פרקליטות מחוז מרכז הודיע אתמול (חמישי) לכלל החשודים באסון קריסת המנוף ביבנה ב-2019, שגבה את חייהם של ארבעה עובדים, כי תיק החקירה נגדם נסגר. החקירה נסגרה, בין היתר, בשל היעדר חקיקה המסדירה את תחום הקמת ופירוק המנופים בישראל.
בפרקליטות ציינו כי בחינת מכלול הראיות בתיק העלתה שלא ניתן להגיש כתב אישום נגד מי מהחשודים "כיוון שלא מתקיים בעניינם סיכוי סביר להרשעה". התשתית הראייתית שנבחנה בתיק כוללת, בין היתר, ראיות אובייקטיביות מזירת האירוע, בהן תמונות שצולמו על ידי רחפן מהן ניתן לראות כי המוט המקשר בין שני חלקי חוליית השפיץ של העגורן היה מחובר בעת פירוק הזרועות בניגוד להוראות היצרן המופיעות בספר העגורן – דבר שגרם לעומס ובסופו של יום לקריסה. כך נקבע על פי חוות דעת מומחה של מכון התקנים.
במהלך היום התקיימו פגישות עם בני משפחותיהם של המנוחים, יוני סבג, גיל חזאזי, בן דקלו וסרגי סימונוב זכרונם לברכה, ועם באי כוחם, בהן הוסברו להם בפירוט רב ממצאי החקירה והמצב הראייתי בתיק. בפרקליטות ציינו כי הם משתתפים בצערן של המשפחות.
ישראל אסל, עו"ד מייצג את אולגה סמיונוב אלמנתו של סרגיי סמיונוב ז"ל אמר כי חלק מהשאלות שהפנתה המשפחה לפרקליטות לא נענו, בין היתר השאלה מדוע נבחר דווקא מכון התקנים לשמש עד מומחה מטעם המשטרה, על אף שהוא הגורם שהנפיק את האישורים לייבוא העגורן שהיה מעורב בתאונה.
"לא ברור כיצד המשטרה לא בדקה מראש את האפשרות שמכון התקנים יהיה בניגוד עניינים בתיק", טען, "שוב נהרגים עובדים ושוב אף אחד לא נותן את הדין והפעם בגלל מחדל של המשטרה. אנו נקבל את תיק המשטרה, נלמד את חומר החקירה ונשקול להגיש ערר על סגירת התיק לפרקליטות המדינה".
משפחתו של סמיונוב הגישה תביעה אזרחית בגין התאונה, כשהנתבעת המרכזית היא המדינה עצמה. מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה נתבע על ידי המשפחה, שכן על פי הטענות השאיר את נושא הפירוק וההרכבה של מנופים פרוץ ובלתי מוסדר. נושא זה לא הוסדר עד היום. נתבעים נוספים בתיק היו חברת המנופים פוטיין שייצרה את המנוף, והיבואן המקומי שלה חברת קוסקו.
רק בשבוע שעבר נהרג עובד נוסף, אלון פורת ז"ל (46) מנתניה שהיה עובד של חברת קוסקו, בתאונה שנגרמה במהלך הרכבת מנוף פוטיין באור יהודה. משרד העבודה ציין בעקבות התאונה כי הוא מבקש ליזום רפורמה המסדירה את נושא הרכבתם ופירוקם של מנופים, ושבחודש שעבר יצא דו"ח RIA (בחינת השפעות רגולציה) בנושא, שלב מקדמי מחייב בדרך לחקיקה.