דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

ההפקרות נמשכת / רשם הקבלנים: "האחריות לנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצאת במשרד העבודה"

תשובת הרשם לשאלת 'דבר ראשון' בדבר הפעולות שבכוונתו לבצע בעקבות התאונה שארעה השבוע באתר גלובל טאוורס בפ"ת | עוד נכתב כי הרשם ביצע פעולות הרתעה כלפי קבלנים שסיכנו את עובדיהם על סמך מידע שקיבל ממשרד העבודה, וזאת למרות שלפני כחודש טען כי אין בידיו המידע הדרוש

צוותי כיבוי וחילוץ הכוללים את היחידה לחילוצים מיוחדים פועלים  לחילוץ לכודים מפיר לאחר נפילה באתר בניה רחוב יצחק רבין בפתח תקווה (קרדיט: כיבוי והצלה)
צוותי כיבוי וחילוץ הכוללים את היחידה לחילוצים מיוחדים פועלים לחילוץ לכודים מפיר לאחר נפילה באתר בניה רחוב יצחק רבין בפתח תקווה (קרדיט: כיבוי והצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאור התאונה הקשה שארעה השבוע באתר גלובל טאוורס בפתח תקווה המבוצע על ידי שותפות של החברות הקבלניות בסט ואפקון, בה נפצעו עובד אחד במצב קשה ועובד נוסף במצב בינוני – פנה 'דבר ראשון' פעם נוספת לרשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי, בניסיון לברר אילו פעולות מבצע הרשם מול קבלנים שבאתריהם מתרחשות תאונות קשות וקטלניות.

"האחריות והסמכות לנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצאת במשרד העבודה והרווחה", פתח הרשם את תגובתו פעם נוספת, והוסיף: "באשר לתאונות קטלניות שארעו בשנתיים האחרונות לא התקבלו פסקי דין חלוטים המאפשרים לרשם לפעול בעניין".

רק לפני פחות מחודש, ב-21 במאי, נהרג לואיז גומז ז"ל (35) לאחר שנפל מהקומה ה-20 במהלך ביצוע עבודות אלומיניום באתר בניה של חברת בסט בתל אביב. עובד נוסף נפצע באותו היום באורח בינוני באתר בניה אחר של החברה בקריית אתא מנפילה מגובה. בין השנים 2016-2014 קיבלה החברה שמונה צווי בטיחות בגין עבירות בטיחות מסכנות חיים כגון הפעלת עגורנים שנפסלו על ידי בודקים מוסמכים, וכן הפעלת עגורנים על ידי מי שאינו מוסמך לכך.

עוד נמסר ל'דבר ראשון' מטעם רשם הקבלנים כי "בהתאם להחלטות מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, מדיניות המשרד היא להפעיל אמצעי משמעת כנגד קבלנים שהוצא נגדם צו בטיחות. בהתאם לכך המשרד יזם שיתוף פעולה עם משרד העבודה והפרקליטות על מנת לאפשר קבלת נתונים ונגישות למידע שלא היתה לפני כן והיא הכרחית לפעילות זו. כמו כן, רשם הקבלנים ביצע פעולות להגדלת המודעות והרתעה לקבלנים, ביניהם שליחת מכתבי התראה לקבלנים להם הוצאו צווים. בנוסף הורה לאחרונה המנכ"ל לקיים דיון בראשותו לבחינת התקדמות שיתוף הפעולה וצעדי הרשם בתחום, תחת המגבלות הקיימות בחוק לפעילותו של הרשם".

אלא שבבדיקה אותה ביצע דבר ראשון לפני חודש באשר לאתרים בהם ניתנו צווי בטיחות במסגרת מבצעי האכיפה של משרד העבודה והרווחה טען רשם הקבלנים כי לא קיבל את צווי הבטיחות מידי משרד העבודה.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בתחילת מאי מותח ביקורת חריפה על רשם הקבלנים, שאינו פועל כנגד קבלני בניה המוגדרים כמפירים סדרתיים של תקנות הבטיחות. הדו"ח מציין, בניגוד לטענת הרשם, כי מאז שנת 2012 מעביר מינהל הבטיחות את כלל צווי הבטיחות לרשם בזמן אמת. עם זאת ציין הדו"ח כי רק באוגוסט 2017 אישר המינהל לרשם גישה למלוא מאגר המידע הצבור בידיו, הכולל בין היתר את רישום הצווים שהוצאו כנגד החברות השונות בעבר, וכי במועד סיום הביקורת טרם הוסדרה הנגישות למידע זה.

נכון לכתיבת שורות אלו, טרם נקט רשם הקבלנים ולו פעם אחת בסמכותו לשלול רישיונו של קבלן שפעל 'בניגוד לנוהג המקובל' במקצועו, ושאינו "מבצע את העבודות ברמה ובטיב התואמים את התחייבויותיו החוזיות ואת הדרישות המקצועיות של הענף", בשל הפרות של חוקי הבטיחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!