דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכירת ישראייר

מכירת ישראייר / ברור למה עסקת ישראייר טובה לרמי לוי, השאלה אם היא טובה לעובדי החברה

לוי הוא סיפור הצלחה של מי שצמח מלמטה והפך למעצמה כלכלית עם מאות סופרמרקטים, בתי קפה וחברת נדל״ן פרטית | אלא שיחסו לעובדים ולחקלאים ידוע לשמצה | פרשנות

רמי לוי. (קובי גדעון/פלאש90)
רמי לוי. (קובי גדעון/פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

ברור למה עסקת ׳ישראייר׳ טובה לרמי לוי, השאלה אם היא טובה לעובדי החברה. רשת ״שיווק השקמה״ בבעלות לוי מחזיקה ב-53 סופרמרקטים עם 2.5 מיליון לקוחות בחודש ומחזור של 6.5 מיליארד שקלים. ללוי גם 79 בתי קפה במסגרת קופיקס, וחברת נדל״ן פרטית שמלבד אחזקה בחלק מהקרקעות של הסופרמרקטים נערכת לבניית בתי מלון בירושלים וקפריסין.

אחזקת חברת תעופה ומוצרי ״דיוטי פרי״ יחד עם רשת קמעונאות וחברת נדל״ן, היא לא דבר חריג בעולם, ויכולות להיות לה יתרונות כמו מועדון אשראי, שיווק חבילות נופש לרוכשים בסופרים, חיבור בין טיסות וחופשה בבתי מלון ועוד.

רמי לוי (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
רמי לוי (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

ישראייר היא חברת תעופה רזה עם חוב של בסך הכול 55 מיליון דולר. יש בה 470 עובדים. במהלך הקורונה המשיכה להפעיל ישראייר טיסות לאילת, כמו גם טיסות חילוץ מחו״ל. המנכ״ל אורי סירקיס ידוע ברגישותו ויחסו הטוב לעובדי החברה. עם סגירת שדה דב באוגוסט שנה שעברה, פעל סירקיס לכך שאף עובד לא יפוטר. ״בסוף הכול זה אנשים״, אמר בזמנו ל׳דבר׳.

לוי לעומת זאת ידוע כיריב ותיק של העבודה המאורגנת. לפני חצי שנה, ביוני, הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד בכירי ׳רמי לוי תקשורת׳ בגין ביצוע מעקבים אחר מנויים בשירות הסלולרי של החברה. בכירי החברה הואשמו שעקבו בשנים 2011-2016, בין היתר אחר עובדי החברה, בהם מובילי מהלך ההתאגדות בחברת הבת של רמי לוי ׳ביכורי השקמה׳. כתב האישום בוטל בנובמבר מסיבות טכניות, אבל הפרקליטות הודיעה שתגיש אותו שוב.

במרץ 2017 נקנס רמי לוי בפסק דין תקדימי על פגיעה בהתארגנות עובדים בחברת ׳ביכורי השקמה׳. ״רמי לוי והרשת שבבעלותו ׳רמי לוי שיווק השקמה׳ פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני״, נכתב בפסק הדין, ״תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה״. לוי חויב לשלם פיצוי של 1.5 מיליון שקלים לעובדיו.

צוות קרקע של חברת ישראייר (קרדיט: ערן קאופמן)
צוות קרקע של חברת ישראייר (קרדיט: ערן קאופמן)

״אדם שפגע באופן מכוון בחוק ובזכויות העובדים שלו, לא רק שאינו ראוי להדליק משואה במדינת ישראל, אלא חייב להתנצל על כך בפני העובדים״, אמר אבי ניסנקורן, שהיה אז יו״ר ההסתדרות. לוי זכה להדליק משואה בשנת 2015 על פריצת הדרך העסקית והיזמית שלו.

בפברואר 2019 ניסה רמי לוי ״לקנות״ את פירוק העבודה המאורגנת בקו-אופ, אך לבסוף הפסיד את המכרז. על פי נוכחים בפגישות שנערכו אז בין נציגי רמי לוי לנציגי העובדים, לוי היה מוכן להעניק לעובדי ׳קואופ׳ את אותם התנאים להם זכו תחת הבעלות הקודמת, ובתנאי שיוותרו על קיומו של ועד.

גם חקלאי ישראל לא רווים נחת מרמי לוי. בראיון עם שר החקלאות, אלון שוסטר הוא אמר ל׳דבר׳ בשבוע שעבר: ״אני לא רוצה להגיד שרמי לוי הוא אויב החקלאות הישראלית. רק היום שמעתי חבר טוב שלי מהערבה מהלל ומשבח באופן הכי אותנטי את העבודה שלו כחקלאי עם רמי לוי. אבל אני שומע מצד שני הרבה מאד חקלאים אחרים שאומרים שרמי לוי מלחיץ אותם, דורך עליהם, הופך אותם לעבדים נרצעים״.

רחמים עבוד-לוי שגדל כילד בירושלים, צמח מלמטה והפך למעצמה כלכלית בישראל. הוא מספק מוצרים זולים לצרכן הישראלי, אבל בד בבד פוגע בשכרו של הישראלי כעובד וכחקלאי, ובכך מקשה עליו לקנות את אותם המוצרים. כיצד יחליט לנהוג עם 470 עובדי ישראייר שמצטרפים לכ-7,500 עובדיו ברשתות, עוד מוקדם לדעת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!