דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הביטוח הלאומי

הקרב על העודף / פנים אל מול פנים: הביטוח הלאומי והאוצר יפגשו לדבר על 20 מיליארד ש"ח

שלושה חודשים מאז הכריז השר כץ כי לא יעביר לאוצר את עודפי הביטוח הלאומי לאוצר, יפגשו הצדדים לראשונה לדיון פומבי | בתקופה שחלפה קידמו בבטח"ל השקעה של עודפי הגבייה באפיקים אחרים, אך באוצר לא מצאו עדיין פתרון ל"בור" של 20 מיליארד השקלים שנוצר

משרד האוצר והביטוח הלאומי (צילום: עמר כהן)
משרד האוצר והביטוח הלאומי (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

נציגי הביטוח הלאומי, משרד הרווחה ומשרד האוצר יפגשו לראשונה לדיון פתוח לעיני הציבור בנושא קרן העודפים של הביטוח הלאומי. הדיון, שיתקיים היום (רביעי) במסגרת הוועדה לביקורת המדינה, צפוי לחשוף את המו"מ שלא מתנהל בין הצדדים ובעיקר את התשובה לשאלה כיצד משרד האוצר מתכוון להתמודד עם בור של כ-20 מיליארד שקלים בתקציב 2019 כל עוד הסכם חדש לא נחתם מול הביטוח הלאומי.

שלושה חודשים חלפו מאז "הפלת הפצצה" של שר הרווחה, חיים כץ (המשמש גם כיו"ר הביטוח הלאומי) ומנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, כשהודיעו על ביטול הסכם העודפים מ-1980 במסגרתו מעביר הביטוח הלאומי את עודפי הגבייה שלו למשרד האוצר כהשקעה באג"ח ממשלתיות. שלושה חודשים כבר לא מתנהל מו"מ ממשי בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר על הסכם חדש.

חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)

מבחינת הביטוח הלאומי המטרה של המהלך ברורה – להחליש את שליטת האוצר בביטוח הלאומי ולשפר את התשואה שמקבל הביטוח הלאומי, כל זאת חלק ממהלך רחב יותר של שר הרווחה והביטוח הלאומי לחיזוק האיתנות הפיננסית של המוסד והתמודדות עם המשבר האקטוארי שלו.

מבחינת משרד האוצר, כל עוד לא נחתם הסכם חדש המעגן את השקעת הביטוח הלאומי באג"ח ממשלתיות, מדובר באובדן הכנסה של כ-20 מיליארד שקלים בתקציב המדינה. על אף שמדובר בהלוואה, בתקציב המדינה היא רשומה כהכנסה לכל דבר ואיננה נספרת בחוב הממשלתי.

בביטוח הלאומי משחקים עד כה משחק קשוח מול האוצר ולמעשה גוררים אותו לקצה, כלומר הכי קרוב שאפשר לתחילת שנת התקציב. בינתיים הנהלת הביטוח הלאומי עבדה על הקמת ועדת השקעות שאמורה לקבוע את מדיניות ההשקעה של עודפי המוסד וגייסו אליה שמות של כלכלנים בכירים כמו הנגיד לשעבר דוד קליין שיעמוד בראש הוועדה. באוצר מנגד, מסרבים להתייחס בפומבי לשאלת הבור התקציבי והיעדר המו"מ מול הביטוח הלאומי ולמרות שנותרו פחות משבועיים לתחילת 2019, אין לאוצר תשובה כיצד יתמודדו עם חוסר של 20 מיליארד שקלים בתקציב.

דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר. ארכיון (אבי אוחיון/לע"ם)
דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר. ארכיון (אבי אוחיון/לע"ם)

בוועדה לביקורת המדינה, בראשה עומדת חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) נוכל לראות לראשונה את השר כץ ואנשי משרדו, את נציגי הביטוח הלאומי ואת נציגי האוצר יושבים לשולחן אחד וחושפים את הקלפים במו"מ שלא מתקיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!