דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון

ההפקרות נמשכת / למרות הביקורת: רשם הקבלנים אינו רואה עצמו אחראי על קבלני בנייה המפרים את תקנות הבטיחות

בתגובה שנשלחה ל'דבר ראשון' בדבר הפעולות אותן נוקט הרשם כנגד קבלנים שבאתריהם נמצאו ליקויים, נכתב כי האחריות לנושא היא של משרד העבודה והרווחה וכי "טרם התקבל מידע בנוגע לאתרים אלה", וזאת למרות שבמשרד מעבירים לרשם את צווי הבטיחות כדי שינקוט בצעדים כנגד אותם קבלנים

אתר בנייה בהרצליה בו נפצע פועל באורח קשה.
 (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)
אתר בנייה בהרצליה בו נפצע פועל באורח קשה. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על אף הביקורת הקשה שמתח מבקר המדינה כנגד רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, שאינו פועל כנגד קבלני בניה המוגדרים כמפירים סדרתיים של תקנות הבטיחות – נראה שבשטח טרם חל כל שיפור. 'דבר ראשון' פנה כבר לפני 12 ימים לרשם על מנת לברר אילו פעולות פיקוח נקט כנגד קבלני הבניין שבאתריהם נמצאו במסגרת מבצע פיקוח של משרד העבודה והמשטרה ליקויי בטיחות חמורים ומסכני חיים. התגובה אותה קיבלנו היום מבהירה: בניגוד לעמדת מבקר המדינה, הרשם אינו רואה עצמו אחראי כי הקבלנים יעמדו בתקנות הבטיחות.

"האחריות והסמכות לנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצאת תחת האגף לפיקוח על העבודה במשרד העבודה והרווחה" נמסר לנו מדוברות משרד הבינוי והשיכון אשר הוסיפה גם כי "טרם התקבל אצל רשם הקבלנים מידע בנוגע לאתרים אלה, ולכן לא ניתן להתייחס לאמור", כשהם גם מתייחסים למותם של שני עובדים בשבוע האחרון – באתר חברת אלקטרה בניה ובאתר חברת בסט בתל אביב.

אלא שבמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית טענו בפנינו כי "משרד העבודה והרווחה פועל נגד קבלנים רשלנים, בין היתר באמצעות מתן עיצומים כספיים ומעביר את צווי הבטיחות באופן שיטתי (הדגשה במקור) לרשם הקבלנים על מנת שינקטו בפעולה מיידית וחד משמעית נגד קבלנים רשלנים, ויסייעו במאמץ הכולל להעלאת הבטיחות באתרי בנייה ושמירה על חיי האדם".

דו"ח מבקר המדינה, ציין אף הוא כי מאז שנת 2012 מעביר מינהל הבטיחות והבריאות בזמן אמת, וכחלק מפעולתו השוטפת, כל צו בטיחות הניתן לקבלן בניין בגין עבירות בטיחות. עם זאת צויין בדו"ח כי רק באוגוסט 2017 אישר המינהל לרשם גישה למלוא מאגר המידע הצבור בידיו, הכולל בין היתר את רישום הצווים שהוצאו כנגד החברות השונות, וכי במועד סיום הביקורת טרם הוסדרה הנגישות למידע זה.

על אף שמדי שנה ניתנים בממוצע למעלה מ-590 צווי בטיחות לקבלנים, קבע המבקר כי רשם הקבלנים לא נקט הליכים ממשיים ולו כנגד קבלן בניה אחד בין השנים 2013-2017. בעבר נהג הרשם לשלוח התראות לקבלנים, במידה ולא תיקנו את ליקויי הבטיחות בגינם קיבלו צווים, המתריע בהם כי ישקול לשלול את רישיונם, אולם בפועל אזהרה זו מעולם לא מומשה.

בפברואר 2014 דיווח הרשם לוועדה לפניות הציבור בכנסת בנושא בטיחות עובדים באתרי בנייה, כי הוא נערך למיפוי צווי בטיחות שהוגשו נגד קבלנים, וישקול לנקוט אמצעי משמעת נגד קבלנים שיימצא כי קיבלו כמות חריגה של צווי בטיחות בגין ליקויים דומים.

גם במרץ 2017 דיווח למשרד מבקר המדינה כי הוחלט 'לשנות את התפיסה לגבי צווי הבטיחות', וכי משרד הבינוי והשיכון מבצע איסוף וניתוח של המידע שברשותו 'לקראת הבאת חברות קבלניות לשימוע בפני הוועדה המייעצת', והוסיף כי 'המקרים הראשונים יהיו מקרי בוחן לתהליך כולו, ולפיכך הם מטופלים בקפדנות, תוך התייעצות עם גורמים נוספים במשרד ובליווי היועץ המשפטי'.

שנה אחר כך, בסוף פברואר השנה, שלח הרשם אילן אליהו לראשונה הודעה לכלל הקבלנים בזו הלשון: "אבקש להדגיש כי הקפדה על כל כללי הבטיחות באתרי בנייה היא בעלת חשיבות עליונה, הן לשם שמירה על חיי אדם והן כחלק מהדרישות המקצועיות בהן נדרש כל קבלן לעמוד. רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון רואה בחומרה רבה הפרה של כללי הבטיחות בעבודה. דעו כי רשם הקבלנים מקיים שיתוף פעולה עם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ועשוי לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלן שאינו מקפיד על כללי הבטיחות באתרים בהם מבוצעות עבודות, עד כדי ביטול מוחלט של רישיונו של הקבלן לבצע עבודות הנדסה בנאיות".

אף על פי כן, נכון לכתיבת שורות אלו – טרם נקט רשם הקבלנים ולו פעם אחת בסמכותו לשלול רישיונו של קבלן שפעל 'בניגוד לנוהג המקובל' במקצועו, ושאינו "מבצע את העבודות ברמה ובטיב התואמים את התחייבויותיו החוזיות ואת הדרישות המקצועיות של הענף", בשל הפרות של חוקי הבטיחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!