דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / אומה בצומת היסטורי: אזרחי ארה"ב יכריעו בין טראמפ לביידן

שיעור המצביעים צפוי להיות הגבוה ביותר בעשורים האחרונים | התוצאות הסופיות לא יתקבלו הלילה, חשש מכאוס ואלימות | ביידן מוביל בסקרים, אבל טראמפ מאמין שכמו ב-2016, הוא צפוי להפתיע

דונאלד טראמפ, ג׳ו ביידן. (צילום: AP Photo/Alex Brandon, AP Photo/Andrew Harnik)
דונאלד טראמפ, ג׳ו ביידן. (צילום: AP Photo/Alex Brandon, AP Photo/Andrew Harnik)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב תגיע היום (שלישי) לסיומה, ועל פי הערכות אחוזי ההצבעה בה יהיו הגבוהים ביותר בעשורים האחרונים. למרות שמרבית הסקרים צופים ניצחון למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, המירוץ צפוי להיות צמוד, ופספוס של הסקרים באחת ממדינות המפתח יכול להפוך את התמונה. בגלל השיעור הגבוה של הצבעות בדואר יש סיכוי נמוך שהלילה יסתיים עם מנצח סופי, אך ייתכן שניתן יהיה להעריך מי מהשניים צפוי לזכות.

המדריך לבחירות בארה"ב ומתי יהיו התוצאות הסופיות?

יום אחרון של קמפיין

שני המועמדים ניצלו את היממה האחרונה לביקורים במדינות המפתח באזור המערב התיכון, שצפויות להכריע את הבחירות. טראמפ ביקר אתמול במישיגן, צפון קרוליינה, פנסילבניה ווויסקונסין. ביידן היה בפילדלפיה שבפנסיבלניה ובאוהיו. על פי דיווחים, טראמפ אמר כי בכוונתו להכריז על ניצחון במהלך הלילה אם יוביל בתוצאות החלקיות. בתגובה אמר ביידן כי "טראמפ לא הולך לגנוב את הבחירות".

דונלד טראמפ, מייק פנס, ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרות רגע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. (צילומים: AP Photo/Jose Juarez/Matt York/Andrew Harnik/LM Otero)
דונלד טראמפ, מייק פנס, ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרות רגע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. (צילומים: AP Photo/Jose Juarez/Matt York/Andrew Harnik/LM Otero)

לפי בדיקה של מכון בלתי מפלגתי, הסכום הכולל של ההוצאה על הבחירות שובר שיאים ועומד על 14 מיליארד דולר. סכום זה כולל גם את הוצאותיהם של המתמודדים לסנאט ולבית הנבחרים, ושל גופים נוספים שהפעילו קמפיינים.

ההצבעה שוברת שיאים

עוד לפני פתיחת הקלפיות הגיע מספר הבוחרים ל-98.7 מיליון, מה שהופך אותן ככל הנראה לבחירות הראשונות אי פעם בהן מרבית הבוחרים הצביעו מראש. בטקסס הצביעו עד כה יותר מצביעים מאשר בכל הבחירות של 2016, וכך גם במדינות מונטנה ו-וושינגטון. מספר הבוחרים עד כה מהווה 76.1% מהמצביעים ב-2016.

קלפיות קטנות נפתחו ביישובים קטנים במזרח ארצות הברית בחצות, והקלפיות הראשונות ייפתחו בניו יורק בשעה 6:00 בבוקר שעון החוף המזרחי בארה"ב, 13:00 בצהריים שעון ישראל. תוצאות ראשונות צפויות להגיע במהלך הלילה בשעון ישראל.

ביידן מוביל בסקרים, אבל כולם זוכרים את 2016

למרות שעל פי רוב אתרי החדשות הפער לא צומצם בצורה דרמטית בימים האחרונים,  הסוקרים מסתייגים מלהביע ביטחון בתוצאות, וזאת לאור כשלונם לנבא את התוצאה ב-2016. הסטטיסטיקאי נייט סילבר פרסם מאמר שכותרתו "רק רציתי להזכיר שטראמפ יכול עדיין לנצח".

איך השתנו הסקרים מאז מערכת הבחירות הקודמת והאם כדאי להאמין להם הפעם? ראיון עם ד"ר אמנון כוורי

תור בקלפי להצבעה מוקדמת בפילדלפיה, פנסילבניה. (צילום: AP Photo/Mike Catalini)
תור בקלפי להצבעה מוקדמת בפילדלפיה, פנסילבניה. (צילום: AP Photo/Mike Catalini)

על פי הסקרים הלאומיים מוביל ביידן ב-10% בממוצע, שיעור גבוה משמעותית מזה שהראו הסקרים בפעם האחרונה. עם זאת, במדינות המתנדנדות המרוץ צמוד בהרבה: בפנסילבניה, שרבים צופים שתהיה המדינה שתכריע את הבחירות, עומדת ההובלה של ביידן על כ-5%, פער שאינו רחוק מטעות דגימה נורמלית. בפלורידה הפער עומד על כ-2% בלבד. מדינות נוספות שצפויות להכריע את הכף הן ג'ורג'יה, צפון קרוליינה, אריזונה, מישיגן, וויסקונסן ונבאדה, רבות באיזור המערב התיכון.

ארבע שנים אחרי: מה קרה להבטחות של טראמפ למדינות חגורת החלודה?

הקרב על הסנאט גורלי לא פחות

במקביל לבחירות לנשיאות יבחרו האמריקנים שליש מנציגיהם לסנאט ואת כל נציגיהם לבית הנבחרים. על פי הערכות, הדמוקרטים ישמרו על רוב בבית הנבחרים, והשאלה הגדולה היא אם יצליחו לזכות לרוב גם בסנאט.

נכון לעכשיו מחזיקים הרפובליקנים ברוב של 53 נציגים לעומת 45 דמוקרטים ו-2 עצמאיים, אבל הם עומדים בפני אתגר משמעותי: 23 מהמושבים שעומדים לבחירה מחדש הם של מועמדים רפובליקנים, לעומת 12 בלבד של דמוקרטים.

לבחירות בסנאט חשיבות מכרעת: אם יזכו הדמוקרטים בנשיאות ובשליטה בקונגרס כולו, תפתח בפני ביידן והמפלגה הדמוקרטית אפשרות לשינויים מרחיקי לכת בחוקי המשחק של החברה האמריקנית. לעומת זאת, אם טראמפ יזכה בניצחון אך הקונגרס יהיה כחול, הוא יהיה מוגבל מאד בצעדים שיוכל לבצע.

בנוסף לבחירות לסנאט ולבית הנבחרים יבחרו אזרחי ארה"ב נציגים למגוון תפקידים נוספים ברמת המדינה, ובחלק מהמדינות יצביעו גם במשאלי עם מחייבים בנושאים כמו לגלזיציה, מסים, זכויות הצבעה ועוד.

החשש: כאוס והיעדר תוצאות

בדרך כלל מכריזות רשתות הטלוויזיה בארה"ב על מנצח כבר בליל הבחירות, אך בגלל שיעור ההצבעה המוקדמת צפויות התוצאות להתבהר רק בימים הקרובים. ליל הבחירות צפוי להיות מותח במיוחד, כשהנשיא טראמפ סירב להבהיר את מידת המחויבות שלו לתוצאה הסופית, ותקף מספר פעמים את ההחלטה לחכות לתוצאות כמה ימים.

התסריט ממנו חוששים רבים הוא היעדר תוצאה ברורה, שיתגלגל למאבק משפטי ממושך בניסיון לפסול קלפיות או להשפיע על התוצאה. במקרה זה עלולות תוצאות הבחירות להתעכב, ואף להגיע לפתחו של בית המשפט העליון.

אמריקאים רבים חוששים מאלימות עם תחילת ספירת הקולות. לפי סקר שנערך במישיגן, 72% מהמצביעים חוששים מאלימות אחרי יום הבחירות. במרכזי ערים החלו חלק מבעלי החנויות לאטום את פתח החנות שלהם, מחשש לאלימות וביזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!