דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הרפורמה בחשמל / כחלון ונתניהו יכריעו: המשך רפורמה בחשמל או ניסיון להגביל את זכות השביתה

השניים נפגשו היום, כשנתניהו כבר הבהיר שהוא אינו מתכוון לסגת מהעתירה להגבלת זכות השביתה | מנכ"ל האוצר המשיך לטעון אתמול כי "הרפורמה והעתירה אינן קשורות זו בזו", אך יו"ר ועד עובדי חברת חשמל הבהיר: "מדובר כאן בעניין של אמון"

נתניהו וכחלון במליאת הכנסת בזמן ההצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה לשנת 2019. 13 בפברואר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
נתניהו וכחלון במליאת הכנסת בזמן ההצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה לשנת 2019. 13 בפברואר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למרות המאמצים הגדולים שהושקעו עד כה בהתווית הרפורמה בחברת החשמל שהגיעו לכדי סיכום מפורט "ב-90% מהסעיפים" על פי המעורבים במו"מ, ההסתדרות צפויה לחזור בה מהסכמתה, אל מול איום הבג"ץ שהגישה המדינה אשר עשוי להגביל משמעותית את זכות השביתה במגזר הציבורי.

פגישה שקיימו היום (ד') בעניין ראש הממשלה בנימין נתניהו  ושר האוצר משה כחלון הסתיימה ללא תוצאות לפי שעה, והמדינה תצטרך להגיש את עמדתה בנושא עד לדיון בבג"צ שיערך ב-12 במרץ. בעוד באוצר ממשיכים לטעון כי הרפורמה והעתירה כלל אינם קשורים זה לזה, נראה שברור לכל שבקרוב יפול הפור: או רפורמה בחשמל, או ניסיון של המדינה להשיג פסיקה עקרונית נגד זכות השביתה.

כחלון, שמנהל יחסים טובים ואפילו חמים עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ניסה על פי הערכות לשכנע את נתניהו לסגת מעמדתו הנחרצת בעניין הגבלת זכות השביתה. נתניהו הודיע כבר מספר פעמים כי לא ייסוג מעתירת המדינה לבג"ץ וכי יש לחתור לפסק דין בעתירה. מן העבר השני, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וועד עובדי חברת החשמל הגיעו למתווה מוסכם ברמה העקרונית ואף דנו בהסכם מפורט, ובו הגיעו להסכמות במרבית הסעיפים עם פקידי הממשלה ורגולטורים שונים. ניסנקורן כבר הצהיר בעניין: אי אפשר לעשות גם שלום וגם מלחמה. זה לא הולך ביחד".

מי מעורב במשא ומתן? (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).
מי מעורב במשא ומתן? (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).

התעקשותו של ראש הממשלה נתניהו גרמה להסתדרות להקפיא את המו"מ על השלמת ההסכם המפורט, וכתוצא מכך שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) ושר האוצר משה כחלון (כולנו) המעוניינים בהצלחת הרפורמה הושארו בלימבו. מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר אמש בוועידה הלאומית לאנרגיה כי "הרפורמה והעתירה לא קשורים זה לזה", אך יו"ר ועד עובדי חברת חשמל מיקו צרפתי טען הפוך והסביר: "מדובר כאן בעניין של אמון. אם יש הסכם אז הולכים לפי ההסכם. למה יש צורך בעתירה?".

פאנל בכנס חברת החשמל. בתמונה: מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל ; עמוס לסקר – יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים ; אסף אילת, יו"ר רשות החשמל (צילום: ארז רביב).
פאנל בכנס חברת החשמל. בתמונה: מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל ; עמוס לסקר – יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים ; אסף אילת, יו"ר רשות החשמל (צילום: ארז רביב).

ההשלכות הרחבות של העתירה לבג"ץ

לעתירה לבג"ץ יש השלכות גדולות החלות הרבה מעבר לשאלת הרפורמה בחברת החשמל. זו עתירה שעשויה להכריע בנושא זכות השביתה בכלל השירותים החיוניים במדינה. בשירותים אלו המדינה היא גם המעסיק וגם הרגולטור. בישראל, מותרת שביתה כנגד המעסיק, אך שביתה כנגד החלטות רגולציה מוגדרת כשביתה פוליטית והיא אסורה בישראל.

בעולם הדמוקרטי ישנו מגוון רב של הסדרים המגדירים את סוגיית השביתה של שירותים חיוניים, ושאלת השביתה הפוליטית איננה אסורה באופן חד משמעי. לעומת זאת, בישראל, ישנה חשיבות יתרה לסוגיית סיווג השביתה – כלכלית או פוליטית, הגוזרת את זכות קיומה. ההסתדרות זכתה לחיזוק מבית הדין הארצי לעבודה, אשר קבע כי הממשלה ביצעה רפורמה מרחיקת לכת בחברת החשמל עם השלכות אדירות של פיטורי אלפי עובדים, ללא התייעצות אמתית עם ועד העובדים. רק לאחר נסיונות תיווך אורכים, אישר בית הדין הארצי לעבודה  כי לעובדים קיימת זכות להפעיל את כלי השביתה.

בתגובה, עתרה המדינה לבג"ץ, לצד יצרני החשמל הפרטיים, כנגד אותה הפסיקה. שופטי בג"ץ רמזו כי ישקלו הגבלה של זכות השביתה, ופסיקה כזו עשויה לחתוך באבחה אחת את הכח הארגוני של התאגדויות עובדים רבות במשק, שעלולים לאבד מרכיב קריטי בעבורם – זכות השביתה. יתרה מכך, הפסיקה עשויה להחליש גם את מערכת בתי הדין לעבודה, שלעצמאותה יש חשיבות בפני עצמה.

ההסתדרות לא תסכן את זכות השביתה במגזר הציבורי

בהסתדרות מסכימים לביטול פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה, בתמורה למשיכת העתירה לבג"ץ. זאת בכדי למנוע פסיקה עקרונית שעלולה לפגוע בזכות השביתה לכל רוחב המגזר הציבורי. ההסתדרות והוועד מעדיפים להתנהל מתוך משא ומתן, הידברות והסכמות, תוך שמירה על זכותה המלאה של הממשלה לקבוע מדיניות. אמר זאת אתמול מיקו צרפתי, יו"ר ועד העובדים": "אני חשבתי שעדיף לייעל את חברת החשמל ולשמור עליה כמונופול, אך המדינה קבעה מה שקבעה וועד העובדים הסכים 4 פעמים למתווה של הרפורמה. המדינה היא זו שנסוגה וביטלה אותו".

הדבקות של נתניהו בעמדתו העקרונית יכולה לסכן גם את המתווה הנוכחי לרפורמה.

ואלו תולדות הרפורמה (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).
ואלו תולדות הרפורמה (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).

אז למה נתניהו מוכן לעיכוב הצפוי ברפורמה?

שר האנרגיה לשעבר עוזי לנדאו אמר אתמול ל"דבר ראשון" כי הוא חשב באופן אישי שהפרטת חברת החשמל היא צעד מוטעה, אך הוא קידם את ההפרטה מפני ש"זו הייתה מדיניות הממשלה". המתווה הקודם לרפורמה פוצץ ע"י שר האוצר יאיר לפיד, כאשר מקורות במשק החשמל אמרו ל"דבר ראשון" כי גם יאיר לפיד לא ראה בהפרטה צעד נכון.

עמוס לסקר, ראש פורום יצרני החשמל הפרטיים ובעברו מנכ"ל חברת החשמל, אמר אתמול כי "הרפורמה הזו מעניקה לחברת החשמל אפשרות לבנות שליש מתחנות הכוח החדשות שיש לבנות בעשור הקרוב" ובכך מעקרת את כוונת יוצריה. לסקר לא דייק. הרפורמה קובעת כי עתיד החשמל יהיה ייצור פרטי, וחברת החשמל תספק בהקדם רק 50% מייצור החשמל ובעתיד בין 30% ל-40% מייצור החשמל בלבד. 

זיו האפט, מחברת BDO, אשר מייעץ ליצרני החשמל הפרטיים אמר ל"דבר ראשון" כי למיטב הבנתו הרפורמה לא עושה שינוי משמעותי מבחינת יעילות משק החשמל, כאשר גם אתה וגם בלעדיה יגיעו בערך לאותה נקודה. במסיבת העיתונאים בה הוכרזה ההסכמה העקרונית על הרפורמה אמר מנכ"ל האוצר באב"ד כי "לרפורמה עלות גבוהה שתכביד בשנים הראשונות, אך לאחר 8-10 החיסכון שהרפורמה יוצרת יחזיר את העלות שלה ויביא לחיסכון". באב"ד זכה לביקורת מפני שהעלות של פיטורי העובדים גבוהה, וההישגים של הרפורמה תלויים בהמון אבני דרך לא ודאיות, בייחוד כלפי מועדי מכירת תחנות הכח של חברת החשמל והתמורה שתתקבל בעבורן.

הרפורמה תיצור מצב בו ייצור החשמל בשוק הפרטי יגבר באופן משמעותי, וכוללת צעדים שיקדמו בעתיד הרחוק את הורדת חלקה של חברת החשמל בייצור החשמל במשק מ-70% היום ל-40% לאחריה, ובעתיד הרחוק אף לביטולה ל-0%. הפרטה עתידית זו תיתכן באמצעות תאגוד נפרד של תחנות הכוח שיישארו בבעלות החברה.

ייתכן כי נתניהו חושש שמתווה ההפרטה איננו ישים ועלול "להיתקע" בדרך בכל מקרה. יתכן שהוא מעודד מהלך הרוח של שופטי בג"ץ והישגי הרפורמה בתחום ההפרטה נראים לו משניים ביחס לאפשרות להגביל את זכות השביתה באופן רחב הרבה יותר. בכל מקרה ניכר שהוא מוכן לספוג את העיכוב הצפוי מההליך המשפטי.

עיקרי הרפורמה במשק החשמל (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).
עיקרי הרפורמה במשק החשמל (צילום מסך באדיבות חברת החשמל).

כולנו משלמים את מחיר העיכוב

בנקודה הזו, אחרי 20 שנה של דיונים, יש חשיבות קריטית לרפורמה בחברת החשמל, וזאת ללא קשר לתוכנה. החלטות רבות במשק החשמל נתקעו ואף נעצרו בגלל היעדרה של רפורמה מוסכמת. האיסור על חברת החשמל להקים תחנות כוח מצד אחד, והיעדר תכנית פרישה בתנאים טובים לעובדים מצד שני, "כבלה" את עובדי הפיתוח של החברה. לאורך השנים פרשו רבים ולא נקלטו חדשים, אך יש מאות עובדים בחברה אשר ממתינים לאפשרות לזכות בחבילת פרישה הוגנת אותה לא יקבלו ללא רפורמה.

יצרני החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת מתלוננים על "תרגילים" של חברת חשמל, אשר מונעת מהם שמירת מקום ברשת ההולכה. במשרד האנרגיה שואפים לסגור 4 מתוך 6 יחידות ייצור בפחם בתחנת "אורות רבין" בשלושת השנים הקרובות. לשם כך הם זקוקים למתווה מוסכם להקמת תחנות מחליפות לאותן יחידות, שלהן, בין היתר, השפעה בריאותית קשה.

ברשות החשמל מעוניינים לסיים את עידן המונופולים בייצור החשמל, ולעבור להסדרה תחרותית של תחנות חדשות, נושא המצריך את הוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל. כל אלו הן התפתחויות חשובות שתקועות כעת, והגעה למתווה מוסכם בין הממשלה לוועד העובדים היא הישג משמעותי. בהישג זה הושקעו מאות שעות עבודה מכל הצדדים, בתקווה שיפתח את ה"פקק" ויאפשר הסדרת סוגיות קריטיות רבות אחרות. פיצוץ ההסכמה הזו בשלב זה, עלולה להחמיר את הנזק שכבר נגרם למשק החשמל כתוצאה מתכנית הפרטה שיעדיה האמתיים הם שינוי ביחסי העבודה במשק.

דיון בג"ץ, למרות הסימנים המוקדמים המעידים על תמיכה בטיעוני הממשלה, עלול גם להסתיים בהכרעה שלא נושאת חן בעיני הממשלה, והתקדמות בתחום ההסכמה על הרפורמה עשוי לספק הישגים ודאיים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!