דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אל סלבדור היא המדינה הראשונה שאישרה שימוש בביטקוין, היישום לא יהיה קל

כעת יוכלו 6.5 מיליון האזרחים לשלם במטבע הקריפטו כמעט בכל מקום | האתגרים: כיצד יבוצעו ההמרות, איך יתמודדו האזרחים עם תנודות השער ואיך יגיבו מדינות אחרות להחלטה

נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה. פיטר שופטים וניסה להסיר את הגבלת הכהונה (צילום:AP Photo/Salvador Melendez, File)
נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה. פיטר שופטים וניסה להסיר את הגבלת הכהונה (צילום:AP Photo/Salvador Melendez, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה הודיע הבוקר (רביעי) על אימוץ ביטקוין כמטבע חוקי במדינתו. לפי תרגום של החוק לאנגלית שהציג בטוויטר, פירושו של דבר, הוא שכל עסק במדינה מוכרח לכבד תשלום בביטקוין, למעט עסקים שאין להם גישה לטכנולוגיה המאפשרת קבלת תשלום כזה. המדינה עצמה מחויבת לספק לאזרחים שירותי המרה מיידיים בין ביטקוין לדולר אמריקאי, לפי שער שנקבע "בשוק החופשי". החוק אמור להיכנס לתוקף תוך 90 יום.

ההצבעה על החוק בפרלמנט הסתיימה במחיאות כפיים, אחרי שההצעה זכתה לרוב של 62 תומכים מתוך 84 חברים.

סט חדש של אתגרים

אל סלבדור היא מדינה ענייה שכחמישית מהכנסותיה הכוללות מגיעות מהעברות כספיות של אזרחים שעובדים במדינות עשירות יותר. העברות אלו כפופות לעמלות גדולות, והמדינה שואפת לאמץ מטבע קריפטו, בין השאר, על מנת לצמצם את התשלומים הללו.

עם זאת, העמלות ברשת ביטקוין גדלות ככל שערך המטבע עולה. היום עומדות העמלות על מעל 20 דולר לכל תשלום. בביטקוין, יש לציין, המשלם קובע בעצמו את גובה העמלה, וככל שהיא גבוהה יותר התשלום יזכה למיקום משופר ב"תור" לביצוע רישום התשלומים).

לכן, לא ברור באיזו שיטה תשתמש אל סלבדור להמרות בין דולר לביטקוין. מטבע הקרפיטו עצמו תנודתי מאוד, ושערו יכול לרדת או לעשות בעשרות אחוזים בשבוע, מצב שמקשה על השימוש בו כאמצעי תשלום.

עיתונאי הקריפטו דיוויד ג'רארד סבור שהצעד עלול לגרום לניתוקה של אל סלבדור מהיכולת לסחור עם מדינות אחרות. זאת משום שביטקוין לא עומד בשום קריטריון שמאפשר למנוע הלבנות הון, חמיקה מתשלום מס או מימון טרור.

מאחורי המהלך של אל סלבדור עומד יזם בשם ג'ק מאלרס, בעל האפליקציה Strike, שכבר מריצה ניסוי של שימוש בה לתשלומים בחוף באל סלבדור. לפי הודעתה לתקשורת, האפליקציה מאפשרת ביצוע תשלומים בחינם בין בעלי ארנקים על בסיס רשת ביטקוין.

לפי ג'רארד, האפליקציה הזו מציגה מצג שווא. לא רק שהיא לא פועלת ברשת ביטקוין, אלא אפילו נמנעת כמעט לחלוטין משימוש ב"רשת הברק", שכבה שנייה של קוד מבוזר מעל רשת ביטקוין.

ההבדל היחיד בינה לבין כל אפליקציות תשלום אחרת זה שהיא נקובה בביטקוין. אבטחת היתרות והתשלומים, לעומת זאת, תלויה לחלוטין במערכת שלה ולא של מטבע הקריפטו או "רשת הברק". ג'רארד הוסיף כי "שוב מסתבר שהדרך הכי טובה להשתמש בביטקוין, היא פשוט לא להשתמש בו".

מהצד ההפוך, אם אזרחי אל סלבדור, של-70% מהם אין בכלל חשבון בנק, יצליחו להשתמש בביטקוין דרך ארנק "אמיתי", ולא דרך האפליקציה, הרי שהוא יהיה מוגן בסיסמה באופן כזה שלא יהיה ניתן לכפות אף אזרח לדווח על הונו או לשלם מסים. במילים פשוטות יותר, מתכון להתאבדות פיננסית של המדינה.

מה יעשו מדינות העולם?

יש מי שסבור שאימוץ של המטבע באופן רשמי על ידי אל סלבדור יוביל לשינוי בכלל מדינות העולם בשל הסכמי סחר חוץ. כלומר, הפיכת ביטקוין מ"נכס דיגיטלי" ל"כסף", תחייב מדינות אחרות להכיר בו כמטבע חוץ

לפי שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama, "מהלך זה צפוי להעלות את הביטקוין דרגה: מנכס להשקעה אל התחום הגיאופוליטי. לפי החוק הישראלי, מטבע בישראל מוגדר כמטבע חוץ אם הוא מוגדר כהילך חוקי באחת ממדינות העולם. לפיכך, כשהביטקוין יוכר כמטבע רשמי באל סלבדור – ניתן יהיה לטעון שביטקוין הוא מטבע חוץ עם מיסוי אפס".

פניית 'דבר' לבנק ישראל בנושא עדיין לא נענתה.

אידיאולוגיה ליברטריאנית בשירות הדיקטטורים

בוקלה נבחר לנשיאות על בסיס מצע של שחרור המדינה משליטת כנופיות הסמים, למרות שמספר עיתונאים מצאו שהוא קשור לשני הקרטלים הגדולים במדינה. לא מן הנמנע שאימוץ ביטקוין עשוי להקל על הקרטלים להלבין כספי פשע.

ארגון Human Rights Watch הזהיר, לפני מספר שבועות, מהמגמה של בוקלה לצבור כח אבסולוטי במדינה, וקרא לארצות הברית לבלום זאת. בוקלה נהנה מתמיכת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, אך יחסיו עם ממשל ביידן פחות טובים.

לפי הארגון, בוקולה מחזיק מול ארצות הברית קלף דומה לזה שארדואן מחזיק מול אירופה: היכולת להציף אותה במהגרים. עם זאת, טורקיה היא מדינה מתפקדת, בה חיים מיליוני פליטים. אל-סלבדור היא מדינה קטנה במרכז אמריקה, גובלת בגואטמלה והונדורס ותלויה לחלוטין בסיוע חוץ. אין בה פליטים, אלא כ-6.5 מיליון אזרחים בלבד.

האידיאולוגים של ביטקוין מציגים אותו כמטבע "משחרר", כזה שלא כפוף למערכת הפיננסית "המושחתת". בפועל, המאמצים העיקריים שלו עד היום היו מדינות דיקטטוריות.

איראן, עושה בו שימוש כדי לעקוף את הסנקציות המוטלות אליה ומשתדלת להלאים את פעילות "כריית" ביטקוין במדינה. רובה נעשה בניגוד לחוק, ומייצר לה בעיות קשות באספקת החשמל.

סין מרכזת יותר מ60% מפעילות הכרייה, אך גם היא פועלת כיום לצמצם זאת, בשל הנזקים הגוברים לסביבה.

מאמצים נלהבים נוספים של ביטקוין בפרט, וקריפטו בכלל, הן כנופיות פשעי סייבר. סחיטת תשלום במטבע קריפטו והמרתו לכסף אמיתי במספר שלבים, מטשטש את נתיב הכסף.

עושה רושם, שביטקוין מסייע יותר למשטרים הדכאניים עצמם, מאשר להגן על האזרחים במדינות הללו מפני השלטון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!