דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / אלפי ילדים בפזורה הבדואית נמצאים ללא מסגרת חינוכית, בלי פתרון באופק

ח"כ יוסף ג'בארין: "יש 4,469 ילדים שחוק חינוך חובה עוד לא הגיע אליהם. מישהו יכול לדמיין אלפי תלמידים יהודים שחודש וחצי לפני תחילת שנת הלימודים אין להם גן ללכת אליו?"

أطفال بدو يلعبون في قرية غير معترف بها. صورة من الأرشيف، لا علاقة للمتصورين بالمقال. (تصوير: ميريام إلستر / فلاش 90).
أطفال بدو يلعبون في قرية غير معترف بها. صورة من الأرشيف، لا علاقة للمتصورين بالمقال. (تصوير: ميريام إلستر / فلاش 90).
דוד טברסקי

כ-4,500 ילדים בגילאים 3 עד 5 לא לוקחים חלק באף מסגרת חינוכית, למרות תכנית רב שנתית שהייתה אמורה לפתור את הבעיה עד ספטמבר 2021. הסיבה: חוסר במסגרות חינוכיות ביישובי הפזורה הבדואית בדרום. נראה שהפתרון שהוצע עוד רחוק מביצוע.

קצב בניית הגנים אינו הולם את קצב ריבוי האוכלוסין וגם הגידול המהיר במספר גני הילדים בעשור האחרון לא הצליח להדביק את הפער. רוב הילדים שנשארו ללא מענה חינוכי נמצאים בשטחי המועצות האזוריות אל קסום ונווה מדבר, הסובלות משנים של תת תקצוב ותת השקעה בתשתיות החינוכיות. רק בשנה האחרונה שתי הרשויות פתחו בשביתה עקב ההזנחה המתמשכת בגני הילדים ובתי הספר המשמשים את ילדי האזור, ביישובים המוכרים ואלו שאינם. לטענת הרשויות, מדובר בהזנחה מכוונת אשר מונעת תקציבים מהיישובים במטרה לגרום לנטישת היישובים הלא מוכרים.

ילדים בדואים מחוץ למערכת החינוך (מקור: מרכז המידע והמחקר של הכנסת)
ילדים בדואים מחוץ למערכת החינוך (מקור: מרכז המידע והמחקר של הכנסת)

דוח מבקר המדינה משנת 2015 העביר ביקורת חריפה על המדינה על כך שהיא מאפשרת מצב בו אלפיי ילדים נמצאים מחוץ למסגרת חינוכית. לטענת המבקר, המצב הנוכחי פוגע בזכות הילדים לחינוך שוויוני ומרחיב את הפערים בחברה הישראלית. בשנת 2017 אושרה תוכנית חומש בעלות של 1.18 מיליארד שקלים שהייתה אמורה לבנות 1,300 כיתות לימוד, מתוכן כ-240 כיתות גן עד ספטמבר 2021 ובכך לאפשר מסגרת חינוכית לכלל ילדי הפזורה. עם השנים הבין המשרד שהיה מדובר בחישוב חסר, ובשנת 2019 הכיר המשרד שיש צורך בלפחות 660 כיתות גן. אחת הטענות של משרד החינוך היא שישנם גנים רבים שאין בהם תפוסה מלאה. כנגד כך, וועדי היישובים הלא מוכרים טענו שהגנים ממוקמים לעיתים במרחק של מעל 45 דקות נסיעה מהיישובים, אשר בשילוב עם רכבי הסעות מיושנים ודרכים משובשות בין היישובים לגנים, דוחפות את ההורים להשאיר את הילדים בבתים, כנגד רצונם.

"יש 4,469 ילדים שחוק חינוך חובה עוד לא הגיע אליהם, אלו הם הילדים השקופים שמשלמים את מחיר הגזענות, ההדרה, ואי ההכרה", אמר ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שהעלה את הנושא לדיון בוועדת החינוך הבוקר (שני). "מישהו יכול לדמיין אלפי תלמידים יהודים שחודש וחצי לפני תחילת שנת הלימודים אין להם גן ללכת אליו?".

דו"ח המרכז למחקר ומידע של הכנסת קובע שעל פי דוחות ביצוע התקציב לשנת 2017  ו-2018 לא צוין שכלל נבנו מבני גן. בנוסף לכך, מסך 50 מליון השקלים שיועדו לבניית מבנים יבילים שישמשו כגנים לילדי הכפרים הלא מוכרים התקבלה הרשאה לשימוש ב-20 מליון שקלים בלבד. בסכום זה נבנו רק 58 כיתות גן מסך 96 הכיתות שתוכננו.

למעלה מ-1,000 מפגינים ברחבת קריית הממשלה בבאר שבע במחאה על אי פתיחת שנת הלימודים בעבור 18 אלף התלמידים המתגוררים בכפרים הסמוכים למועצה אזורית אל קסום. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)
למעלה מ-1,000 מפגינים ברחבת קריית הממשלה בבאר שבע במחאה על אי פתיחת שנת הלימודים בעבור 18 אלף התלמידים המתגוררים בכפרים הסמוכים למועצה אזורית אל קסום. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)

בשנתיים האחרונות מתנהל מאבק מתמיד בין המדינה למועצות האזוריות. המדינה טוענת שהתקציבים הייעודים שהיא הקציבה לטובת הבינויים עוברים לרשויות, אך לא תמיד מגיעים ליעדם. בנוסף לכך, טוענת המדינה שהיא מתקשה להביא לפועל את הקמתם של מרכזים חינוכיים בגלל סכסוכי קרקעות שבטיים. מנגד, במועצות מאשימים את המדינה מהתנערות מכוונת מאחריות ואף שימוש בטיעונים גזעניים המאשימים את התרבות הבדואית בבעיה.

"בפסק דין שנתן בית המשפט המחוזי, האחריות על מתן מענה חינוכי בכפרים הלא מוכרים היא על משרד החינוך", אמר בוועדת החינוך יו"ר מועצת אל קסום, סלאם אלעטרש, שהדגיש שמשרד החינוך ממשיך להפיל את האחריות על המועצות רק בשל היותן חלשות ובעלות תדמית שלילית בדעת הקהל הישראלית. הוא טוען שמדובר במאבק העיקש של המדינה לפנות את היישובים הלא מוכרים. "אומרים שיש מאות מיליוני שקלים להקמת כיתות? אני מתחנן כבר שנתיים וחצי שיספקו לנו כיתות בכפרים הבלתי מוכרים בתוך מרכזי שירות קיימים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!