דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

טכנולוגיה / אפל תכריז היום (ג') על אייפון 12, והרשת גועשת מהדלפות וספקולציות

המכשיר יצויד, ככל הנראה, במודם מותאם לרשתות הדור ה-5, אך הביצועים בתחום זה צפויים להיות מאכזבים ולא שונים בהרבה מאלה של הדור הנוכחי, לפחות בשנים הקרובות | פרשנות

השקת אייפון 11, שנת 2019 (צילום: AP Photo/Tony Avelar)
השקת אייפון 11, שנת 2019 (צילום: AP Photo/Tony Avelar)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפל תכריז היום (שלישי) על המכשיר החדש, אייפון 12, באירוע השקה נוצץ. הדגמים החדשים יצויידו ככל הנראה ביכולת פעולה בתדרים של גלים מילימטריים המאפשרים באופן תיאורטי גלישה מהירה במיוחד ברשתות הדור ה-5, זאת למרות שפריסתן של אנטנות מסוג זה איננה רווחת, ומתקני שידורים מסוג זה מתקשים מאוד לחצות קירות או מחסומים פיזיים אחרים.

לפי אתרים העוסקים במוצרי אפל, המדליף עם הרקורד הכי מוצלח בתחום הוא KANG, משתמש שזהותו האמיתית אינה ידועה, שמפרסם הדלפות לגבי מוצרי אפל ברשת החברתית WEIBO הסינית.

הזמנה לאירוע השקת אייפון 12. (צילום: Yalcin Sonat / Shutterstock.com)
הזמנה לאירוע השקת אייפון 12. (צילום: Yalcin Sonat / Shutterstock.com)

על פי KANG, פרט ליכולות החדשות וההתאמה לתדרי הדור ה-5 ברשתות הסלולר, דור זה של מכשירים יצויד ככל הנראה במצלמות עם חיישנים גדולים יותר, מה שיאפשר תמונות טובות יותר בתנאי תאורה קשים. בעזרת שימוש במספר עדשות שונות, מערך הצילום יצליח לדמות יכולת זום של פי 4 ואף פי 5 במכשיר הדגל 12 PRO MAX.

יכולת הטעינה האלחוטית של האייפון תגדל ל-15 ואט, והמכשיר יצויד במגנט, שיסייע לקבע אותו מעל משטח ההטענה.

הדור הזה של האייפונים יהיה יקר יותר ממכשירים קודמים, אך גם יכיל מגוון מכשירים רחב, החל ב-IPHONE MINI, שיעלה 699 דולר לאחסון של GB64 ועד ה-PRO MAX, שיעלה 1499 דולר לגרסת ה-GB 512.

צפויה אכזבה מהשימוש בדור ה-5

בסוכנות רויטרס מסבירים כי אף שהטכנולוגיה עצמה מסוגלת לאפשר גלישה במהירות גבוהה פי 20-10 מרשתות דור 4, הכיסוי הקיים ברחבי ארה"ב מוגבל ולא מאפשר מיצוי שלה, לפחות בשנים הקרובות.

בשונה מרשתות קודמות, רשתות דור 5 פועלות בשלושה תחומי תדרים, המחולקים לנמוכים (מתחת ל-1,000 הרץ), אמצעיים (1,000 עד 10,000 הרץ) וגבוהים (עשרות אלפי הרץ / 'גלים מילימטריים').

ככל שתחום התדרים גבוה יותר, כך הוא מאפשר גלישה במהירות גבוהה יותר, אך רק במרחקים קרובים יותר לאנטנה. בהתאמה, ככל שהתדר נמוך יותר, קל לו לחצות מחסומים פיזיים. בארצות הברית רוב פריסת רשתות דור 5 הן בתחום התדרים הנמוכים, שמספקים את כיסוי השטח הכי מוצלח. בעתיד, הפריסה אמורה להתרחב ולהתחזק גם בתחומי תדר אמצעיים וגבוהים, כולל אנטנות בתוך בניינים. בטרם נפרסו רשתות הסלולר באופן כזה, היכולות של הדור ה-5 יהיו בטווח שבין רשתות דור 4 לשיפור של עשרות אחוזים בלבד.

אף על פי כן, לאפל יש אפשרות מסוימת להיות מובילת שוק. לאייפון החדש צפויים רוכשים רבים בלי קשר לשאלת התדרים בהם יתמוך, וייתכן שהקונים יהוו קהל שאכפת לו מאיכות הפריסה כאשר הוא בוחר חברת סלולר.

מנכ״ל אפל טים קוק בפני עיתונאים ועובדי חברה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez).
מנכ״ל אפל טים קוק בפני עיתונאים ועובדי חברה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez).

קשה למצוא צידוק כלכלי להשקעה ברשתות הדור ה-5 רק על בסיס רכישת מכשירי סלולר. רק כאשר מצרפים לתמונה מחשבים ניידים, כלי תחבורה ותשתית 'עיר חכמה', כאשר כל אחד מהם נשען על שידור אלחוטי, צידוק זה יהפוך למבוסס. כך למשל, נהיגה אוטונומית של מכונית, תתבסס לא רק על צילום הדרך במצלמה, אלא גם על תקשורת אלחוטית עם חיישנים המותקנים לאורך הדרך ברמזורים ובכבישים עצמם.

ביצועי דור 5 בישראל יהיו נמוכים עוד יותר

מצבה של פריסת רשתות הסלולר בישראל בכי רע. לא רק שישראל מתדרדרת בביצועי הגלישה בהשוואה עולמית, אלא שהיא חוותה בשנה האחרונה גם ירידה אבסולוטית בכלל הרשתות.

התדרים שחולקו עד כה לרשתות דור 5 אינם כוללים גלים מילימטריים, כך שביצועים גבוהים במתקני הדור ה-5 בישראל נמדדו רק בתנאי מעבדה. כלומר, בסמוך לאנטנות וללא עומס של מכשירים המבקשים להתחבר לאנטנה בו זמנית.

משרד התקשורת הישראלי הוביל מדיניות של תחרות חריפה בשוק הסלולר, שהפכה את קו הסלולר למוצר סטנדרטי, נמוך במחיר וירוד באיכותו, כאשר שיקול המחיר הוא כמעט השיקול היחידי ושיקולי איכות הרשת כמעט ולא משפיעים כלל על הרוכשים.

במשרד התקשורת מכירים בכשלי שוק הסלולר, אך לא באחריות המשרד ליצירתם.

התחומים שבאחריות המשרד – פיקוח על איכות הרשתות, איכות השירות, פיקוח ואכיפה על רשתות הסלולר, עמידות הרשתות במצב חירום – כל אלו נמצאות בפיגור ענק. אפילו בתחום בסיסי המידע על השוק המשרד נשען רק על דיווחי החברות, עדיין ללא יכולות בדיקה משל עצמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!