דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רגע לפני סוף החוזה: רשות התחרות רוצה לאפשר לחברת החשמל להתמקח על מחיר הגז

רשות התחרות קבעה שסעיף מגביל בהסכם רכש הגז של חברת החשמל ממאגר לווייתן מנוגד למתווה הגז ויש לבטלו, שבועיים בלבד לפני סיומו | קביעה כזו בסמוך להסכם עצמו הייתה חוסכת לציבור סכומי כסף משמעותיים

אסדת לווייתן (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
אסדת לווייתן (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות התחרות קבעה היום (שני) באיחור ניכר שיש לבטל סעיף התניה בהסכם רכישת הגז בין חברת החשמל למאגר לוויתן. הסעיף המדובר מגביל את יכולת המיקוח של חברת החשמל ומחייב אותה לרכוש גז רק מלווייתן לכל כמות נוספת מעבר לזו המחויבת בחוזה הרכש העיקרי ממאגר תמר משנת 2012, שהוא גם החוזה היקר במשק.

המכתב שעליו דווח היום נשלח אתמול, פחות מחודש אחד בלבד לפני סיום החוזה. בהודעת דלק קידוחים לבורסה מהיום (שני) בצהריים נכתב: "לעמידה בדרישה כאמור לא תהיה השפעה מהותית על הכנסות השותפות ממכירת גז טבעי ברבעון השני לשנת 2021". החברה ציינה שלפי יועציה המשפטים,  "השותפות בדעה שכל פעולותיה בקשר עם ההסכם נעשו בהתאם להוראות מתווה הגז וכן חולקת על סמכות רשות התחרות בעניין הנדון".

לפי ההודעה, החברה קיבלה מכתב מרשות התחרות לנובל ולדלק קידוחים, שמודיע להן לבטל לאלתר את "התניית הבלעדיות" בהסכם, מאחר שלטענת רשות התחרות, הפרו את סעיף 22(א לנספח א' להחלטת הממשלה בעניין מתווה הגז, מתווה שנקבע בשנת 2015.

הסעיף במתווה הגז נועד למנוע מצב שבו הסכם רכש גז מגביל תחרות לגבי הסכמי רכש גז אחרים: "הסכמי המכירה של גז טבעי ממאגר לווייתן וממאגר תמר שייחתמו על ידי הצדדים ממועד החלטת הממשלה, יעמדו בכלל ההוראות שלהלן: לא תחול על הצרכן כל הגבלה בנוגע לרכישת גז טבעי מכל ספק גז טבעי אחר".

היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM) (נתונים: רשות הגז הטבעי, גרפיקה: אידאה)
היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM) (נתונים: רשות הגז הטבעי, גרפיקה: אידאה)

בפועל, חברת החשמל חתמה עם שותפות לווייתן על סעיף כזה, ומאגר לוויתן אכן עשה בו שימוש, כדי לצמצם רכש גז נוזלי מוזל שחברת החשמל רכשה, בשעה שהיה במחירי שפל כבר ב-2019, ועוד יותר מכך בראשית משבר הקורונה. בעלי המאגרים בישראל הפעילו את השפעתם, ככל שגז נוזלי כזה שימש לא רק את צורכי חברת החשמל עצמה, אלא גם את צורכיהם של לקוחות תעשייתיים במשק, באישור מיוחד ממשרד האנרגיה לחברת החשמל לשווק גז עודף.

ככל הנראה, סעיף זה גם הקשה על חברת החשמל לבצע התמחרות נוספת מול מאגר תמר, שכל בעליו, למעט נובל ודלק, היו מוכנים למכור גז בהוזלה משמעותית נוספת.

כשנחתם חוזה כזה במחיר מוזל מול חלק משותפי תמר, התרחש אירוע חסר תקדים: נובל אנרג'י, כמפעילת מאגר תמר, סירבה לכבד אותו. התנהגות זו האיצה תהליך מקביל מול רשות התחרות, שחייב את שותפי תמר לאפשר מצב של שיווק בנפרד של הגז במאגר, כך שהשותפים יכולים להתחרות גם זה בזה ולא רק מול מאגרים אחרים. תהליך זה חייב גם את ביטול זכויות וטו, שהיו לדלק ולנובל על הסכמי רכש ממאגר תמר.

דלק קידוחים החליטה למכור את חלקה בתמר לאחרונה לחברה מאבו דאבי, מה שינטרל ניגוד עניינים נוסף לגבי הבעלות על מאגר תמר.

כהונתה של ראש רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, עומדת לפוג בסוף חודש יולי הקרוב. החלטותיה בעניין התחרות במשק הגז היו מתונות מאוד כלפי חברות הגז, מה שאיפשר להן למקסם את הכנסותיהם על חשבון הציבור, לפי הבנתן את מתווה הגז.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!