דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נפרדים מ-2018 / שמונה חוקים שייכנסו לתוקף ב-1.1.2019 שכל ישראלי חייב להכיר

החוקים והתקנות שייכנסו לתוקף עם תחילת השנה האזרחית צפויים להשפיע על רבים מאיתנו | אם את מתכננת להיכנס להיריון, אם אתה מלצר בבית קפה או אם אתם בדיוק עושים שיפוץ בבית - כדאי שתקראו את הכתבה הזו

שמונה חוקים שייכנסו לתוקף ב-1.1.2018 שכל ישראלי חייב להכיר (גרפיקה: אידאה)
שמונה חוקים שייכנסו לתוקף ב-1.1.2018 שכל ישראלי חייב להכיר (גרפיקה: אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

השנה האזרחית החדשה נמצאת ממש מעבר לפינה, והיא תביא עמה לא מעט בשורות. החל מה-1 בינואר 2019, צפויים להיכנס לתוקף מספר תקנות, פסיקות וחוקים חדשים. הכנו עבורכם רשימה קצרה שכדאי להכיר, שכן, בחלק מהמקרים ידיעת החוק עשויה להיות שווה כסף, ובחלק מהמקרים מדובר בחקיקה שאם לא תכירו, עלולה להפוך אתכם לעבריינים.

  1. איסור תשלום במזומן

כחלק מהמאבק של רשויות החוק ורשות המיסים בהון השחור ובהלבנת כספים, אישרה הכנסת חוק האוסר על תשלום במזומן בעסקאות גדולות. כמה גדולות? ובכן מה-1 בינואר אסור לשלם לעסק במזומן סכום העולה על 11,000 שקלים. לאדם פרטי אסור יהיה לשלם סכום העולה על 50,000 שקלים. כמו כן אסור יהיה לשלם בצ'ק מעל 5,000 שקלים ללא ציון שם המוטב. העונש על הפרת החוק – קנס בגובה של עד 30% מסכום העסקה.

המטרה של רשות המיסים היא כאמור להילחם בהון השחור שלטענתם מהווה כיום כ-20% מהתוצר בישראל. ברשות מאמינים שהחוק צפוי להביא לגידול של כחצי מיליארד שקלים בהכנסות המדינה ממיסים כבר ב-2019. בסך הכל מדובר במטרה ראויה, אך עם זאת, ישנן שתי בעיות עקרוניות עם החוק הזה. המטרה היא להילחם בעסקים שמוכרים מוצרים או שירותים ללא דיווח. במקרה הזה עושה רשות המיסים שימוש בלקוחות כדי להצר את צעדיהם של מעלימי מס זאת תוך איום על הלקוחות, ששילמו עד כה במזומן , כי הם יהפכו לעבריינים. אבל הלקוחות הם לא מעלימי המס. הבעיה השניה היא הרווח הגדול שעתידים לעשות הבנקים וחברות האשראי כתוצאה מהחוק. עסקאות שבוצעו עד היום במזומן, יצטרכו לעבור דרך המערכת הבנקאית שתגבה את העמלה שלה.

רשות המסים בישראל. צילום: פלאש90
רשות המסים בישראל. צילום: פלאש90
  1. פסיקת הטיפים

במרץ האחרון קבע בית הדין הארצי לעבודה כי הטיפים יכללו בהכנסות המסעדה ויצאו לעובדים כשכר הכולל את כל הזכויות הסוציאליות שלהם. המסר המרכזי של הפסיקה הוא שהמלצרים הם עובדים של בית העסק, לכל דבר ועניין. השירות במסעדה, כמו בכל עסק אחר, הוא חלק מהעסקה בין הלקוח למסעדה ועל החלק שמשלם הלקוח בגין השירות ישולם מס.

מלצרית בתל אביב. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: משה שי / פלאש90 )
מלצרית בתל אביב. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: משה שי / פלאש90 )

המסעדנים טוענים כי פסיקת הטיפים יחד עם מספר חוקים נוספים תביא לקריסה של עסקים רבים. עם זאת נשאלת השאלה, במה מותרת המסעדה מכל עסק אחר? ומדוע שלא תשלם המסעדה מס מלא על כל הכנסותיה? אם אתם מלצרים, דעו את זכויותיכם. וכשאתם אוכלים במסעדות, שימו לב לשינוי הצפוי בתרבות הטיפים. אם אתם מסעדנים, דאגו לזכויות הסוציאליות של עובדיכם גם אם הם צעירים ושמרו על החוק.

  1. מאגר נתוני אשראי

חוק נתוני אשראי חוקק ב-2016 והטיל על בנק ישראל להקים מאגר נתוני אשראי. במסגרת המאגר ייאספו נתוני האשראי של אזרחי ישראל. מטרת החוק היא לשפר את התחרותיות במערכת הבנקאית ולהכניס שחקנים נוספים לשוק האשראי הפרטי. המאגר יאפשר לגופים אלה לייצר פרופיל לכל מבקש אשראי כולל היסטוריית העמידה שלו בהחזרי הלוואות. בצמרת האוצר ובבנק ישראל מתייחסים למאגר כבסיס חשוב בפיתוח המערכת הפיננסית הישראלית. מצד שני, החשש הגדול הוא מה יעלה בגורל הנתונים והאם המדינה תצליח להגן על פרטיות האזרחים. בנוסף עולה החשש כי מאגר הנתונים דווקא יפגע ביכולת של רבים לקבל אשראי. אז מה צריך לעשות מעכשיו? על פניו החוק לא פוגש את האזרח ישירות, אבל כדאי לכל אחד לדעת כי התנהלותו הפיננסית נרשמת בזיכרון ועתידה לפגוש אותו ביום שירצה לקבל משכנתא או לקחת הלוואה לרכישת רכב.

  1. עליית מחירי החשמל

האיום הגדול בעליה של 8% במחירי החשמל נבלם לעת עתה. שר האוצר עשה כל מה שיכול היה לעשות מול רשות החשמל כדי לצמצם את עליית המחיר. ביום שני הודיעה רשות החשמל כי העליה תצטמצם לכדי 2.9% בלבד. יש לציין כי העליה באה לאחר שלפני שנה הורידה רשות החשמל את מחיר החשמל לצרכן הביתי בכ-2.3%.

המשמעות הישירה של עליית מחירי החשמל על משקי הבית היא כמה עשרות שקלים בשנה בלבד. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי החשמל הוא רכיב חשוב בכל תהליכי הייצור במשק ולכן עליה משמעותית במחיר החשמל הייתה גוררת עמה עליות מחירים בכל שירות או מוצר כמעט.

מונה חשמל. אילוסטרציה (Shutterstock)
מונה חשמל. אילוסטרציה (Shutterstock)
  1. סירוב לעבוד בשבת

ביוני האחרון אישרה הכנסת את הצעתם של חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ואמיר אוחנה (ליכוד) לתיקון חוק שעות העבודה והמנוחה. במסגרת התיקון יוכל כל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו גם כשלא מדובר בסירוב מטעמי דת. עד היום יכול היה המעסיק לדרוש מהעובד להגיש תצהיר על שמירת מצוות וכשרות כתנאי לקבל את סירוב העובד לעבוד ביום המנוחה. התיקון לחוק מבטל את הצורך של העובד להצהיר בפני המעסיק על אורחות חייו הדתיים. החוק כמובן מסייג עובדים בשירות הביטחון או בשירותים חיוניים לציבור כמו בתי חולים.

אומנם לא מדובר בתופעה רחבה של מעסיקים הדורשים מעובדיהם הצהרות מהסוג שהחוק מייתר, אך כדאי להכיר את הזכות לסירוב לעבוד ביום המנוחה שתינתן מעתה לכל עובד.

  1. התקן תדלוק אוניברסלי

בכחצי מיליון רכבים בישראל מותקנים כיום התקני תדלוק אוטומטיים. עד היום כל התקן תדלוק היה מאפשר תדלוק בתשלום מרוכז אצל חברת דלק אחת. בעלי הדלקנים שהיו כבולים לתדלוק באותה החברה היו מוגבלים ביכולת לבחור את תחנת התדלוק הזולה ביותר. לפני שנה חויבו תחנות הדלק להציב משאבות שמותאמות לדלקן אוניברסלי. החוק נתן לנהגים תקופת הסתגלות של שנה והחל מה-1 בינואר 2019, התקני התדלוק הבלעדיים שמותקנים ברכבים יוצאו משימוש. אם ברשותכם רכב ובו התקן תדלוק מהסוג הישן כדאי שתבדקו בהקדם עם ספקית הדלק שלכם כיצד מחליפים אותו בהתקן תדלוק אוניברסלי.

  1. רישיון לרוכבי אופניים

אם אתם מעדיפים לחסוך בדלק ומתניידים באופניים חשמליים דעו לכם כי החל מה-1 בינואר רוכבי אופניים חשמליים יחויבו בהחזקת רישיון. זאת בעקבות החלטת ממשלה שקידמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ. רוכב שלא מחזיק ברישיון נהיגה יצטרך לעבור קורס ייעודי ולהוציא רישיון מיוחד לאופניים חשמליים. בנוסף, רוכבי האופניים החשמליים יחויבו ללבוש אפוד זוהר בשעות החשיכה והקנס על רכיבה ללא קסדה יעלה מ-250 שקלים ל-1,000 שקלים. יש לציין כי במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך הכשירו מורים ללימודי תעבורה וזהירות בדרכים שיעבירו את הקורס המדובר במסגרת בתי הספר. ומה יקרה לצעירים שיתפסו רוכבים על אופניים חשמליים ללא רישיון? גיל המינימום להוצאת רישיון ידחה עבורם בשנה שלמה.

הריון ולידה עדיין מיצרים את החסמים המרכזיים עבור נשים בשוק העבודה צילום אילוסטרציה. pixabay
הריון ולידה עדיין מיצרים את החסמים המרכזיים עבור נשים בשוק העבודה צילום אילוסטרציה. pixabay
  1. קיצוץ בסל ההיריון

תכננתן להיכנס להיריון בקרוב? משרד הבריאות החליט לקצץ את סלי ההיריון הנדיבים שמספקות קופות החולים. עד כה שווי סל ההרייון של קופות החולים עמד על כ-8,000 שקלים וכלל בדיקות גנטיות מתקדמות, סקירת מערכות, התייעצות עם רופא מומחה, שירותי דולה ואף החזרים על רכישת מוצרים כמו משאבות, חזיות הנקה ועוד. הקיצוץ בסל ההיריון יקצץ את ההחזר על התייעצות עם רופא מומחה ל-700 שקלים בלבד. זאת על אף שבמרבית המקרים פגישה כזו תעלה ליולדת אלף שקלים ויותר. בנוסף יבוטל ההחזר על רכישת מוצרים ובמקומו יוכלו היולדות לרכוש את המוצרים בהנחה בבתי המרקחת של קופות החולים.

במשרד הבריאות הסבירו את ההחלטה בכך שהיא תעודד הורדת מחירים של השירותים המדוברים. מנגד יש מי שרואים במהלך סכנות כמו עליה במספר ההריונות בסיכון וירידה בגילוי המוקדם של תסמונות ומחלות אצל עוברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!