שר התחבורה ישראל כץ ושר התחבורה הנכנס בצלאל סמוטריץ' נפגשו היום (חמישי) עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, וועדי העובדים בנמל אשדוד. לפי הודעת ההסתדרות, "הצדדים סיכמו את העקרונות על חידוש המו"מ בסוגיית נמל אשדוד, מתוך מטרה לסיים את הרפורמה ולהביא את חברת נמל אשדוד ועובדיה לחוף מבטחים". הסיכום בין הצדדים טרם פורסם.

סכסוך העבודה בנוגע לרפורמה בנמל אשדוד, הכוללת צעדי התייעלות במקביל להקמת נמל פרטי שימוקם בסמוך אליו ויתחרה בו, מתנהל כבר כשש שנים. המשא ומתן בין המדינה, חברת נמל אשדוד וההסתדרות המייצגת את עובדי הנמל מתנהל סביב שלושה תחומים מרכזיים – הבטחת איתנותו הפיננסית של נמל אשדוד מול הנמל שיתחרה בו, התשתיות שיאפשרו לנמל להיות תחרותי, וסוגיית כח האדם – שמירת הביטחון התעסוקתי לעובדי הנמל, לצד פיטורי התייעלות ופיצויים לעובדים שיעזבו. בניגוד לנמל חיפה, בו הגיעו הצדדים להבנות בדבר הקמת נמל פרטי בסמוך אליו, בנמל אשדוד לא הושגה הסכמה והסכסוך נמשך עד היום.

במהלך המו"מ הגיעו הצדדים להסכמה עקרונית בעניין שמירת הביטחון התעסוקתי של עובדי הנמל הנוכחיים, אך מחלוקות בסוגיות התשתית, האיתנות הפיננסית, היקף פיטורי ההתייעלות והפיצויים לעובדים שיפוטרו נותרו בעינן.

במהלך השנים בהן מתנהל המאבק שללו בתי הדין לעבודה את זכותם של עובדי הנמל לשבות, בזמן שבניית הנמלים החדשים הולכת ומתקדמת. באפריל 2018 אישר לראשונה בית הדין הארצי לעבודה לעובדים לשבות, מה שחילץ את המו"מ מהמבוי הסתום בו היה מצוי. מאז התגלו קשיים נוספים שהובילו לשביתה בנמל במאי 2018, אך בתקופה שלאחר מכן חזר בית הדין ומנע את אפשרות השביתה.