דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הגורמים לקריסת הביטקוין: ממשלת סין, אלון מאסק או כרישי המסחר

הביטקוין איבד בשבוע האחרון כ-50% מערכו, לפני שהתחזק מעט שוב . שווי ביטקוין עומד על כ-38 אלף דולרים, קצת יותר ממחצית ערכו באפריל | לטלטלות בשוק מטבעות הקריפטו השלכות כלכליות וסביבתיות ניכרות

שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ערך הביטקוין ירד בשבוע האחרון בעד 50% משיא ערכו, לפני שהחל לעלות שוב. בטלטלה שעוברת על שוק מטבעות הקריפטו איבדו מרבית המטבעות הדיגיטליים, כמו גם הבורסות בהן הם נסחרים, מערכם.

בבורסות נרשמו עומסים והפסקות מסחר בשל עומס עסקאות חריג. בין ציוצים של אלון מאסק לבין הצהרות בסין על אכיפה מוגברת של איסורי מסחר במטבעות קריפטו, הנהירה הספקולטיבית אחר כלכלת הקריפטו לא צפויה להיפסק.

שער הביטקוין עמד נכון ליום חמישי השבוע על כ-40,000 דולרים למטבע, לאחר שבאפריל נסק לשיא של כ-64,000 דולרים למטבע. במהלך השבוע ירד ערכו של המטבע הדיגיטלי לשפל של כ-33,000 דולרים לביטקוין, כ-50% מערכו בשיא.

יחד עם הביטקוין צנח גם ערכם של מטבעות דיגטליים אחרים כמו את'ר ודוג'. זירות המסחר הגדולות למטבעות מסוג זה חוו קשיים במתן שירות ללקוחות לאור עומס עסקאות חריג ואף הפסיקו את המסחר לחלוטין בחלק מהנכסים הדיגיטליים. מניות זירת המסחר קוינבייס (coinbase) ירדו ב-8% ביום רביעי.

הקריסה התרחשה לאחר תקופה ארוכה של מגמה הפוכה, בה יותר ויותר גורמים פיננסיים הזרימו הון רב לרכישת מטבעות קריפטו ונכסים פיננסיים התלויים בהם.

3 הסברים ותיאוריית קונספירציה אחת

ההכרזה של סין. חלק גדול מהבריחה מנכסי קריפטו מושפע מהכרזות הממשל הסיני על כוונתו לאכוף ביתר קפדנות את האיסור על מוסדות פיננסיים לספק כל שירות הקשור לכלכלת הקריפטו. לפי רויטרס, מדובר בהחמרה של כללים שנוסחו לראשונה ב-2017 וכוללים כעת גם איסור על זירות מסחר, איסור קבלת תשלום במטבעות קריפטו, ודיווח על כספים החשודים כמעורבים בכלכלת הקריפטו.

עם זאת, אין איסור על אזרחים סינים לסחור במטבעות קריפטו מחוץ לגבולות סין. המגבלות החדשות צפויות להקשות על אזרחים לקנות ולמכור מטבעות קריפטו ובייחוד על העסקים הסינים העוסקים בליבת המחשוב של רשת הביטקוין, שכ-65% מהתשתית שלה נמצאת בסין. המודל העסקי אותם עסקים מבוסס על התחייבויות ביואן לרכישת ציוד וחשמל, ועל רווחים במטבעות קריפטוגרפיים, שיהפכו לקשים יותר להמרה.

הציוץ של מאסק. סיבה נוספת לקריסה היא הפופולריות העצומה של אלון מאסק, בעל השליטה בחברת טסלה, אשר החליט להסתייג מביטקוין בציוץ בטוויטר, לאחר שטסלה השקיעה במטבע כ-1.5 מיליארד דולרים.

הציוץ של מאסק חשף את מה שפעילי אקלים טוענים כבר כמה שנים, ותומכי הקריפטו מעדיפים לטשטש: צריכת האנרגיה והפסולת שהביטקוין גורם לה היא עצומה ומסוכנת לסביבה. משקיע הביטקוין מייקל סיילור הגיב למאסק בטיעון שצריכת האנרגיה גדלה ב-40% בעוד ערך השוק של הביטקוין גדל ב-100%, אך מאסק הפנה את סיילור לקרוא על תחנת כח מזהמת במיוחד בניו יורק, שחזרה מהשבתה על מנת לספק חשמל לרשת הביטקוין.

בראיון ל"דבר" הסביר הכלכלן ההולנדי אלכס דה וריס, כי הון ספקולטיבי שזורם לתוך כלכלת הקריפטו מנפח את ערך המטבעות הדיגיטליים, מה שבתורו מגדיל את התמריץ הכלכלי להתקין עוד ועוד ציוד מחשוב ברשת שמתעדת את עסקאות המטבע ומגבירה את צריכת האנרגיה הכוללת שלה באופן שלמעשה אין לו כל גבול תיאורטי, אם כי מחסור עולמי בשבבים מאט את קצב הגידול של צריכת החשמל.

אלכס דה וריס. "ציוץ הזה של אלון מאסק מנע יותר פליטות CO2 בשעתיים, מאשר כל הרכבים החשמליים של טסלה בכל הזמנים" (צילום: אלבום פרטי)
אלכס דה וריס. "ציוץ הזה של אלון מאסק מנע יותר פליטות CO2 בשעתיים, מאשר כל הרכבים החשמליים של טסלה בכל הזמנים" (צילום: אלבום פרטי)

אף על פי כן, צריכת החשמל של רשת הביטקוין לבדה גדלה פי 20-13 מאז 2017, ועומדת כיום על יותר מ-0.5% מצריכת החשמל בעולם.

את עוצמת ההשפעה השלילית של רשת ביטקוין הדגים דה וריס, כשכתב על המהלך של מאסק: "הציוץ הזה של אלון מאסק מנע יותר פליטות CO2 בשעתיים, מאשר כל הרכבים החשמליים של טסלה בכל הזמנים". הגברת השימוש באנרגיה מתחדשת בכלכלת הקריפטו לא יפתור כמעט שום בעיה, כאשר אין מגבלה על היקף צריכת האנרגיה בסך הכל.

הגילוי של תת'ר. הסיפור המשמעותי השלישי קשור לגילוי מרצון של יוצרי המטבע הדיגיטלי תת'ר (Tether), אשר משמש בעיקר כגשר ביניים בין כסף ממשלתי רגיל למטבעות קריפטו. ערכו אמור להיות צמוד לדולר, כאשר החברה יוצרת מטבע חדש כנגד כל דולר שמוזרם אליה. עד היום נוצרו 58 מיליארד מטבעות מסוג זה, כאשר המודל העסקי מבוסס על עמלות זעירות על המסחר במטבע.

לפי הצהרות החברה, רק 2.2 מיליארד דולר מכספי המשקיעים מוחזקים בחשבונות עו"ש, והשאר מושקע בניירות ערך שונים, דמויי מזומן, הלוואות, אג"חים ואף נכסים דיגיטליים.

גילוי זה, הופך את המטבע מ"יציב" לתנודתי, באופן שלא יכול להבטיח לכל הרוכשים את המימוש, אם וכאשר ירצו בחזרה דולרים, אך ללא פיקוח פיננסי ראוי.

יוצרי המטבע כבר הגיעו לפשרה עם התובעת הכללית במדינת ניו-יורק, האוסרת על החברה לספק שירותים לתושבי המדינה. במקביל, רשות ניירות הערך האמריקאי מנהלת הליך תביעה נגד יוצרי המטבע הדיגיטלי ריפל, בחשד להונאת משקיעים.

התאוריה של כרישי המסחר. בקרב משקיעי הקריפטו מוצגת גם תאוריה לפיה גם אם לירידות בשערי המטבעות יש סיבות במציאות, למעשה מדובר במהלך מכוון שמבוצע על ידי "כרישי מסחר". אותם שחקנים גדולים מחזיקים בנזילות גבוהה במטבעות דיגיטליים, אך גם בכסף רגיל. אותם משקיעים מרוויחים מה"פאניקה" שיוצרת ירידת ערך המטבע, הגורמת למשקיעים פרטיים למכורת את נכסיהם במחיר נמוך. ה"כרישים" קונים מחדש את הנכסים ונהנים משער קניה נמוך יותר, לטובת שיפור הרווחים בגל העלייה הבא. בפועל, שער הביטקוין כבר זינק ביותר מ-20% לעומת השפל, כך שמי שרכש את המטבע במחירי השפל הרוויח היטב.

כל עוד רגולטורים ומוסדות פיננסיים ממשיכים בתהליך הליגיטמציה המתגבר של תעשיית קריפטו, עוד ועוד כספים צפויים להיכנס אליה. הקריסה הנוכחי הסתכמה בהתאדות של 260 מיליארד דולרים. קריסה דומה בעוד כמה שנים, בתעשייה פיננסית בצמיחה מהירה, עלולה לגרום למשבר של ממש.

דה-וריס מציע להפוך את התהליך בעזרת מציאת "צווארי בקבוק" שיקשו על המסחר במטבעות דיגיטליים אנטי-סביבתיים, דוגמת פיקוח על זירות המסחר או החרמת ציוד בחוות השרתים שמבצעות את צריכת החשמל הגבוהה הזו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!