דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קולנוע

קולנוע / אוסקר 2018: חגיגה של תעשייה בתהליך חיפוש עצמי

הפנטזיה מלאת הלב של גיירמו דל טורו, "צורת המים" קטפה ארבעה פרסים, בהם לסרט ולבימוי הטובים ביותר, בטקס האוסקר ה-90 במספר | אבל הרגעים העוצמתיים הגיעו בין הפרסים, כשהוליווד הישירה מבט לבעיות העמוקות והפנימיות שלה

אשלי ג'אד, אנאבלה ס'ורה וסלמה האייק - שלוש מהשחקניות שהאשימו את ויינשטיין בהתנהגות מינית לא נאותה - חברו לחלק שהוקדש לתנועת #MeToo באוסקר 2018. (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
אשלי ג'אד, אנאבלה ס'ורה וסלמה האייק - שלוש מהשחקניות שהאשימו את ויינשטיין בהתנהגות מינית לא נאותה - חברו לחלק שהוקדש לתנועת #MeToo באוסקר 2018. (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)

כנגד כל הסיכויים, האהבה ניצחה בטקס האוסקר ה-90 במספר. הפנטזיה הרומנטית ומלאת הלב של גיירמו דל טורו, "צורת המים", קטפה את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס שהוצף בתחושה של שינוי בתעשיית הקולנוע שאחרי עידן הארווי ויינשטיין (מפיק העל שביצע שורה של תקיפות והטרדות מיניות).  הטקס, שנערך ביום ראשון בלילה בלוס אנג'לס, התמודד עם לא מעט שדים – כמו שערוריית ההכרזה השגויה על הסרט הטוב בשנה שעברה – ונאבק עם בעיות אחרות של הוליווד, עמוקות הרבה יותר, כמו שוויון מגדרי ושונות תרבותית.

"צורת המים", שהגיע לטקס עם 13 מועמדויות, קטף ארבעה פרסים יוקרתיים, כולל על עיצוב הפקה, הפסקול הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר. הסרט, שמתרחש בתקופת המלחמה הקרה, שמספר על מערכת היחסים בין אישה אילמת ואיש-דג בשבי, הוא מחווה של דל טורו לאאוטסיידרים מכל הסוגים – והמינים. "הדבר הגדול ביותר שהאמנות עושה, ושהתעשייה שלנו עושה, היא למחוק את הקווים שמצויירים בחול", אמר דל טורו בנאום הקבלה של פרס הבמאי הטוב ביותר.

את הפרס האחרון של הערב, לסרט הטוב ביותר, העניקו שוב השחקנים וורן בייטי ופיי דנאנוויי, שנה אחרי תקרית "לה לה לנד" -"אור ירח" המביכה. "כל כך נעים לראות אותך שוב", אמר בייטי בחיוך.

גל גדות, שהיו בישראל מי שהתאכזבו שהסרט בכיכובה "וונד וומן" לא זכה לכל מועמדות שהיא, הפציעה גם היא על הבמה והעניקה פסלון בקטגוריית השיער והאיפור.

הטקס אמש היה נקודת השיא של אחת מעונות הפרסים הסוערות ביותר בתולדות הוליווד – שנערכה לאור מבול של האשמות בדבר הטרדות מיניות נגד דמויות בכירות בתעשיית הקולנוע.

נדמה היה שחלק ניכר מהטקס הוקדש לקריאת כיוון חדשה לתעשייה. "זה יום חדש בהוליווד" אמרה השחקנית ג'ניפר לורנס, שיחד עם ג'ודי פוסטר, החליפה את קייסי אפלק בהענקת פרס השחקנית הטובה ביותר. אפלק, שזכה באוסקר בשנה שעברה, מואשם אף הוא בהטרדה מינית.

מי שזכתה בפרס הייתה פרנסס מקדורמנד, על "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", סרט על אישה זועמת המבקשת צדק. מקדורמנד ביקשה מכל המועמדות באולם לעמוד. ולמרות המועמדויות ההיסטוריות של גרטה גרוויג (המועמדת החמישית אי פעם לפרס הבימוי) ורייצ'ל מוריסון (המועמדת הראשונה אי פעם לפרס על הצילום), ניכר היה כי מספר הגברים המועמדים היה גבוה הרבה יותר.

https://youtu.be/ItW0f3QS6WQ

"הסתכלו סביבכם, גבירותיי ורבותיי, בגלל שלכולנו יש סיפורים לספר, ופרויקטים שצריכים מימון" הכריזה מקדורמנד, "אני רוצה להשאיר אותכם הלילה עם שתי מילים:  Inclusion Rider (סעיף בחוזה, עליו חותמים שחקנים, המחייב את הסרט לייצוג מגדרי וגזעי – המערכת)".

מלבד נאומה של מקדורמנד, גם לשחקניות והקומיקאיות מיה רודולף וטיפאני הדיש (כוכבת הסרט Girls Trip) היה רגע שייזכר תקופה ארוכה. השתיים הגישו את הפרס בשתי קטגוריות משניות למדי – הסרט הקצר וסרט האנימציה הקצר – ובכל זאת הצליחו לגנוב את ההצגה.

שתיהן עלו יחפות לבמה והתלוננו שהעקבים מכאיבים להן. אחר כך פתחו במונולוג סאטירי על גיוון אתני בטקס האוסקר. "אנחנו מתרגשות להיות פה, אבל גם קצת חוששות. לפני כמה שנים אנשים אמרו שהאוסקר לבן מדי ומאז הייתה התקדמות מסוימת", אמרה רודולף, והאדיש הוסיפה: "אבל כשעלינו ביחד לבמה, אנחנו יודעות שחלק מכם חשבו לעצמם: 'האם האוסקר שחור מדי עכשיו?' אבל אל תדאגו, יש מספיק לבנים שיעלו לכאן. בדיוק חזרנו מאחורי הקלעים ויש שם טונה של אנשים לבנים! ולא רק שחקנים, אלא גם סתם אנשים לבנים שמסתובבים עם קלסר קליפ בורד".

https://youtu.be/X8hpFbW1gUY

בקטגוריות המשחק התנהלו הדברים כצפוי, ושלושה שחקנים ותיקים ומוערכים זכו לראשונה באוסקר. גארי אולדמן זכה על תפקידו כווינסטון צ'רציל ב"שעה אפלה", אליסון ג'יני ("אני, טוניה") זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, וסם רוקוול ("שלושה שלטים") בפרס שחקן המשנה. אולדמן הודה לאימו בת ה-99, "שימי קומקום" מסר לה, "אני מביא הביתה אוסקר".

אך הרגעים העוצמתיים ביותר בטקס הגיעו דווקא בין הפרסים. אשלי ג'אד, אנאבלה ס'ורה וסלמה האייק – שלוש מהשחקניות שהאשימו את ויינשטיין בהתנהגות מינית לא נאותה – חברו לחלק שהוקדש לתנועת #MeToo שקמה בעקבות נפילתו של ויינשטיין (מי שלקח חלק בולט בטקסים בשנים עברו). שלוש השחקניות זכו למחיאות כפיים סוערות.

"אנחנו עובדות ביחד כדי להבטיח שתשעים השנים הבאות יעצימו את האפשרויות הבלתי נגמרות הללו לשוויון, הכללה, גיוון תרבותי והִצְטָלְבִיוּת" אמרה ג'אד, "זה מה שהבטיחה לנו השנה הזאת".

רשימת הזוכים המלאה

הסרט הטוב ביותר: "צורת המים"
הבימוי הטוב ביותר: גיירמו דל טורו ("צורת המים")
השחקנית הטובה ביותר: פרנסס מקדורמנד ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי")
השחקן הטוב ביותר: גארי אולדמן ("שעה אפלה")
שחקנית המשנה הטובה ביותר: אליסון ג'ני ("אני, טוניה")
שחקן המשנה הטוב ביותר: סם רוקוול ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי")
התסריט המקורי הטוב ביותר: ג'ורדן פיל ("תברח")
התסריט המעובד הטוב ביותר: ג'יימס אייבורי ("קרא לי בשמך")
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה: "אישה פנטסטית" (צ'ילה)
הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר: "איקרוס"
סרט האנימציה הטוב ביותר: "קוקו"
הצילום הטוב ביותר: רוג'ר דיקינס ("בלייד ראנר 2049")
העריכה הטובה ביותר: "דנקרק"
האפקטים הטובים ביותר: "בלייד ראנר 2049"
הפסקול הטוב ביותר: "צורת המים"
השיר הטוב ביותר: "Remember Me" ("קוקו")
עריכת סאונד: "דנקרק"
עיצוב סאונד: "דנקרק"
עיצוב הפקה: "צורת המים"
עיצוב תלבושות: "חוטים נסתרים"
איפור ועיצוב שיער: "שעה אפלה"
הסרט הקצר הטוב ביותר: "The Silent Child"
סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "Dear Basketball"
סרט התעודה הקצר הטוב ביותר: "Heaven Is A Traffic Jam on the 405"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!