דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חשמל

מבולבלים? / המדריך לתעריף: למה החשמל מתייקר ומי יכול לעצור את זה?

עד כמה ההתייקרות קשורה למונופול הגז, ומה הגורם הסמוי לעליית המחירים, שאף אחד לא מדבר עליו? | סביב עליית מחירי החשמל יש דיון ציבורי ער, אבל מעט עובדות | כל התשובות לשאלות הקריטיות על תעריף החשמל

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים ב-13 באוגוסט 2015 מבטיח כי מאגרי הגז הטבעי יביאו להכנסות של "מאות מיליארדי שקלים" לישראל ולהורדת מחירים. צילום מסך מתוך ערוץ היו-טיוב של ראש הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים ב-13 באוגוסט 2015 מבטיח כי מאגרי הגז הטבעי יביאו להכנסות של "מאות מיליארדי שקלים" לישראל ולהורדת מחירים. צילום מסך מתוך ערוץ היו-טיוב של ראש הממשלה
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חשבון החשמל עלה לכותרות בשבועיים האחרונים אולם מהעיסוק הציבורי בנושא נעדרים, על פי רוב, פרטים ועובדות בדבר תעריף החשמל, על פיו נקבע החשבון הביתי. מצב זה מהווה כר פורה ל"ספינים" מחד ("הכל בגלל מתווה הגז!") או להעלאת מחירים לצרכן בשיעור מופרז ("מה אתם רוצים? החשמל התייקר…"). על מנת לאפשר לציבור קוראינו להתמודד מול מסחררי הסחרירים ומעלי המחירים הגזלנים הכנו כאן כמה שאלות ישירות ותשובות פשוטות.

חשמלאית בחברת חשמל ישראל. מה הייתה העלות של הפרטת ייצור החשמל? (צילום: דוברות חברת חשמל ישראל).
חשמלאית בחברת חשמל ישראל. מה הייתה העלות של הפרטת ייצור החשמל? (צילום: דוברות חברת חשמל ישראל).

לפני שניגש לשו"ת, נציין שהבלבול הזה שאתם אולי חשים כשמתחילים לדבר אתכם על מחיר החשמל, אז הוא לא באשמתכם. לרשות החשמל, שקובעת את התעריף, אין אף מסמך תמציתי וקל להבנה שמסביר את אופן קביעת התעריף. השימוע על השינוי הנוכחי בתעריף החשמל מילא 57 עמודים של טקסט, שגם הם לא מספרים את כל הסיפור. ספר אמות המידה המלא שהוציאה רשות החשמל באוגוסט האחרון כולל "רק" 493 עמודים.

אז למעשה אין תעריף חשמל אחד, אלא מאות סעיפים שונים המפוקחים על ידי רשות החשמל. רוב הצרכנים יפגשו בעיקר את התשלום החודשי, אלא שגם הוא מתחלק לתשלום קבוע ותשלום לפי צריכה, ותעריף הצריכה עצמו משתנה לפי שעות. צרכני חשמל בינוניים וגדולים משלמים תעריף מעט שונה.

בכמה יעלה תעריף החשמל?

ב-1 בינואר 2019 יעלה תעריף צריכת החשמל למשק בית בכ-7.3% בממוצע. אולם מדובר בתעריף דינמי שמשתנה לפי גודל החיבור לרשת, כך שמדובר בעליה שנעה בין 6.5% ל-8%, על פי ההערכות.

איזו השפעה תהיה לעלית התעריף על הוצאות משקי הבית?

עלות קילו-וואט לשעה (קוט"ש) כיום היא כ-54 אגורות, ובתחילת 2019 העלות תהיה 58 אגורות. משק בית ממוצע צורך כ-8,000 קוט"ש בשנה, ובשנת 2018 זה עלה למשק הבית הממוצע כ-4,320 שקלים, או כ-360 ₪ בחודש. החל מ-2019 צריכת החשמל הביתית תעלה למשק הבית הממוצע כ-4,640 ₪ בשנה, או כ-385 ₪ בחודש. כלומר תוספת של 25 ₪ בחודש.

אולם, מאחר ואין מוצר או שירות שאנחנו צורכים שאיננו כולל שימוש בחשמל, החשש המובן הוא מגל התייקרויות במשק, שישפיע על הכיס בצורה משמעותית יותר.

אבל השרים התבטאו כנגד עליית מחיר החשמל, אז למה הם לא פשוט מורידים את העלות?

מי שקובעת את המחיר היא כאמור רשות החשמל, רשות עצמאית, שקובעת את המחירים בהתאם לשורה ארוכה מאד של קריטריונים, כך ששר האוצר מנוע מלהתערב וכך גם שאר הממשלה. אבל, מחיר החשמל לא נקבע בהחלטה "מקצועית" או "כלכלית" נטו כיוון שהרשות מחויבת לפעול על פי החקיקה ועל פי החלטות הממשלה. שם, במגרש הפוליטי, מקבלים החלטות שמשפיעות על רשות החשמל והצרכנים – כמו לדוגמא ההחלטה להפריט את משק החשמל. נרחיב על כך בהמשך.

ממה מורכבת העלייה הנוכחית בתעריף החשמל? למה המחיר עולה עכשיו?

ראשית ישנה עליה במחירי הפחם, הגז הנוזלי המיובא והסולר. כמעט שליש, 32% ליתר דיוק מהעלייה במחיר נובעת מעליה זו, שקשורה לגורמים חיצוניים שאין לממשלה שליטה עליהם מן הסתם. גם האנרגיות המתחדשות – כלומר חשמל שמופק בישראל באמצעים סולריים ואחרים – יעלו יותר, ובמידה דומה גם יש עליה במחיר של הגז שמגיע ממאגר "תמר". 10% מהעלייה במחיר נובעת מהתוספת שרשות החשמל קבעה לעלות החיבור לרשת החשמל.

ממה מורכבת העליה במחירי החשמל? נתונים: רשות החשמל, גרפיקה: אידאה
ממה מורכבת העליה במחירי החשמל? נתונים: רשות החשמל, גרפיקה: אידאה

האם העלייה במחיר נובעת מההסכם של רשות החשמל עם בעלי מאגרי הגז הטבעי?

חלקית בלבד. כפי שהסברנו מעלה, רק 27% מהעליה במחיר מיוחסת לעליה במחיר הגז. אם נתבסס על הנתון הממוצע של תוספת של 25 שקלים בחודש לחשבון החשמל החודשי, הרי שהעליה במחיר הגז ממאגר תמר אחראית ל-7 שקלים בחודש.

אבל כאשר התגלה הגז הטבעי במים הכלכליים של ישראל נטען שהציבור ירוויח מכך מאות מיליארדי דולרים. מה קרה עם זה?

ההבטחה של נתניהו ל"מאות מילארדי שקלים" הכנסה לאזרחי מדינת ישראל נעדרת אחיזה במציאות. באוגוסט 2017 הבטיח ראש הממשלה באותו טון בדיוק רק 17 מיליארד שקל ולא מאות מיליארדים. אולם, רוב הכסף הזה אמור להגיע לקופת המדינה מתוך הכיסים שלנו, כתשלום על חשבון החשמל, שעובר מחברת החשמל לבעלי מאגרי הגז הטבעי, שיעבירו סכום זה כמס וכתמלוגים (אלא אם כן יצליחו להתחמק מכך באמצעות תכנוני מס "אגרסיביים"). כלומר מדובר בעצם ב"מס חשמל" שיגבה מאיתנו האזרחים, ויגיע לקופת המדינה, אולי.

אז מה הרווחנו מגילוי הגז הטבעי במימי ישראל?

בהשוואה למחיר הסולר והמזוט בהם נעשה שימוש לייצור חשמל בנים 2011 עד 2013, השנים בהם לא הייתה לנו אספקת גז טבעי ממצרים, הגז הטבעי הישראלי חוסך מיליארדי שקלים בשנה. רכש הדלקים ב-2014 היה זול ב-70% לעומת 2012. חיסכון זה הביא להפחתת תעריפי החשמל בשנים האחרונות. החיסכון הזה נשחק מעט בשל העלייה הנוכחית במחירי הגז מ"תמר".

אז אין מה להתלונן על מחיר הגז? המחיר הוגן?

יש מה להתלונן והמחיר איננו הוגן, אבל לא מדובר בסיבה המרכזית לעליית מחיר החשמל, ואין מקום לראות בעניין הזה את המרכיב המרכזי של מאבק חברתי וצרכני. חברת החשמל חתומה על חוזה סודי מול מאגרי הגז, במסגרתו היא רוכשת גז בכ-6 דולרים ליחידת חום. מבקר המדינה מעריך את העלות העודפת של ההסכם הזה בכ-540 מיליון שקלים בשנה. אם המבקר צודק מדובר בסכום משמעותי לכל הדעות, אבל עדיין לא יותר מכ-2.16% מההוצאה הלאומית הכוללת בשנה על חשמל (כ-25 מיליארד שקלים בשנה). בנושא זה מתנהלת תביעה ייצוגית שתוכרע באפריל 2019.

מצאנו! אם הבעיה איננה הגז אז הבעיה היא ברפורמה בחברת החשמל! המחירים עולים בגלל ועד העובדים! נכון?

לא. גם הפעם לא ניתן להפנות אצבע מאשימה כלפי העובדים. הרפורמה בחברת החשמל אמורה לממן את עצמה – הכסף שיתקבל ממכירת תחנות והחסכון שיווצר מפרישתם של אלפי עובדים ישמש למימון פיצויי הפרישה של אותם עובדים ומימון ההגנות לעובדים שיוותרו. אם כבר, חישובי רשות החשמל מראים שתוך כעשור, הרפורמה צפויה להביא להוזלה בתעריף החשמל.

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל

אז מה הבעיה המרכזית במדיניות הממשלתית ביחס למשק החשמל?

ההפרטה של ייצור החשמל. המדינה בחרה לרסק את חברת הביצוע הכי חשובה שלה, בעיקר מסיבות אידיאולוגיות של תמיכה בהפרטה ומסיבות פוליטיות – כלומר הרצון לצמצם את עוצמת ועד העובדים של החברה, ואת עוצמת העבודה המאורגנת בישראל בכלל.

מהן העלויות של ההפרטה?

בתעריף החשמל מוטמעות עלויות סמויות הקשורות להפרטת ייצור החשמל. במתכונת של משק מולאם, המדינה יכולה להורות לחברת החשמל להקים תחנות כוח לפי הצורך. במתכונת של הפרטה המדינה יכולה רק לעודד יזמים להקים תחנות כוח, ולכן רשות החשמל מאשרת הקמת תחנות רבות, מעל ומעבר ליעד שקבע שר האנרגיה. כך נוצר בישראל כושר ייצור של 30% מעל שיא הצריכה ואף למעלה מכך. ברשות החשמל אומרים שמכיוון שהליך הקמת תחנת כוח עלול להימשך 10 שנים, הרי שבכך נמנע מצב חירום של מחסור בכושר ייצור חשמלי והבזבוז שנובע מכך מוצדק בכך שהוא מונע תרחיש הפוך של הפסקות חשמל בשל היעדר תחנות כח. מבקר המדינה מעריך שמדובר בעלות עודפת של מאות מיליוני שקלים בכל שנה.

אך זהו רק קצה הקרחון של העלות האמתית של העווית האידיאולוגית שהכתיבה את מדיניות הממשלה כלפי משק החשמל. רשות החשמל הקצתה עשרות אחוזים מייצור החשמל למונופולים פרטיים, אשר נהנים מרכש גז מוזל ומרשת ביטחון ציבורית שמבטיחה את רווחיותם. במסגרת מאבקה של הממשלה בעבודה המאורגנת, מנעה המדינה מחברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות בכדי לשלב יצרנים פרטיים. המאבקים הפוליטיים על עתיד משק החשמל עלו מיליארדים רבים של שקלים למשק.

מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

איך יכולה הממשלה בכל זאת להוריד את התעריף?

בפני הממשלה פתוחות כל מיני אופציות להוזלת החשמל: הפחתת מסים על פחם ודלקים אחרים הנגבים מתחנות כוח, בקשה מרשות החשמל לפרוס את ההתייקרות לאורך יותר שנים, ובינתיים לאשר לחברת החשמל לקחת הלוואות נוספות או להסתמך על הכנסות עתידיות צפויות לחברת החשמל ולהתחשב בהם כבר ב-2019 ולא בשנים הבאות.

עוד אפשרות עקרונית, שבממשלה לא הסכימו לשקול עד כה, היא לתמוך במאמצי חברת החשמל להקדים את פתיחת חוזה הגז עם מאגר "תמר" ולהוריד את המחיר. חיסרון משמעותי במהלך כזה הוא העיתוי. אם זה היה קורה לפני מספר שנים, לא הייתה שום בעיה. כיום, חברת נובל כבר מכרה את חלקה במאגר למשקיעים ישראלים, כולל מוסדיים המנהלים את כפסי הפנסיה של הציבור. גם "דלק קידוחים" של יצחק תשובה הפחיתה את חלקה, ולכן פגיעה בשווי של מאגר "תמר" דרך הפחתת המחיר תפגע גם במשקיעים וקצת פחות מכך בקבוצת דלק, מפני שמעמדה כ"שותף כללי" במאגר "תמר" גורם להעדפתה על פני משקיעים מהציבור בחלוקת הרווחים מהמאגר.

יתכן שמה שחברת החשמל תעשה יהיה לצמצם את רכישת הגז ממאגר תמר למינימום בו היא מחוייבת ואת יתרת הגז הנדרשת למשק היא תרכוש מהמאגר בתנאים טובים מאלו הקיימים בחוזה הנוכחי. יתכן גם שהוזלה מסויימת תתאפשר כאשר מאגר "לויתן" יתחיל לספק גז טבעי, מתישהו ב-2019 – אם אכן יעמדו בתאריך היעד הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!