דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בדרך לקלפי / תעשו חשבון: מה מציעות המפלגות למורות ולמורים של ישראל?

תנאי עבודתם של המורים בישראל, חלקם מורי קבלן, לא תופסים כותרות, אבל מדובר בסוגיות שמשפיעות על מאות אלפי עובדי הוראה ומיליוני תלמידים | מי מפרטת ומי שותקת? השוואת מצעי המפלגות בבחירות 2019

שיעור בכיתה באמצעות מחשב (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
שיעור בכיתה באמצעות מחשב (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
דוד טברסקי

תנאי העסקתם של מורות ומורי ישראל לרוב לא זוכים לעיסוק ציבורי נרחב, וגם ביחס לבחירות הקרובות לא נדרשו המתמודדים לסוגיה זו. במהלך כהונתה של הכנסת ה-20, תחת שר החינוך נפתלי בנט, פתחו המורים במחאה מספר פעמים סביב נושא מורי הקבלן ושכר המורות, בדגש על מורות מתחילות. מחאות אלה לא הביאו לתוצאות של ממש עד כה.

מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב (צילום: דבר ראשון).
מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב (צילום: דבר ראשון).

בינואר 2017 צייץ שר החינוך בחשבון הטוויטר שלו, במה שניתן לפרש בתור תחושת ניצחון, שהמורות קיבלו צו מניעה לשביתה עליה הכריזו במחאה על חוסר שיתוף הפעולה של משרדו בדיוני השכר. אירוע זה משקף אולי ביקורת מרכזית על כהונתו של בנט, לפיה העדיף לפנות לציבור הרחב ולהורים על פני הנהגת המורים. הכנסת ה-20  תיזכר יותר מכל במחלוקות ספרי האזרחות, מבחני המדידה הבינלאומיים, תכניות מצוינות והצטיינות, דיונים על הדתה, ועוד שלל נושאים שקשורים למה שבתי הספר עושים ופחות במי שעושות את בתי הספר.

בשבוע בו צייץ בנט את אותה אמירה שנויה במחלוקת, הציגה בכנסת לילי בן עמי מהקואליציה להעסקה ישירה  נתון מדאיג במיוחד, לפיו מעל ל-23 אלף מורים במדינת ישראל מועסקים בתנאים של עובדי קבלן. לדעת בן עמי, מעט מאוד השתנה, אם בכלל, בשנתיים האחרונות, ולא מן הנמנע שהמספרים אף גדלו.

במהלך 2016-2017 הגיעו לסיומם הסכמי העבודה של שני ארגוני המורים בישראל, 'אופק חדש' של ארגון המורים ו'עוז לתמורה' בהסתדרות המורים. לאחר שהוכרזו סכסוכי עבודה ונפתח משא ומתן ממושך (שנה במקרה של ארגון המורים) שבסיומו יכלו המורים ושר החינוך לזקוף לזכותם ניצחון צנוע של עלייה בשכר המורים המתחילים, כ-20% יותר, בקרב מורי החטיבות היסודיות והעל יסודיות. לא בטוח שדי בכך כדי לחלץ את ישראל מתחתית הטבלה בשכר המורים המתחילים של ה-OECD. ע"פ נתוני הארגון משנת 2016, השכר ההתחלתי למורי היסודי בישראל עמד רק על 72% מהממוצע של הארגון, 75% מהממוצע למורים בעלי 10 שנות ותק, ו-80% למורים בעלי 15 שנות ותק.

הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)

לקראת הבחירות הקרובות פנינו ל-13 המפלגות המרכזיות כדי לבדוק את התייחסותם לנושאים הלא בוערים ציבורית אך חשובים מהותית – תנאי ההעסקה של נשות ואנשי החינוך בישראל.

אין תשובה

מפלגת ישראל ביתנו ומפלגת כחול לבן לא חזרו לפניית 'דבר ראשון'. בסעיף החינוך של מפלגת ישראל ביתנו אין כלל התייחסות לתנאי העסקה של מורי ישראל מפלגות הליכוד לא פרסמה מצע והגיבה לפניית 'דבר ראשון' שאין לה עמדה בנושא עקב זה שאין לה מצע.

מפלגות ש"ס, רע"מ-בל"ד, ויהדות התורה לא פרסמו מצע ולא הגיבו לפניית 'דבר ראשון' בנושא.

הבולטות: חדש והעבודה

הבולטות ביותר בהתייחסות שלהם למצב תנאי ההעסקה של מורים בישראל הם מפלגת העבודה ומפלגת חד"ש (שרצה בבחירות הקרובות ברשימה משותפת עם מפלגת תע"ל). בכנסת ה-20 ח"כ עמיר פרץ ויוסי יונה ממפלגת העבודה הציעו את הצעת החוק להפסקת העסקה הקבלנית במערכת החינוך – אך הממשלה הצביעה נגדה. ח"כ שלי יחימוביץ' ואיציק שמולי הגישו שאילתות בנושא ופרץ עצמו יזם כינוס שהוקדש למאבק להעסקה ישירה של מורי הקבלן, בו השתתפו נציגי ארגוני המורים וההסתדרות. "אנו מתחייבים שגם בכנסת הבאה מפלגת העבודה תמשיך לפעול למיגור תופעת מורי קבלן ותקדם קליטת מורי קבלן בתקנים במערכת החינוך הציבורית" נמסר ממפלגת העבודה, שהייתה היחידה שהציגה תכנית עבודה מסודרת לתופעת מורי הקבלן: הקפאה מידית של כל המכרזים של העסקת צוות חינוכי, מיפוי מקיף של תופעת עובדי הקבלן, העברה הדרגתית של מורי הקבלן להעסקה ישירה ובניית מערך אכיפה ופיקוח פנימי של משרד החינוך על תנאי העסקת המורים וזכויותיהם.

ח"כ עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
ח"כ עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

מפלגת חד"ש ציינה במצע מפורט בבחירות לכנסת ה-20 שהיא מתכוונת לפעול למיגורה המוחלט של תופעת מורות הקבלן ולמען העלאת שכר המורים, בנוסף להצעה שלה לקביעת שכר המינימום ל-60% מהשכר הממוצע במשק – מהלך אשר היה משפר ללא היכר את מצבן של רבות מנשות החינוך המשתכרות במשכורות שעתיות סביב שכר המינימום (בחינוך הרך ובעסקות הקבלניות השונות). לרשימת חד"ש-תע"ל יש התייחסות מפורטת לנושא כולל רזומה עשיר של פעילות פוליטית בשטח ובכנסת. "פעילי חד"ש בהסתדרות המורים, בהסתדרות הכללית, בארגון המורים העל-יסודיים, באגודות הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות ובארגוני המרצים בהשכלה הגבוהה נאבקים מזה שנים נגד התופעה המבישה של העסקה קבלנית" נמסר מחד"ש-תע"ל. "אנחנו קוראים מזה שנים להעביר לידי המדינה את כל מערכות החינוך והרווחה המופרטות (תכנית קרב, תכנית שלבים, תכנית הילה, גננות ומטפלות בצהרונים, מורים מחליפים, עובדי חסות הנוער, ועוד) וחבריה לקחו חלק פעיל בהתארגנותם ההולכת וגוברת של אותם המורים בארגוני העובדים השונים". עוד מסרו מהמפלגה שבכנסת האחרונה חברי המפלגה לקחו חלק בוועדות השונות בחקיקה לחיזוק מעמד המורה, עמידה על הסכמי שכר הוגנים ומאבק נגד העסקה קבלנית".

ח"כ איימן עודה (צילום: דוברות חד"ש)
ח"כ איימן עודה (צילום: דוברות חד"ש)

ויותר בקצרה

מפלגת מרצ עדיין לא פרסמה מצע מפורט לבחירות הקרובות (במצע הנוכחי יש אזכור קצר לשיפור תנאי העבודה של כלל העובדים בישראל אך אין כלל התייחסות למורים), אך במצע של מפלגת מרצ לבחירות לכנסת ה-20 פרסמה המפלגה מצע מפורט הכולל התייחסות לשכר והעסקה הקבלנית: "פעולה למען העלאת שכר המורים באופן משמעותי, כולל השכר לשעת הוראה, הפיכת ההוראה והחינוך למקצועות מועדפים והפסקת העסקת מורים על ידי עמותות וגופים עסקיים והעברת ההעסקה של אנשי החינוך בגיל הרך תחת משרד החינוך". ממרצ נמסר כי חלק זה של המצע יופיע גם במצע לכנסת ה-21. עוד נמסר כי מסמך זנדברג-גילאון כלל התייחסות לעובדי קבלן בכלל, ועובדי הוראה בפרט.

מלבד הבטחה כללית לשיפור מעמדם של מורים ומנהלים בישראל, הסעיף היחיד שמתייחס באופן כלשהו לתנאי העסקה של מורים במצע של מפלגת כחול-לבן, המפלגה המובילה בסקרים נכון לכיום, קשור להבטחה לצמצום הביורוקרטיה והטופסולוגיה שמורים נאלצים למלא כדי שיוכלו להשקיע יותר זמן בחינוך. המפלגה לא חזרה לפניית 'דבר ראשון' בנושא.

מפלגות ונציגי הקואליציה במהלך הכנסת ה-20 כמעט ולא עסקו בנושא תנאי העבודה של מורים בישראל, וזאת למרות מחאות מורים של ארגוני המורים בישראל לאורך כהונת הממשלה ה-20. הממשלה הצביעה נגד הצעת החוק של חברי כנסת יונה ופרץ לקליטת מורי קבלן לעסקה ישירה ולא נרשם כל דיון מרכזי שהובילה הממשלה, הקשור בתנאי העבודה של המורים. שני אנשים מרכזיים הובילו ( ולא הובילו) מדיניות הקשורה לתנאי העסקת המורים במהלך הכנסת האחרונה, שר החינוך נפתלי בנט, העומד כיום בראש מפלגת 'הימין החדש' ושר האוצר, משה כחלון, העומד בראש מפלגת כולנו. בנט וכחלון חתומים על הסכמי השכר עם ארגון המורים והסתדרות המורים ששיפרו את משכורתם של מורים מתחילים. במצע של מפלגת הימין החדש יש אזכור למהלך ונכתב שהמפלגה 'תפעל לחיזוק משמעותי של מעמד המורה בישראל ולהגדלת שכר המורים'. אין במצע התייחסות לעובדי קבלן והמפלגה לא ענתה לפניית דבר ראשון בנושא.

שר האוצר כחלון, בישיבת סיעת כולנו. 5 במרץ (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
שר האוצר כחלון, בישיבת סיעת כולנו. 5 במרץ (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

כחלון התפרסם בכך שלראשונה זה שנים, החל משרדו במהלך של קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה. במפלגת כולנו ציינו שתחת כהונתו של כחלון כשר אוצר נחתמו הסכמי השכר החדשים עם המורים בדגש על שכר מורה מתחיל והוסיפו "השכר עלה בשיתוף פעולה בין משרדי האוצר והחינוך. כמו כן במהלך הקדנציה האחרונה פעל שר האוצר ללא לאות על מנת לקלוט את מורות הקבלן כפי שפעל לקליטת עובדי קבלן נוספים אחרים בכל המשק". בין היתר, כחלון חתום על חתימת הסכם העבודה הקיבוצי מול עובדי  3000 תכנית קרב להעסקה רציפה של 12 חודשים בשנים, הסכם אותו משרד החינוך מסרב לקיים נכון לעכשיו.

בביתו הישן של נפתלי בנט, הבית היהודי, הוא 'איחוד מפלגות הימין' הציגו קו ברור נגד העסקה קבלנית ובעד שיפור בשכר המורים "העסקת מורי קבלן היא רעה חולה במערכת החינוך ובעזרת השם נפעל לביטול דרך ההעסקה הזאת וקליטתם כמורים מן המניין במערכת החינוך. כמו כן אחד מהעקרונות החשובים להזנקת מערכת החינוך קדימה היא שיפור מעמד המורה וזה מתחיל בראש ובראשונה בתנאי שכר נאותים".

ממפלגת גשר נמסר: "אנחנו מתנגדים להעסקה כעובדי קבלן אשר פוגעת בזכויות, אין בקרה על כח אדם ואין התמקצעות. ההעסקה צריכה להיות ישירות על ידי משרד החינוך.
פוגעים בזכויות העובדים. מייצרים ומעמיקים את הפערים, ובנוסף הכסף גם לא מגיע לעובד עצמו וגם לא מגיע במלואו לתלמידים כיוון שהחברות גוזרות קופון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!