דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אובר

כלכלת החלטורה / שלום, אני נוסעת: רשיון הפעולה של אובר בלונדון בוטל ומנייתה צנחה

רגולטור התחבורה בעיר מסרב להאריך את רשיון הפעולה של האפליקציה | נהגי המוניות מברכים, אך ארגון העובדים העצמאיים דורש לדון עם ראש העיר בנושא פרנסת 45,000 הנהגים, אם וכאשר ההחלטה תצא לפועל

אובר. (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)
אובר. (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רגולטור התחבורה של לונדון, ה-TFL, הודיע על אי הארכת הרשיון של חברת 'אובר' להפעלת שירותי נסיעה בעיר, הודעה שגרמה לצלילה במניית אובר בהיקף של 6%. החלטת ה-TFL מציינת כי למרות שיפורים בציות של אובר לכללי התחבורה בעיר, בדיקה העלתה כי למעלה מ-14,000 נסיעות בוצעו ע"י 43 נהגים בזהות מזויפת, חלקם ללא רישיון נהיגה בתוקף או בעלי עבר פלילי.

לפי הידיעה בגארדיאן, ה-TFL מצא "דפוס כשל עקבי" באובר, הגורם לסיכון הנוסעים. אובר רשאית להגיש ערעור על ההחלטה תוך 21 יום ובכוונתה לעשות כך, אך ההודעה כבר גרמה לנזק במסחר המקדים בניו יורק.

ג'יימי הייוד, המנהל האזורי של אובר מסר: "ההחלטה לא לחדש את הרישיון של החברה היא חריגה ושגויה, ואנחנו נערער. בשם 3.5 מליון הנוסעים ו-45,000 הנהגים הרשומים באובר בלונדון, נמשיך לפעול כרגיל ונעשה ככל יכולתנו לפתור את הבעיה".

נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. ב8 במאי 2019. (Photo by Peter Summers/Getty Images)
נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. ב8 במאי 2019. (Photo by Peter Summers/Getty Images)

סטיב מקנאמארה, המזכיר של ארגון נהגי המוניות בלונדון אמר: "ראש העיר קיבל את ההחלטה הנכונה. המודל העסקי של אובר הוא בלתי ניתן להסדרה. הוא מבוסס על כך שכל אחד יעשה מה שמתחשק לו ולכך לונדון תוצף במכוניות. אובר לא יכולה להבטיח שהמכוניות מבוטחות, או שמי שנוהג בהן הוא מי שאמור לנהוג בהן".

ג'יימס פאראר, מארגון הנהגים העצמאים השייך לאיגוד הIWGB המאגד עובדים מתחומים שונים של 'כלכלת החלטורה', הוציא הודעה החרדה לפרנסתם של נהגי אובר, "50,000 נהגיה העובדים בתנאים בלתי יציבים". לדבריו, העובדים עלולים להתמודד לא רק עם אבטלה, אלא גם עם נטל חוב, בגין הלוואות לרכישת רכבים. הוא דרש פגישה דחופה עם ראש העיר של לונדון, בכדי למצוא דרכים להגן על הנהגים.

https://twitter.com/United_PHD/status/1198906718220177409

ככלל, מניית אובר התדרדרה לאחר ההנפקה, משום שגם לאחר הטענות הרבות על תשלום שכר נמוך ונצלני לנהגים, אובר רחוקה מרווחיות בענף העיקרי של פעילותה – הסעת נוסעים מזדמנים. ההתפשטות המהירה של אובר ברחבי העולם נעשתה בזכות מימון נדיב מאוד של ענק ההשקעות סופטבנק, המתואגד ביפן, אשר השקעות עתק היא האסטרטגייה שלו להשגת שליטה מהירה בשוק, תוך לקיחת סיכון עצום בכך שגם לאחר מספר שנים, לא ייווצר מודל עסקי רווחי.

התקווה המובילה חברות כמו אובר, היא שהמודל ה"משבש" שלהן, לא רק יפריע לענף המוניות הוותיק, אלא גם יוליד תהליכי דה-רגולציה, אשר בעזרתם ייתכן והחברה תגיע לרווחיות.

אובר כבר יצאה בעבר ממספר שווקים משמעותיים בעקבות החלטות רגולטוריות לראות בה חברת הסעות, או מעסיקה ישירה של הנהגים. בקליפורניה אמור ב-2020 להיכנס לתוקף חוק, שמגדיר את נהגי אובר כשכירים, מה שצפוי להעלות משמעותית את התשלומים לנהגים ולהקשות על פעילות החברה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!