דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מלחמת המיליארדים / 2019 מתקרבת, אך באוצר מסרבים לדבר על הבור התקציבי של הביטוח הלאומי

שלושה שבועות לשנת התקציב החדשה,ולא ברור מה יעשה המשרד בלי 20 מיליארד השקלים שהביטוח הלאומי העביר עד כה | בביטוח הלאומי מקדמים בינתיים את התוכנית לעצמאות פיננסית, ומחלישים את כוחו של המשרד במו"מ עתידי

משרד האוצר והביטוח הלאומי (צילום: עמר כהן)
משרד האוצר והביטוח הלאומי (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שלושה שבועות לתחילת שנת התקציב 2019, ו-20 מיליארד שקלים עדיין חסרים בתקציב המדינה. במשרד האוצר מסרבים לדבר על "הבור" בתקציב בזמן שהמהלך של הביטוח הלאומי לעצמאות פיננסית מתקדם לשלב הבא.

בספטמבר האחרון הודיעו שר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר על ביטול ההסכם בין המוסד למשרד האוצר מ-1980. במסגרת אותו הסכם, השקיע הביטוח הלאומי את עודפי הגבייה שלו באג"ח ממשלתיות שהנפיק האוצר במיוחד עבורו. אומנם בהסכם המקורי התחייב משרד האוצר להשתמש בכסף הזה להשקעות, אך בפועל הכסף מהביטוח הלאומי נרשם כהכנסה לכל דבר והחוב שנצבר בגינו לא נחשב כחלק מהחוב של ממשלת ישראל.

באוצר הבינו שהכרזת העצמאות של הביטוח הלאומי רצינית, במיוחד אחרי שמועצת המוסד החלה בהקמת ועדת השקעות עצמאית שתנהל את עודפי הגבייה של המוסד. החשב הכללי רוני חזקיהו והממונה על התקציבים שאול מרידור, שיגרו מכתב משותף בו הם מפצירים בהנהלת המוסד לחזור בהם מביטול ההסכם. אך בינתיים, בביטוח הלאומי שומרים את הקלפים קרוב לחזה.

משא ומתן אמיתי בין הצדדים לא מתנהל, והאוצר נדחק לפינה כשעוד שלושה שבועות מתחיל תקציב 2019 עם "בור" של קצת יותר מ-20 מיליארד שקלים. לשם ההשוואה, הקיצוץ הרוחבי שנדרש למימון ההסכם עם השוטרים והסוהרים עמד על 1.3 מיליארד שקלים. כיסוי של 20 מיליארד שקלים חסרים בתקציב ידרוש קיצוץ של כ-30% מתקציבי המשרדים.

בינתיים בביטוח הלאומי ממשיכים בכל הכוח עם תוכנית ההיפרדות, ואפילו גייסו את נגיד בנק ישראל לשעבר פרופסור דוד קליין, לעמוד בראש ועדת ההשקעות החדשה של המוסד. הכוונה של הביטוח הלאומי ברורה, למרות ביטול ההסכם הם רוצים להשקיע את הכסף באג"ח ממשלתיות, שמהוות אופציית ההשקעה הסולידית הטובה ביותר עבור המוסד, אבל הם רוצים לקבל תנאים הרבה יותר טובים מאלה שההסכם מ-1980 גזר עליהם.

ועדת ההשקעות, וקליין בראשה, אמורים לתת לביטוח הלאומי את היתרון במשא ומתן מול האוצר. כלל חשוב במשאים ומתנים הוא להחזיק עוד אופציות. ועדת ההשקעות תרצה להשקיע את רוב הכסף באג"ח ממשלתי אבל לא בכל מחיר.

באוצר מסרבים להתייחס ל"בור" הצפוי בתקציב 2019. למעשה, מאז הודיעו כץ ושפיגלר על ביטול ההסכם, דבר ראשון מקפיד בכל שבוע לשאול את משרד האוצר כיצד בכוונתו להתמודד עם הכסף שלא יגיע מהביטוח הלאומי. גם השבוע, התשובה הייתה שאין תשובה וגם אין משא ומתן.

העובדה שהאוצר עומד עם הגב לקיר, שלושה שבועות לפני תחילת השנה עם חוסר של 20 מיליארד שקלים בתקציב הופכת אותו לצד החלש במשא ומתן הזה, ברגע שיתחיל להתגלגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!