דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

אגף התקציבים נגד עבודת ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה

במכתב פנימי שהודלף, טוענים אנשי האגף כי התחשיבים עליהם מתבססת התכנית בה דנה הוועדה שגויים | מסקנות הוועדה אמורות להתפרסם מחר (ב') להערות הציבור

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אגף התקציבים במשרד האוצר תקף שוב את תכנית הפיתוח של מפרץ חיפה "מפרץ החדשנות, שוועדת המנכ"לים הבין המשרדית לנושא אמורה לפרסם מחר (שלישי) את מסקנותיה לעיון הציבור. באגף התקציבים טוענים לשגיאות בתחשיבים הכלכליים שמעורבים בתכנית.

האוצר: פרופ' שמחון משמיט נתונים חשובים

במסמך פנימי שהודלף חוזרים באגף על טענות יוגב גורדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים במשרד לפני כינוסה של הוועדה בינואר האחרון. אז טען גורדוס שהתחשיבים הכלכליים שהוצגו לוועדה שגויים וכי  קיים "ספק רב בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט, אשר עמדה בבסיס ההצדקה לקיימו".

במכתב שפורסם היום נטען כי התחשיבים שהפיץ לפני חמישה ימים פרופסור אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, משמיטים נתונים חשובים בצד ההכנסות וההוצאות של הפרויקט ולכן מציגים תמונה שגויה.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

לטענת אגף התקציבים, יש לקבל את עמדת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לגבי תחשיב ההכנסות מקרקע, שהם בתחום אחריותה, שמצריכים לחשב דחיית הכנסות, אם בז"ן תיסגר במועדים מאוחרים יותר. התכנית לחידוש המפרץ מתבססת, בין היתר, על שימוש בקרקע של המפעל.

עמדת רמ"י, בראשות יעקב (ינקי) קווינט, היא כי הרשות "לא תוכל לשאת בעלויות המימון של התוכנית בשנים הקרובות. לאור האמור, וככל שהחלטת הוועדה תהא לצאת אל הדרך וליישם חלופה זו לקידום המפרץ, הרי שיהיה צורך לאתר מקורות מימון עבורה".

התנגדות גם במשרדי הכלכלה והאנרגיה

ל'דבר' נודע כי גם במשרדי האנרגיה והכלכלה לא שלמים עם המתווה המתגבש בוועדה. בשני המשרדים גם לא מרוצים מהשלכות תכנית 'מפרץ החדשנות', שגובשה ברמ"י לפני כניסתו של קווינט לתפקיד, שמבוססת על פינוי התעשייה הפטרוכימית ושימוש בשטח שמתפנה למגורים, תעשיה קלה, תיירות נופש ומסחר.

ועד עובדי בז"ן מתנגד בחריפות לתכנית, ומעוניין שהמפעלים יישארו במקומם וימשיכו לפעול. זאת, תוך שינויים בתמהיל המוצרים של בית הזיקוק והמשך המאמץ להפחתת ההשפעה הסביבתית של מפעלי הקבוצה.

מפעל בז"ן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
מפעל בז"ן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)

ארגוני הסביבה בחיפה מקווי כי הוועדה תקבע מתווה לסגירת מפעלי בז"ן ומפעלים מזהמים אחרים, תוך דאגה למכלול ההשלכות הנדרשות של החלטה זו על ניקוי הקרקע, תעסוקה חלופית, אספקת חומרים למשק האנרגיה והבניה.

הוועדה תחכה לממשלת קבע

המנדט של הוועדה, שהקמתה אושרה בממשלה באוקטובר האחרון, הוא לגבש עמדה ממשלתית מוסכמת בין המשרדים השונים לגבי עתיד המפרץ.

בין היתר, דנה הוועדה בעתיד התעשייה הכבדה, בדגש על התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה; תשתיות האנרגיה במפרץ חיפה והשפעתן על משק האנרגיה הלאומי בעתיד; צורכי דיור ופיתוח עירוני של מטרופולין חיפה; פיתוח כלכלי ואזורי, הגברת הפריון ועידוד השקעות; צורכי תעסוקה עתידיים במטרופולין חיפה; סיכונים מחומרים מסוכנים; זיהום אוויר, שיקום קרקע והיבטים סביבתיים נוספים במפרץ חיפה.

מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).

אם היא אכן תציג מסקנות ברורות, הן אמורות להתפרסם לציבור. אחרי הטמעת הערות, יוגשו המסקנות לממשלה לקבלת החלטה. החלטה בנושא, בכל מקרה, תוכל להתקבל רק אחרי שתקום ממשלה חדשה שאיננה ממשלת מעבר.

אם ועדה זו תפוזר ללא החלטה, ייתכן כי המצב הקיים במפרץ חיפה יישאר על כנו. קיים גם תרחיש בעייתי עוד יותר בו מפעלי בז"ן ימשיכו לפעול במשך מספר שנים, ואחרי מספר שנים ייסגרו מסיבות עסקיות, ללא תכנית ממשלתית, ללא פיצוי לעובדים. ההתרחקות המדורגת של עולם התעשייה משימוש בנפט ומוצריו, כחלק מהמאמץ למתן את משבר האקלים, בהחלט הופך תרחיש כזה להגיוני.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!