דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבת הנכים

פתיחת מושב החורף / שלטון העם: הכנסת חוזרת ואיתה מחאות הנכים, השוטרים, הלהט"ב והירוקים

קבוצות רבות מדי חיכו לתחילת מושב החורף של הפרלמנט הישראלי, כדי לקבל תשובות לסוגיות המטרידות אותן | המושב, העתיד להיות סוער כשעננת הבחירות והחקירות עומדת מעל הקואלציה, צפוי להיות מעניין כשמחאות ציבוריות רבות עתידות להשפיע על סדר היום של הח"כים והח"כיות

מליאת הכנסת ומחאות אזרחיות (צילומים: פלאש90 ואורי מגנוס)
מליאת הכנסת ומחאות אזרחיות (צילומים: פלאש90 ואורי מגנוס)
שי ניר

עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, צפוי להתחדש גם גל המחאות החברתיות שדעך בקיץ, בתקווה שנבחרי הציבור יממשו את הבטחותיהם ואת אחריותם כלפי הציבור. הבוקר (שני) יגיעו חברי הכנסת לעבודה לקול קריאות המחאה של ציבור הלהט"ב שיזעק קריאות למען שוויון, השוטרים הדורשים לשפר את תנאי העסקתם ושכרם, מחאת שומרי הבית שיזעקו למען שמירה על איכות הסביבה וציבור הנכים המבקש מילוי ההסכם ואף העלאת הקיצבה לשכר המינימום.

מותו של הנכה חסר הבית יעקב וולק ז"ל מפצעיו, בשבוע שעבר, לאחר שהצית את עצמו בגן הפעמון במחאה והסתרת מועד ומקום לוויתו בידי הרשויות, העירו מחדש את זעם ארגוני הנכים שמתכננים בתגובה ממספר ימי זעם החל מיום שני. הנכים צפויים להתכנס בשעה בבית העלמין גבעת שאול בירושלים בשעה 13, וניתן לשער כי משם ינסו להפיץ את המחאה במקומות נוספים בעיר.

חלק מקבוצות הנכים קוראות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון לשוב לשולחן המשא ומתן כדי לסיים את מאבק הנכים, ולתת לנכים אורך חיים יותר נורמלי ושיוכלו לחיות בכבוד ושלא יצטרכו לבחור בין תרופות לאוכל, ובאופן קונקרטי להשוות את קיצבת הנכות לשכר המינימום.

דובר 'מחאת הנכים והנכים הקשישים' אמר בשבוע שעבר, לאחר שנודע מותו של וולק כי "זה המקום לאותת לראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו ולשר האוצר מר משה כחלון כי מצב הנכים היום במדינתנו גרוע ואף מסוכן. אדם נכה שהוצאותיו הן יותר גבוהות מאדם בריא לא יכול להיתקיים מקיצבת נכות (קיום) של 3,200 ש"ח. התרעתי בעבר כי המצב ילך ואף יהיה יותר גרוע, והנה התוצאות הטרגיות אנחנו לצערנו רואים אותם בשטח".

"אנחנו לא נהיה אזרחים ואזרחיות סוג ב'"

רק אתמול התבשרנו כי ישראל ורוסיה עומדות לחתום על הסכם האומר כי זוגות חד מיניים או הורים יחדינים מישראל לא יוכלו לאמץ ילדים מרוסיה. קהילת הלהט"ב קיבלה עוד הוכחה לאפלייה המתמשכת נגדה, "כל תהליך ההורות הוא תהליך התעמרות" אמר גורם באגודה למען הלהט"ב ל'דבר ראשון' והוסיף כי לפני שבוע המדינה ערערה בפעם נוספת לעליון על רישום נשים לסביות להורות. "זו מדיניות. הם לא רוצים לתת תקדימים משפטיים. גם מתעמרים בנו משפטית, גם מונעים זכויות וגם חותמים הסכם עם רוסיה שמונע מאיתנו להיות הורים", אמר אותו גורם. חברות וחברי קהילה רבים יגיעו היום להפגנה מול הכנסת בשעות הצהריים ובאיוונט שפתחה בפייסבוק ניתן גם להרשם להגיע בהסעות אוטובוסים.

מחאת הלהט"ב מול הכנסת. 22 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מחאת הלהט"ב מול הכנסת. 22 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

פעילים בקבוצה 'הפנתרות הוורודות', קבוצה רדיקלית יותר, מתכוונים להפגין הערב בכיכר רבין, ולהמשיך במחאה עד להשגת המטרות. "אנחנו חוזרים לרחובות, אנחנו נפעל במודל הנכים ונשבש את חיי היומיום של מדינת ישראל במקומות לא צפויים וללא התראה. שיהיה פקק וישאלו למה והתשובה תהיה כי ההומואים חוסמים", אמר אותו גורם שבחר להשאר בעילום שם והוסיף, "נתניהו יודע להתמודד רק עם אלימות. רק כשסוחטים אותו ולוחצים עליו. זה מוכיח את עצמו שנים. הוא מגיב רק שדוחקים אותו לפינה, אז נדחק אותו לפינה. יש הרבה פעילים ויש זעם גדול ונמשיך להתניע את הזעם הזה."

גם אוהד חיזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, הציג קו לוחמני: "ממשלת נתניהו מקדמת שוב ושוב מדיניות מפלה ומכוונת נגד הקהילה הלהט"בית. הפער בין הדרך שבה נתניהו מציג את ישראל בעולם, כגן עדן להט"בי, לבין מציאות חיינו, מעולם לא היה גדול יותר. אין ספק, ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על הקהילה הלהט"בית ואנחנו ערוכות וערוכים להילחם בחזרה. כל עוד לא יהיו לנו זכויות ולא יהיה לנו שוויון, אנחנו נהיה ברחובות, בכנסת ובכל מקום שאליו יגיע ראש הממשלה פוטינהו. ישראל לא תהיה רוסיה ב'. אנחנו לא נהיה אזרחים ואזרחיות סוג ב'."

מסכות אב"כ ודגלים שחורים

קבוצת המחאה הארצית 'שומרי הבית' המתנגדת לביצוע תכנית הפיתוח של אסדת הגז לוויתן, צפויה לקבל את פניהם של חברי הכנסת ושרי הממשלה, מחר בשעות הצהריים בדרך הכניסה למשכן הכנסת. המוחים יעמדו עם שלטים מחאה ענקיים, מסכות אב"כ, חולצות מאבק שחורות ודגלים. תכנית הפיתוח המאושרת ונמצאת בשלבי הביצוע שלה, לפיה הגז מוזרם לאסדת טיפול במרחק 10 ק"מ מהחוף. לטענת שומרי הבית מתכונת זו חושפת את הציבור לסיכונים לזיהום אוויר וזיהום ים ואף תקלת שפך קונדנסט (חומר דמוי בנזין שנוצר במהלך הטיפול בגז).

הפגנה מול משרד ראש הממשלה להרחקת אסדת הגז לוויתן (שומרי הבית)
הפגנה מול משרד ראש הממשלה להרחקת אסדת הגז לוויתן (שומרי הבית)

 

בזכות ולא בחסד

מחאת השוטרים לפי שעה לא צפויה לקבל נראות מחר, בעיקר מעצם העובדה שמתנהל משא ומתן בין נציגיהם לבין האוצר שאמור להסתיים בשבוע הבא. בתחילת ספטמבר הורה ראש הממשלה להיכנס למשא ומתן בן 45 ימים עם נציגי השוטרים, הסוהרים והגמלאים, שאמור להסתיים עד ה-21 לחודש. את ישיבות המו"מ מוביל סגן שר האוצר יצחק כהן, ויושבים בו מנכ"ל המשרד לביטחון פנים צ'יקו אדרי, נציגי המשטרה והשב"ס ולאחרונה גם עו"ד שמילוביץ' המייצג את ציבור הגמלאים. יחד עם זאת פעילי השטח כבר מחממים את הקווים במידה ולא יהיו תוצאות למו"מ.

עשרות גמלאי משטרה ושב״ס, יחד עם בני משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בירושלים (ללא קרדיט)
עשרות גמלאי משטרה ושב״ס, יחד עם בני משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בירושלים (ללא קרדיט)

בשבוע שעבר קבוצת משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאי המשטרה והשב"ס הפגינו מול ביתו של מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד בהוד השרון, לאחר הפרסום באתר מאקו על הצעת האוצר לתשלום תוספות השכר שנמנעו מהם במשך 12 שנים. אתר mako דיווח אתמול כי בצוות המשותף לבחינת אופן התשלום לשוטרים הציעו נציגי האוצר לפרוס את חובו כלפי המשרתים הפעילים והגמלאים מתחת לגיל 67 על פני לא פחות מ-28 שנים. לגמלאים בגיל 67 עד 80 ההצעה היא לפרוס את החוב על פני 10-15 שנה, ולגמלאים בני למעלה מ-80 בלבד – על פני שלוש שנים. מדובר בתוספת שכר בסך כ-7.3%, שניתנה לחיילי הקבע בצה"ל בשנת 2006 אך נמנעה מהשוטרים והסוהרים, על אף החלטת ממשלה הקובעת הצמדת שכר בין לובשי המדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!