דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון

ההפקרות נמשכת / "הסרת אחריות קולקטיבית": אוזלת היד של רשם הקבלנים הגיעה לכנסת

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום בדו"ח הביקורת החריף בנושא | הרשם עצמו חזר על הטענה כי שלילת רישיונות מחייבת פסיקה מתאימה של בתי המשפט | ח"כ יחימוביץ': "שומעים ממך אוסף הצטדקויות, זה מתסכל וזה נורא"

צוותי כיבוי וחילוץ הכוללים את היחידה לחילוצים מיוחדים פועלים  לחילוץ לכודים מפיר לאחר נפילה באתר בניה רחוב יצחק רבין בפתח תקווה (קרדיט: כיבוי והצלה)
צוותי כיבוי וחילוץ הכוללים את היחידה לחילוצים מיוחדים פועלים לחילוץ לכודים מפיר לאחר נפילה באתר בניה רחוב יצחק רבין בפתח תקווה (קרדיט: כיבוי והצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אולי בגלל שראש הפירמידה, שר האוצר, רוצה 'מנופים, מנופים, מנופים' המשמעות היא עוד 'הרוגים, הרוגים, הרוגים'. לאף אחד לא אכפת מהפועלים, דמנו הפקר" כך אמר היום רון ירמיהו, חבר הוועד הארצי של המנופאים בדיון שערכה הוועדה לביקורת המדינה על דו"ח המבקר ממאי האחרון, בו נמתחה ביקורת חריפה ביותר על אוזלת ידו של רשם הקבלנים מול קבלני בניין שמפרים בשיטתיות את חוקי הבטיחות. בפתח הדיון הוקראו שמותיהם של 20 עובדי הבניין ושני עוברי האורח שנהרגו מתחילת השנה בתאונות בבניין.

"יש לי בעיה לבטל רישום של קבלן שגזר הדין שניתן כלפיו בבית המשפט לא כולל רמה מסוימת של קנס ומספר חודשי מאסר. לכן, עד היום לא הסרתי רישום של קבלן מהפנקס בשל עבירות בטיחות" אמר רשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי אילן אליהו, "במקום נקטנו אמצעי משמעת כמו זימון לשימוע והתליית רישיונות של קבלנים. יש כלפי המהלכים האלה, של התליית רישיון ושלילתו, ביקורת שיפוטית ואני לא רוצה ליזום מהלכים שיפסלו בבתי המשפט. מאידך, קבלנים שמבקשים להירשם בפנקס אני לא ממהר לרשום אם אני רואה שיש כלפיהם צווי בטיחות. יש לנו מקרה אחד כזה כרגע". דן ורשבסקי, יו"ר הוועד הארצי של המנופאים אמר בתגובה כי "חברות כמו דניה סיבוס, אלקטרה, שיש אצלן המון הרוגים, ממשיכות לזכות במכרזי בניה שהמדינה מוציאה. איך זה יכול להיות?".

קבלני בניה עם רקורד בטיחותי חמור מתוך רשימת החברות שהגישה עו"ד הדס תגרי לשר הבינוי והשיכון (גרפיקה: אידאה)
קבלני בניה עם רקורד בטיחותי חמור מתוך רשימת החברות שהגישה עו"ד הדס תגרי לשר הבינוי והשיכון (גרפיקה: אידאה)

"אני המומה מהסרת האחריות הקולקטיבית שאנו שומעים כאן", הגיבה לדברי הרשם עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניה, שלאחרונה פנתה גם במכתב ישיר לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט בנושא. לטענתה, "להגיד שאין הרשעה חלוטה נגד חברת אלקטרה, ובגלל זה לא ניתן לנקוט נגדה בהליכים זו הקטנת ראש. החוק מאפשר לכם לנקוט צעדים נגד חברות שמפרות את צווי הבטיחות".

תגרי הוסיפה כי "בשנת 2014 רשם הקבלנים הקודם אמר שיפעל בנושא ודבר לא קרה. הנושא עדיין 'בבדיקה'. רשם הקבלנים הוא הרגולטור המרכזי מול הקבלנים והגורם היחיד שיכול לעצור את החברות המפרות", ומתחה ביקורת גם על משרד העבודה  והרווחה, כשהיא תוהה מדוע לא פרסם את העיצומים שהוציא לקבלנים, ומדוע אינו מוציא מכרזים לפקחים נוספים לאור מצוקת כוח האדם. "המשרד לא אוסף מידע על תאונות הבניין, השמות שהוקראו בפתיחת הועדה נאספו על ידינו", אמרה.

"המנהל כולו מגויס לטיפול בנושא" אמר ארז מימון, ראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, "הפקנו 800 עיצומים כספיים ולקופת המדינה נכנסו 300 אלף שקלים כתוצאה מכך. התחלנו את התהליך כמעט ללא אמצעים ואנו בתהליך בניה ולמידה מתמשך. אנו עושים מאמץ לגייס את פקחי הרשויות המקומיות למאמץ. ברביעי הקרוב יעלה רחפן אכיפה ראשון לשטח, עם מצלמות חכמות שישפרו את יכולות האכיפה שלנו, בנוסף אנו עורכים מבצעי אכיפה משולבים בהם הצלחנו לסגור עשרים אתרי בניה לפרקי זמן ארוכים".

מוטי אלישע, ראש זרוע עבודה במשרד העבודה הוסיף כי "המטרה שלנו היא להפוך את החיים של הפועלים ליותר יקרים, עד שלא יכאב לקבלנים בכיס דבר לא יזוז. פרסמנו לאחרונה מרכזים לפקחי בטיחות במכרז פנימי ואנו נשמח מאוד לתוספת תקנים ממשרד האוצר".

אירנה איליושונוק, בתו של סרגי, שנהרג במהלך עבודות תחזוקה בכביש 6 שבוצעו על ידי סולל בונה, אמרה כי "בעוד כמה שנים אסיים ללמוד, ואלך לעבוד כמפקחת בטיחות, כדי לוודא שמה שקרה לאבא שלי לא יקרה שוב. אבי התלונן על ליקויי בטיחות, ואמרו לו שהוא יכול להתפטר אם המצב לא נראה לו. הוא נהרג באתר של סולל בונה, אחרי שמשאית דרסה אותו בלילה, כשלא הייתה תאורה באתר. יחד עם אבי נהרגו באותה חברה שני פועלים נוספים ודבר לא קרה לקבלן".

"ברור שיש ניסיון לשפר את המצב אבל זה כל כך בזעיר אנפין וכל כך לא מספק" אמרה  יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), "תארו לעצמכם שאתר שנהרג בו אדם היה נסגר במיידי לחודש ימים לפחות; שלט ענק 'אתר זה סגור בשל מוות של פועל' היה נתלה, ורשם הקבלנים היה שולל, אפילו זמנית, את רישיונו של הקבלן – מבטיחה לכם שההרג הזה היה פוסק. אבל למה שייפסק? לו אני קבלן ערל לב אין לי סיבה לחשוש, יש זמן, שום סנקציה לא ננקטת, והחיים זולים. תחושת הדחיפות לא מחלחלת".

"הייתי משוכנעת שאחרי הדחתו של הרשם הקודם, בגלל כשלים דומים, הרשם החדש יהיה איש בשורה. אבל לא" הוסיפה יחימוביץ', "שוב אנחנו שומעים מפיך אוסף הצטדקויות למה אתה לא אחראי. זה מתסכל וזה נורא". עוד אמרה כי תורה על הכנת דו"ח ביקורת נוסף נוסף, במידת הצורך.

בארגון קו לעובד הגיבו אחרי הדיון לנתונים שהציג מינהל הבטיחות והבריאות, לפיהן סך הגביה הכספית מהקנסות שהוטלו על קבלני הבניין שפעלו בניגוד לחוק מאז תחילת השנה עמדו על 300 אלף ש"ח מ-55 עיצומים. "נתונים אלו רחוקים מאוד מהנתונים בהם התהדר המשרד שהכריז כי רק בחודש ינואר הוטלו מעל 600 עיצומים והוטלו קנסות בגובה של מיליוני שקלים" טענו, "הנתונים האמיתיים שנחשפו היום מייאשים: כי הם חושפים את העובדה שהרשלנות והמחדל עתידים להימשך, עובדים עתידים להמשיך להיפצע על בסיס יומי, ולהיהרג. זאת בלי ששום דבר משמעותי ייעשה כדי לעצור זאת"

עוד הזכירו כי יחד עם ארגון העובדים מע"ן עתרו במאי האחרון לבג"ץ בבקשה למספר סעדים מיידים אשר יסייעו לצמצום הרג עובדי הבניין ופציעתם והגדלת בטיחותם. "אנו תקווה שמשרד העבודה והרווחה לא יחכה להחלטת בית המשפט בנושא, אלא יתחיל כבר עכשיו להציל חיי אדם"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!