים שר התקשורת איוב קרא הביע ביקורת חריפה כנגד תפקודה של מועצת הכבלים בראשותה של ד"ר יפעת בן חי שגב, עד כדי כך שאמר למנכ"ל ערוץ 20 בדיון בכנסת: "אתה תהיה והיא לא תהיה", אמירה שגרמה לבן שגב להתלונן רשמית על התנכלות אישית כלפיה מידי השר.

איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).
איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).

מועצת הכבלים והלוויין פועלת לחילוט הערבויות של ערוץ 20 בשל הפרות חוזרות ונשנות של הרישיון שלו, דוגמת שידורי חדשות ללא אישור. ככל שהפרות הרישיון אכן היו, ניתן להתפלא על מועצת הכבלים בעצמה, אשר הצביעה פעמיים בעד אישור הזכייה של ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, כאשר עתירות לבג"ץ מצד ערוץ 2 וערוץ 10, הובילו אותה לבטל את הזכייה בהצבעה שלישית במספר. בינתיים, השר קרא בוחר שלא לפזר את מועצת הכבלים, ולנצל את הליך החקיקה כדי להוציא את ערוץ 20 מידיה, ביחד עם שאר הערוצים הייעודיים.

האם חקיקה מהירה היא הכלי לדינמיות של שוק השידורים?

חברי הכנסת משקיעים בדיונים בהצעת החוק שעות עבודה רבות, וכפי שאמר חבר הכנסת קיש, עבודה מאומצת זו מחייבת גם את הפקידות במשרדי הממשלה להאיץ את תהליכי עבודתם. למרות ההשקעה הרבה, הדינמיוּת בשוק השידורים גדולה מאוד, וזאת בזכות שחקנים מחו"ל, אשר אינם כפופים כמעט בשום צורה לחוקים בישראל – פייסבוק, גוגל, אמזון, נטפליקס וגם אתרי הצפייה הפיראטית. אחת האפשרויות היא שהחקיקה גם תתרום לדרדור איכות השידורים בישראל, וגם הקלה זו לא תספיק כדי להעביר את הערוצים לרווחיות. יתרה מכך, החלשת כלי התקשורת באמצעות ריבוי מתחרים הייתה מטרה מוצהרת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר טוען להתנכלות אישית מצד רוב כלי התקשורת בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!