דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר הסאב פריים

לקראת עוד משבר / קרן המטבע: עליית הריבית בארה"ב והמתח בשווקים - סכנה ליציבות

דו"ח של קרן המטבע הבינלאומית שפורסם אתמול (ד') מזהיר מפני המשך העלאת הריבית בכלכלות המפותחות מחשש לפגיעה בכלכלת המדינות המתפתחות ויצירת אפקט דומינו | מצד שני מזהירים מפני ריבית אפסית שמעודדת ספקולציות כלכליות

פסל השור המסתער של וול סטרייט (צילום ארכיון:photo.ua / Shutterstock.com)
פסל השור המסתער של וול סטרייט (צילום ארכיון:photo.ua / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

עשור אחרי קריסת ליהמן בראדרס האמריקאית, הסכנות ליציבות הפיננסית העולמית הולכות וגוברות. כך עולה מדו"ח של קרן המטבע הבינלאומית שפורסם אתמול (רביעי). חוקרי הקרן קובעים כי על אף העובדה שהשווקים הפיננסיים העולמיים נראים יציבים, עליות הריבית בארה"ב והתגברות מתחי המסחר העולמיים עלולים להביא לפגיעה באותה יציבות בטווח הקרוב.

"הסכנות עשויות לגדול משמעותית אם הלחצים על הכלכלות המתפתחות ימשיכו לגדול", כך נכתב בדו"ח. בחודשים האחרונים, מאז העלאות הריבית של הבנק הפדרלי האמריקאי, נמצאות מספר מדינות מתפתחות בעיצומו של משבר פיננסי. העלאת הריבית בארה"ב גורמת למשקיעים בינלאומיים למשוך את השקעותיהם ברחבי העולם, ולהשקיע אותן בארה"ב שכלכלתה נחשבת עמידה ביותר. הריבית הגוברת מבטיחה החזר הולך וגדל על השקעות בארה"ב.

מחאה נגד פינויי בתים לצד מראה הגרפים בבורסת המניות בספרד לאחר משבר 2009 (צילום: AP photo).
מחאה נגד פינויי בתים לצד מראה הגרפים בבורסת המניות בספרד לאחר משבר 2009 (צילום: AP photo).

אחת ההשפעות המרכזיות של אותה תופעה, שנקראת "בריחת הון", על הכלכלות המתפתחות היא ירידה חדה בערך המטבע המקומי למול הדולר. במדינות רבות, כמו טורקיה וארגנטינה, חלה קריסה של ממש בערך המטבע המקומי מול הדולר בעקבות התופעה. ירידה חדה בערך המטבע מביא, למשל, לעלייה במחיר הייבוא – מה שמייקר באופן אוטומטי מוצרים שחלקם או כולם מבוססים על יבוא. עליות מחירים חדות פוגעות ביציבות הכלכלה, ועלולות להביא לקריסתה. "בחצי השנה האחרונה התנאים הפיננסיים העולמיים התהדקו באופן מועט, אבל הדבר הוביל ליצירת פער גדול בין הכלכלות המפותחות למתפתחות", נכתב בדו"ח.

"הידוק משמעותי בתנאים המוניטריים בכלכלות המפותחות עלול להגדיל משמעותית את הסיכון בטווח הקצר. יחד עם חוסר וודאות לגבי יציבותן של הכלכלות המתפתחות, הדבר עלול להביא להחרפת בריחת ההון מהכלכלות המתפתחות ולגידול בסיכון העולמי", גורסים כותבי הדו"ח. לטענתם, במידה והבנקים המרכזיים הגדולים בעולם ימשיכו להעלות את הריביות, הדבר עלול להביא לקריסה של כלכלות מתפתחות, מה שעלול להביא בתורו לאפקט דומינו ופגיעה ביציבות הפיננסית בעולם כולו.

לירה טורקית ודולרים אמריקאים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לירה טורקית ודולרים אמריקאים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

עם זאת, כותבי הדו"ח מעריכים כי הבנקים המרכזיים ימשיכו בתהליך העלאת הריביות בתקופה הקרובה, וזאת למרות העובדה שעל פיהם "נראה שהצמיחה הגיעה לשיא בחלק מהכלכלות הגדולות". כותבי הדו"ח מתריעים מפני העלאת ריבית שתפגע ברמת הצמיחה ותביא לחזרה למיתון, אבל צופים כי רמות האינפלציה העולות ידחפו את הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית בכל זאת. מהלך מסוג זה עלול להוביל לחזרה למיתון במדינות המפותחות ולסכן את יציבותם של שווקים שונים בעולם.

למרות האזהרה, כותבי הדו"ח גם מביאים טיעון מרכזי בעד העלאת הריבית. לטענתם, הריבית האפסית של העשור האחרון מייצרת סיכון פיננסי גבוה היות והיא מוזיל את ההלוואות לטווח קצר, ויוצרת מוטיבציה לפעילות ספקולטיבית רחבה. פעילות מסוג זה עלולה להביא להיווצרותן של בועות, שפיצוצן מסכן את היציבות הפיננסית העולמית. היא כבר עשתה את זה לפני עשור.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!