דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דורית סלינגר

המירוץ לרגולטור / מהן הסוגיות עמן יצטרך להתמודד מי שיתמנה במקום דורית סלינגר?

בחמש השנים האחרונות כיהנה סלינגר כממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון ונודעה כרגולטורית מעורבת במיוחד | על הפרק: סוגיות קרנות הפנסיה הוותיקות, הבעלות על חברות הביטוח ותפקידם של סוכני הביטוח בישראל

דורית סלינגר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
דורית סלינגר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר רשות שוק ההון, דורית סלינגר, סיימה את תפקידה לפני כחודש. בקרוב יחליט שר האוצר על מחליפה מבין שני המועמדים עליהם המליצה ועדת האיתור, משה ברקת ובני שיזף. הרבה נכתב בימים האחרונים על שיזף וברקת, על הניסיון העשיר שהם מביאים לתפקיד במקביל לקשריהם עם יצחק תשובה כבכירים בחברת הפניקס שבבעלותו. אך כדאי לשאול גם מה הם האתגרים שבפניהם יעמוד היו"ר החדש של רשות שוק ההון? מה הירושה שהוא יקבל מסלינגר ולאן ניתן לקחת את הרשות?

סלינגר סיימה קדנציה סוערת מאוד שהחלה עוד בהיותה הממונה על שוק ההון במשרד האוצר ובמהלכה הוקמה רשות שוק ההון כרשות עצמאית והתפקיד שבו עמדה קיבל שדרוג משמעותי. לאורך כל הקדנציה שלה, סלינגר נתפשה כרגולטורית מעורבת מאוד שדאגה לשמור על האינטרסים של המבוטחים, גם במקרים של פגיעה בחברות הביטוח ובסוכנים. בין הפרשות המרכזיות שיזכרו מהקדנציה שלה ניתן למנות את העימות המתוקשר מול יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה ששיאו בנאום שבו הטיח בה מילים קשות בכנס סוכני הביטוח שהתקיים לפני מספר חודשים. בנוסף הייתה זו סלינגר שמנעה את מכירת כלל ביטוח של תשובה לסינים.

דורית סלינגר (צילום: מרים אלטשר / פלאש90).
דורית סלינגר (צילום: מרים אלטשר / פלאש90).

לאחר כהונה סוערת כל כך, בענף הביטוח רוצים מאוד לראות רגולטור רגוע יותר, כזה שלא יוציא חוזרי הנחיות חדשים בכל מספר שבועות. אחד שלא יאכוף על חברות הביטוח להוריד את דמי הניהול או לקצץ בפרמיות. אחד שיתן לכוחות השוק לפעול ולחברות הביטוח להרוויח.

עמדת יו"ר שוק ההון והביטוח הפכה במהלך הקדנציה של סלינגר למשמעותית ביותר בעיקר בשל היקף הנכסים הפנסיונים התופח שמנהלות חברות הביטוח שהגיע בשנה האחרונה לכ-1.5 טריליון שקלים. למעשה, ההנחיות לניהול התחום הפנסיוני הפך להיות העיסוק המרכזי של הממונה על הביטוח כשכל עולם הביטוח האלמנטרי הפך להיות משני ביותר.

נושא נוסף שמאוד מעסיק את עולם הביטוח ואת רשות שוק ההון והביטוח הוא תפקידם ונאמנותם של סוכני הביטוח. האם סוכני הביטוח הם נאמנים של לקוחותיהם מול החברות או אנשי מכירות לחברות הביטוח. שיטת התגמול של סוכני הביטוח והכללים המופעלים עליהם מעצבים בשנים האחרונות מחדש את התחום ונראה שבשנים הקרובות העיסוק בנושא זה ימשיך להיות בבסיס הרגולציה של הענף.

הכיסא הריק של דורית סלינגר, שלא התייצבה לוועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין האשראי ללווים הגדולים, 31 ביולי 2018. (צילום: דוברות הכנסת, נועם קיבקין פנטון)
הכיסא הריק של דורית סלינגר, שלא התייצבה לוועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין האשראי ללווים הגדולים, 31 ביולי 2018. (צילום: דוברות הכנסת, נועם קיבקין פנטון)

נקודה חשובה ומכרעת בתחום הביטוח היא שאלת הבעלות על חברות הביטוח. בעוד שסלינגר הציגה עמדה מאוד פעילה ביחס לעסקאות מכירה של הבעלות והשליטה על חברות הביטוח הישראליות ומנעה מספר עסקאות בתחום, יש מי שמצפה מהמחליף שלה להיות רך הרבה יותר בשאלה למי ניתן לשלוט בכספי הפנסיה של הציבור.

הנקודה האחרונה שבה הייתה מעורבת סלינגר – ההחלטה לקצץ בקצבאות הפנסיוניות של עמיתי הקרנות הוותיקות, צפויה לחזור שוב ושוב בתקופה הקרובה, כל עוד המערכת הפוליטית לא מצליחה להכריע בשאלת העלאת גיל הפרישה לנשים. הפעם סלינגר העדיפה דווקא את היציבות האקטוארית של הקרנות על פני זכויות המבוטחים אבל השכילה לתת למערכת הפוליטית את הזמן הדרוש על מנת לפתור את הבעיה. יו"ר רשות שוק ההון, האחראי בין היתר גם על החוזה האחיד של הקרנות הוותיקות, מחזיק בעמדת כוח משמעותית מאוד בניהול כספי הפנסיה של כ-250,000 הגמלאים של הקרנות הוותיקות וקרוב למיליון העמיתים בהן.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!