דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פנסיות

הקיצוץ בפנסיות / מאות אלפי קשישים תלויים באוויר: השבוע הגורלי של הפנסיות

האם החל מהשבוע הבא יקבלו 230 אלף גמלאים קצבת פנסיה מקוצצת? אחרי הפגנה של אלפי קשישים, פנייה של ההסתדרות למשרד האוצר והצטרפות של ארגון המורים למאבק, הימים המכריעים של הפנסיות הוותיקות הגיעו

זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)
זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

השבוע הקרוב צפוי להיות משמעותי ביותר עבור 230,000 הגמלאים המקבלים קצבאותיהם מהפנסיות הוותיקות. נכון לעכשיו, צפוי קיצוץ של 1.25% בקצבה החודשית של החוסכים החל מתחילת חודש יוני – יום שבת הקרוב. בשבוע שעבר פנה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לשר האוצר משה כחלון וביקש את התערבותו הדחופה במשבר, פנייה שגובתה גם בהפגנה של אלפי קשישים ביום שלישי. ארגון המורים הצטרף גם הוא והכריז הבוקר (ראשון) על סכסוך עבודה. יו״ר ארגון המורים, רן ארז אמר ״אני קורא לארגוני עובדים נוספים להצטרף אלינו, המאבק הוא מהצודקים ביותר ועבור אלה שזקוקים לו ביותר. לא ניתן ידינו לפגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות". במקביל, בית המשפט העליון ידון השבוע בעתירה של מספר קבוצות מבוטחים הדורשים צו ביניים שיעצור את הקיצוץ הצפוי. מה יכול לקרות? שלושה תרחישים אפשריים.

מגיעים להבנות – דוחים את הקיצוץ

האפשרות הטובה ביותר היא שמו"מ בין ההסתדרות לאוצר יביא להקפאת הקיצוץ בקצבאות לתקופה של מספר חודשים שבמהלכם ניתן יהיה למצוא פתרון ראוי לשאלת העלאת גיל הפרישה לנשים (העיכוב בהעלאת גיל הפרישה של נשים ל-64 הוא הגורם לגרעון אקטוארי של 5 מיליארד ש״ח בקרנות הוותיקות).

הפגנת גמלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
הפגנת גמלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: פלאש90)

יש לציין כי בחוק שעבר ב-2003 עם הלאמת הקרנות, הוכנס סעיף המחייב את האוצר לכסות גירעונות שיגרמו ל'עמיתים' במידה וגיל הפרישה של נשים לא יעלה. סעיף זה נועד לשמש מנגנון לחץ של שר האוצר דאז על שרי האוצר הבאים לקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים שכן כל עיכוב יהיה על חשבון  התקציב. כך שלמעשה הדרישה של הסתדרות הגמלאים מהאוצר היא לא רק הגיונית אלא גם מגובה בחוק.

שר האוצר כחלון הצהיר בעבר על מחויבות לציבור החוסכים והשר חיים כץ אמר בתחילת החודש כי בכוונתו לפעול בנושא ואף נפגש עם הממונה על שוק ההון. עם זאת, בשבוע האחרון, עם ההתקרבות לתאריך הקיצוץ לא התייחסו במישרין לנושא.

לא מגיעים להבנות ובג"ץ דוחה את הקיצוץ

במסגרת המאבק בקיצוץ הצפוי בקצבאות פנו שלוש קבוצות של מבוטחים לבקשת סעד מבג"ץ. הפונות הן עמותת גמלאי קרן מקפת, עמותת גמלאי "נתיב" ועמותת גמלאי אגד שבאמצעות עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס עתרו נגד שר האוצר, משרד האוצר ושמונה מהקרנות הוותיקות. במסגרת העתירה טוענים הגמלאים כי על פי ההסכמות שהתקבלו בזמנו בין שר האוצר בנימין נתניהו ליו"ר ההסתדרות עמיר פרץ בעת הלאמת הקרנות, הובטחו לעמיתים זכויותיהם לאחר קיצוץ שעברו.

בדיון הקודם שקיים בג"ץ בעתירה הוא נמנע מלהורות על צו ביניים שיעצור את הקיצוץ. מנגד שופטי בג"ץ דרשו מהמדינה להשיב לטענות של העותרים ודיון נוסף אמור להתקיים ביום שלישי. זאת כמובן במידה ולא יושג הסכם שייתר את הצורך בדיון.

שמוליק מזרחי יו"ר הסתדרות הגמלאים, בהפגנה כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: צביקה רז ואורית פירשטיין)
שמוליק מזרחי יו"ר הסתדרות הגמלאים, בהפגנה כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: צביקה רז ואורית פירשטיין)

במידה ובג"ץ אכן יורה על צו מניעה לקיצוץ, הדיון בעתירה יימשך וישמש כמנוף לחץ נוסף על שר האוצר ועל ועדת הכספים למצות את הדיונים בנושא גיל הפרישה לנשים.

אין הסכם ואין צו מניעה – הקצבאות מקוצצות

אם לא יושג פתרון, בשבוע הבא יתרחש בישראל אירוע חסר תקדים, כשקצבאותיהם של 230,000 גמלאים יקוצצו בכ-1.3%. בכך תפר המדינה באופן חד צדדי התחייבות ישירה, בעניין שלגמלאים בו לא הייתה כל יכולת השפעה. במקרה והקיצוץ יצא לפועל ייתכן וקבוצות נוספות של גמלאים, שלא האמינו שהפגיעה בקצבה שלהם אכן תתממש, יפתחו במחאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!