דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחאת יוקר המחיה / אחרי 48 שעות בשוחות, כחלון הודיע: "נבלם גל ההתייקרויות"

שר האוצר, שיצא למבצע צבאי של ממש, הודיע כי גבר על כל האיומים: אסם ירדה מהעלאת המחירים, תנובה תחכה לפברואר, וגם רשות החשמל, לדבריו, תמתן את עליית התעריף | אנשי האפודים הצהובים, בכל מקרה, לא התרשמו

שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון סיים 48 שעות בשוחות יוקר המחיה עם מה שהוא לפחות היה רוצה לראות כתמונת הניצחון.

בהודעה שפרסם הערב (רביעי) הודיע השר בדרמטיות כי "נבלם גל ההתייקרויות במשק". על פי ההודעה, ייקור החשמל יצטמצם משמעותית, אסם נסוגה מהודעתה על התייקרות המחירים, בחיפוי בג"ץ הדיון בעתירת תנובה נדחה לפברואר וכחלון הצהיר כי לא יחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח וכי מחירי הלחם לא יעלו. במטה מחאת האפודים הצהובים, לעומת זאת, לא התרשמו (ראו הרחבה).

כן, זה נראה ממש כמו ניהול מבצע צבאי. כחלון, שהורדת יוקר המחיה הייתה הבטחת הבחירות המרכזית שלו, הותקף בכל החזיתות. התזמון היה מבחינתו גרוע ביותר, כשריח הבחירות נישא באוויר. בלשכת שר האוצר ארגנו מהר את הכוחות ויצאו להתקפת נגד בכל החזיתות. החזית הראשונה ליפול הייתה של המאפיות הגדולות. כחלון שלח לחזית את שר הכלכלה אלי כהן, ששכנע את המאפיות לא להעלות את מחירי הלחם האחיד ולהסתפק בהעלאת מחירי החלות. המחיר – הבטחה לפיצוי המאפיות בכ-18 מיליון שקלים.

החזית השנייה אליה יצא כחלון הייתה רשות החשמל. זו ככל הנראה הייתה החזית החשובה והמשמעותית ביותר. עלייה במחירי החשמל גוררת אחריה עלייה במחירים של מוצרים ושירותים אחרים. יו"ר הרשות, ד"ר אסף אילת, הוא רגולטור עצמאי וההחלטה על מחירי החשמל נתונה לו באופן בלעדי. ההחלטה אמורה לשקף שורה ארוכה של משתנים הנוגעים לעלויות הייצור. ביום שני הוריד כחלון את פקודת המבצע, ויצא למצלמות הטלוויזיה: "תוך 48 שעות הציבור יקבל בשורה".

לחץ כבד הפעילו אנשיו של כחלון על אנשי רשות החשמל. בסופו של דבר הגורם המכריע היה כנראה החלטת שר האוצר לבטל את עליית מס הבלו על הפחם. מה עוד אמרו אנשיו של כחלון לרשות החשמל? עדיין לא ידוע. בניגוד להבטחה של כחלון, חלפו 48 שעות ורשות החשמל טרם הודיע על החלטה, אבל כחלון בטוח שכבר ניצח את הקרב, והודיע בשמה: "ההחלטה תצמצם דרמטית את העליה הצפויה במחירי החשמל." כחלון לא יבזה את עצמו עם הודעה ללא גיבוי, ככל הנראה הוא כבר יודע שצעדיו מול רשות החשמל הצליחו.

בזמן שהדיונים עם המאפיות ועם רשות החשמל עדיין מתקיימים, יצא כחלון בראש טור משוריין להידבר עם חברת אסם. כחלון איים כי חברות שיעלו מחירים יספגו הורדת מכסים על ייבוא מוצרים מקבילים. מה שבסופו של דבר הכניע את אסם היא הבטחה של כחלון לסייע לתעשיית המזון על ידי הפחתת מכסים על חומרי הגלם המשמשים את התעשייה. אחרי דיון לילי ארוך, אור ליום רביעי הודיעה אסם שהיא נסוגה מכוונותיה ולא תעלה מחירים.

באותו יום רביעי, מעודדים מהניצחונות שנחלו בגזרות האחרות, יצאו אנשיו של כחלון לדיון בעתירת תנובה בבג"ץ. בדיונים הקודמים נראה כי שופטי בג"ץ נוטים לקבל את עמדת תנובה כי יש לקבל את המלצות ועדת המחירים ממרץ 2018 ולחייב את שר האוצר להעלות את מחירי החלב ב-3.4%. השופטים דרשו מהשר לנמק מדוע לא לחתום על צו עדכון המחירים. למערכה הצטרף היועץ המשפטי לממשלה ששיגר אתמול לבית המשפט את חוות דעתו כי ניתן לדחות את ההחלטה עד לפברואר, אז אמורה הממשלה להשלים את תהליכי החקיקה ליישום הרפורמה במשק החלב, וכתוצאה מכך מחיר המטרה אותו משלמות המחלבות לרפתנים ירד. נימוקיהם של שר האוצר שר החקלאות וחוות דעתו של היועמ"ש הגיעו לבית המשפט יום אחד לפני הדיון. השופטים קיבלו את התרגיל והחזירו את הגלגל לתנובה, "השיבי לטיעונים עד לפברואר בעתירה מעודכנת", אמרו לה. בינתיים המחירים לא יעלו.

תמונת הניצחון הגיעה לבסוף בדמות מכתב ששיגרה התאחדות התעשיינים ללשכת שר האוצר ובו היא מתחייבת כי כלל חברות המזון מבטלות את הכוונה לייקר את מחירי המזון, זאת בעקבות פנייתו של שר האוצר ופעילות משרד האוצר להפחתת עלויות התשומות.

בתום הקרבות סיכם שר האוצר את ימי הקרב בהודעה לתקשורת. "כפי שהתחייבתי בימים האחרונים, אני שמח לבשר היום כי גל ההתייקרויות הנוכחי נבלם" מסר, "הפחתת יוקר המחיה הוא נושא מרכזי במדיניות שאנחנו מובילים כבר ארבע שנים. אזרחי ישראל לא צריכים לשאת עליות מחירים שאינן מוצדקות. משרד האוצר ימשיך לפעול להפחתת יוקר המחיה בכל תחום, כפי שפעלנו בארבע השנים האחרונות, לטובת אזרחי מדינת ישראל".

מנכ"ל המשרד, שי באב"ד הוסיף כי "הדרג המקצועי במשרד האוצר פעל בימים האחרונים ביתר שאת לבלימת גל ההתייקרויות הנוכחי בדגש על העלייה הצפויה במחירי החשמל. היום הצגנו בפני שר האוצר את המלצות הדרג המקצועי שצפויות להפחית באופן משמעותי את העלייה המתוכננת במחירי החשמל. נמשיך לפעול להפחתת יוקר המחיה".

ממטה מחאת האפודים הצהובים מסרו בתגובה כי "ברור ששר האוצר והחברות נבהלים כאשר הציבור סוף סוף מתעורר, אבל בעיות היוקר המחיה לא התחילו בגל ההתייקרויות הנוכחי. המחירים בישראל גבוהים עשרות אחוזים מהרמה הסבירה והראויה. לא נפסיק עד שיוקר המחיה כולו ירד בעשרות אחוזים. הציבור מבין את כוחו ולכן יצא לרחובות במוצ"ש להפגנת הענק. אם בשבוע האחרון הצלחנו לגרום לחברה אחת להתקפל ולמשרד האוצר להילחץ ולחפש פתרונות, דמיינו מה יקרה אם נמשיך ונעלה הילוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!