דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / עזבו את מלניה והלבוש שלה, ממשל טראמפ הורג את אפריקה היום

הגברת הראשונה של ארה"ב התעקשה שהתקשורת תתמקד במה שעשתה בביקור ולא במה שלבשה - והיא צודקת | מוטב שנתמקד במדיניות הסביבתית ההרסנית של בעלה, שתושבי היבשת משלמים עליה את המחיר היקר ביותר

רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
טל הריס
טל הריס
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

האם מלניה באמת לבשה את זה? האם הגברת הראשונה באמת באה לבושה בסגנון צבאי לחוף של גאנה, היכן שמאות אלפים ממערב אפריקה נחטפו ונמכרו לעבדות באמריקה? איך היא העזה לבקר בספארי בקניה כשהיא חובשת קסדה לבנה מימי הקולוניאליזם?

במסיבת עיתונאים שקיימה, מלניה טראמפ סירבה להתייחס לבחירות שלה בתחום הלבוש והתעקשה להתמקד ביוזמות שלה ובפעילות של סוכנות הסיוע האמריקאית USAID (חרף הקיצוץ הברוטלי של 33% בתקציב הסוכנות, שבעלה יזם מוקדם יותר השנה).

מלניה טראמפ בפארק הלאומי בניירובי, קניה, במהלך ביקור באפריקה אוקטובר 2018. (צילום:AP Photo/Carolyn Kaster)
מלניה טראמפ בפארק הלאומי בניירובי, קניה, במהלך ביקור באפריקה אוקטובר 2018. (צילום:AP Photo/Carolyn Kaster)

תשכחו מהביקורים הקיטשיים שערכה הגברת הראשונה בארבע מדינות אפריקאיות תוך חמישה ימים. תשכחו מהתלבושות שלה והסימבוליזם ההיסטורי המכוער שלהם. ממשל טראמפ הורג את אפריקה מאז שנכנס לתפקיד והוא מחויב להתמיד בכך כל עוד הוא נשאר שם.

הפאנל הבין-ממשלתי על שינוי אקלים של האו"ם הזהיר בשבוע שעבר ששינויים "חסרי תקדים" נדרשים כדי למנוע את ההשלכות החמורות של ההתחממות הגלובלית בשיעור של יותר ממעלה וחצי. אלמלא יינקטו קווי מדיניות חדשים ורדיקלים, חום קיצוני, בצורת, הצפות ועוני יתפשטו מהר יותר. אוקיינוסים יהפכו לחומציים יותר ויהיה בהם עוד פחות חמצן.

העולם בו אנו חיים כיום חם במעלה אחת בהשוואה לעידן הטרום-תעשייתי, אבל אנחנו כבר חווים שריפות, סופות, וקרחונים נמסים באנטרטיקה ועליית מפלס הים שמאיימת על אוכלוסיות שלמות. לכן מומחים מזהירים שגם היעד של התחממות של מעלה וחצי יביא עמו הרס רב. יחד עם זאת, מאחר שהעולם מתחמם כיום בשיעור של שלוש מעלות (!), דבקות ביעדים שנקבעו בהסכם פריז על שינוי האקלים הוא המינימום המוחלט כדי לפחות לאפשר לדורות הבאים את הסיכוי להילחם נגד המציאות הזאת.

באופן טרגי, למרות שאפריקה היא היבשת שתורמת הכי פחות להתדרדרות הגלובלית, היא זו שסובלת ממנה יותר מכל. שבע מתוך עשר מהמדינות שנתונות לסיכון הגדול ביותר משינוי האקלים הן באפריקה.

מעל שני עשורים, שיטפונות הם אסון הטבע הנפוץ ביותר בצפון אפריקה ובחלקים אחרים של היבשת מאלג'יריה עד מוזמביק. בצורות הן שכיחות במיוחד במזרח. עם ירידה חדה במשקעים ועלייה בזיהום, נהרות במערב מתייבשים ומתמלאים בפלסטיק. קרחונים על פסגת הר הקילימנג'רו נמסים. מינים נדירים נכחדים, יערות עד מושמדים ומערכות אקולוגיות שלמות מהסוואנה ועד לאוקיינוסים מתערערות. מאז 1998, שוניות אלמוגים באוקיינוס ההודי המערבי הצטמצמו ב-35% ויחד עמן גם תעשיית התיירות של טנזניה וקניה קורסת.

למיליוני אפריקאים יש טביעת רגל פחמנית השואפת לאפס ובכל זאת הם מוצאים עצמם בעיצומו של גל חום מהגהינום, עם מעט אוויר נקי לנשימה ומקורות מתמעטים של מזון ומים. כל זה מוביל ליותר סכסוכים, קיצוניות חברתית, דתית ופוליטית והגירה מואצת.

יש להבהיר שעל כל הסבל הזה חתום המנהיג של הכלכלה הגדולה בעולם, דונלד טראמפ. אין להתפלא שהוא שמר על שתיקה עם פרסום הדו"ח האחרון על שינוי האקלים, שפוגע בראש ובראשונה ב"מדינות מחורבנות" באפריקה, כפי שטראמפ כינה אותן.

בתוך פחות משנתיים בתפקיד, טראמפ הפך את ארה"ב למדינה היחידה בעולם שפרשה מהסכם פריז. הוא מינה דמויות הזויות וחמדניות שמכחישות את שינויי האקלים לתפקידי מפתח. תכנית האנרגיה שלו מתעלמת מאנרגיה מתחדשת ומתמקדת בדלק מאובנים. משמעות ההחלטה שלו לבטל את התקנים שקבע אובמה ליעילות דלק ברכבים היא יותר מחלות ריאות וסרטן לדורות הבאים באפריקה. כל אמריקאי שטראמפ משיב לעבוד במכרות הפחם הוא גזר דין של סבל או מוות לילד נוסף באפריקה.

אז מלניה אכן צודקת. הלבוש שלה לא חשוב, אפילו אם הוא מעיר שדים מהעבר הקולוניאליסטי באפריקה. מוטב שנתמקד במדיניות הסביבתית ההרסנית של בעלה, מדיניות שהורגת את אפריקה היום.


טל הריס הוא סטודנט לתואר שלישי ומתנדב בגרינפיס, המתגורר בדקאר, סנגל

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!