דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק בזנות

המאבק בזנות / החוק להפללת הלקוח יעלה היום (ב') לקריאה ראשונה

על פי ההצעה תינקט ענישה מנהלית כנגד צרכני זנות, ויוטלו עליהם קנסות בין 1,500 ל-3,000 שקלים | החוק החדש, באם יאושר, יחול כהוראת שעה לתקופה של חמש שנים, במהלכן ייבדקו השלכותיו בפועל

מעצרם של מעורבים מרכזיים בניהול, החזקה ושימוש בבתי בושת באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב (דוברות המשטרה)
מעצרם של מעורבים מרכזיים בניהול, החזקה ושימוש בבתי בושת באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב (דוברות המשטרה)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק להפללת לקוחות זנות תעלה היום (שני) לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. זאת, אחרי שביוני האחרון הגישה שרת המשפטים איילת שקד את תזכיר החוק הממשלתי לאיסור צריכת זנות.

הצעת החוק תקבע ענישה מנהלית כנגד צרכני זנות, במסגרתה יוטל על מי שייתפס צורך זנות בפעם הראשונה קנס בגובה 1,500 שקלים. מי שייתפס לאחר צריכה חוזרת, קנס בגובה 3,000 שקלים. בנוסף, הוצע כי בעתיד תינתן אפשרות להמיר חלק מהקנס בהשתתפות צרכן הזנות ב"ג'ון סקול", סדנה חינוכית למניעת צריכה חוזרת. שופט יכול לקנוס עד 14,000 שקלים, אם צרכני הזנות יבחרו לערער על הקנס שהוטל עליהם ולהישפט. הצעת החוק חלה על צריכת זנות בגירים בלבד, היות וצריכת זנות מקטינות וקטינים היא עבירה פלילית שעונשה 5 שנות מאסר.

בעוד הענישה שנבחרה לחוק היא מנהלית, מרגע בו יאושר סופית תינתן בידי התביעה האפשרות להעמיד צרכן זנות לדין פלילי, זאת במקרים חריגים ולפי שיקול דעת התביעה. מקרים חריגים יכולים להיות במקרה של צרכן זנות אלים, צרכן זנות שנתפס חוזר על העבירה פעמים רבות, או במקרה של עבירות נלווית לעבירת צריכת הזנות.

החוק נוכחי יחול כהוראת שעה לתקופה של חמש שנים, במהלכן משרד המשפטים יעקוב ויחקור את השלכותיו בפועל.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה היום כי "לכנסת ישראל יש הזדמנות להעביר היום מסר חשוב ל-26,500 צרכני הזנות שיוצאים לרחובות ישראל מדי יום. מאבק של למעלה מעשור, אותו הובלנו עם חברות הכנסת זהבה גלאון, שולי מועלם ועליזה לביא, יתקדם היום צעד משמעותי בדרך למיגור תעשיית הזנות".

בנוסף לחוק, באוגוסט האחרון אישרה הממשלה הקמת צוות יישום המלצות לצמצום צריכת הזנות בישראל. הצוות שיוקם יופקד על בדיקת האופן בו ניתן ליישם את מסקנות הצוות הבין-משרדי לצמצום תופעת הזנות, שכולל המלצות הנוגעות לשיקום וטיפול בנשים בזנות, חינוך כנגד צריכת זנות, שינוי תודעה בהקשר זה, וחקיקה.

הוצאת צריכת זנות מחוץ לחוק תהווה צעד היסטורי בניסיון המדינה למגר את תופעת הזנות. זאת אחרי שנים ארוכות בהן הניסיונות לחוקק חוק מסוג זה הגיעו כהצעות חוק פרטיות בלבד, ולא הגיעו לידי מימוש. שרת המשפטים שקד לקחה לידיה את העברת החוק לאחר שביולי הקודם, שתי הצעות חוק פרטיות לאיסור צריכת זנות ושיקום נשים בזנות הועלו לקריאה ראשונה, וזכו לאישור של למעלה מ-70 חברי כנסת, ללא מתנגדים. הצעות החוק הפרטיות הועלו על ידי ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), ח"כ לשעבר זהבה גלאון (מרצ), וח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי).

על פי נתוני "הקואליציה למאבק בזנות", מאז 2010 ועד אוגוסט 2018 מתו 71 נשים בזנות. סיבות המוות שונות, במרבית המקרים מדובר על פטירה, בין אם כתוצאה ממחלות שונות או משימוש בסמים. מקרים אלו מהווים 75% ממקרי המוות של נשים בזנות. כאן גם המקום להזכיר שגיל המוות הממוצע בקרב כלל הנשים המוזכרות כאן הוא 46 – גיל נמוך משמעותית מתוחלת החיים הממוצעת בארץ לנשים, העומדת על 84.

בכ-10% ממקרי המוות, הסיבה פלילית, או שנבדק חשד לפלילים – בין אם מדובר על רצח או שנבדק חשד לרצח, כאשר ההליכים המשפטיים עודם מתנהלים. ב-8% מהמקרים סיבת המוות היא הריגה או חשד להריגה, ו-7% נוספים הם התאבדויות.

הנתונים שבידי הקואליציה מתבססים על שני מקורות: חלקם הגיעו ממשרד הרווחה, שיודע לדווח על 59 נשים ממעגל הזנות שמתו בין השנים 2010 עד אפריל 2017. מדובר רק על נשים שהיו מוכרות לאחת ממסגרות הרווחה. לדברי המשרד, אצל רובן סיבת המוות קשורה בצריכת סמים. יתר המידע הגיע מהידע המצוי בידי ארגוני הסיוע השונים לנשים בזנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!