דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

החוק לקיצוץ דמי אבטלה מגיע לוועדת הכספים: מבחן ראשון ליו״ר הוועדה אלכס קושניר

בלי חקיקה, בחמישי יסתיימו דמי האבטלה לכולם | ביקורת רבה נשמעה על מינויו של קושניר מישראל ביתנו ליו״ר ועדת הכספים, כיוון שיתקשה לבקר את שר האוצר ממפלגתו | מנכ״ל הביטוח הלאומי ביקר את התכנית: ״אנשים ישארו בלי עבודה וביטחון סוציאלי״

האם יבקר את התכנית של שר האוצר ממפלגתו? יו״ר ועדת הכספים, אלכס קושניר (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
האם יבקר את התכנית של שר האוצר ממפלגתו? יו״ר ועדת הכספים, אלכס קושניר (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

החוק שבמרכזו קיצוץ דמי האבטלה עד גיל 45 יגיע השבוע לוועדת הכספים בראשות אלכס קושניר (ישראל ביתנו). יהיה זה מבחנה הראשון של הוועדה שבראשה עומד חבר הסיעה של שר האוצר; עד כמה יהיה מקום לבקר את התכנית שמוביל אביגדור ליברמן, והאם יכנסו בה תיקונים מהותיים או רק שינויים קוסמטיים.

יו״ר ועדת הכספים קושניר, ומספר משתתפים בוועדה מהקואליציה, סירבו להשיב לשאלת ׳דבר׳ האם צפויים שינויים בחוק. הם אמרו שיגבשו דעה רק סביב הגרסה הסופית של החוק, שטרם הועברה אליהם. הדיון צפוי להתקיים בימים שני, שלישי או רביעי.

נציגי הביטוח הלאומי שישתתפו בדיונים צפויים למתוח ביקורת על חלק מתכנית האוצר. ״יהיו כאלה שיישארו בלי עבודה ובלי ביטחון סוציאלי״, הזהיר כבר בשבוע שעבר מנכ״ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר.

רשתות הביטחון שנפרשו בקורונה, ובמסגרתן בין היתר דמי אבטלה מקלים לעובדים בחל״ת, יסתיימו באופן אוטומטי ביום חמישי, ה-1 ביולי. למרות לוחות הזמנים הצפופים, טרם פורסמו מועדי הדיון בחוק החדש, וחברי ועדת הכספים של הכנסת עוד לא קיבלו את החוק לידיהם.

החוק החדש קובע שתשלום דמי האבטלה ייפסק לבני ה-45 ומטה, מחדש את מנגנון המענק לעובדים שחוזרים לעבוד בשכר נמוך (השבוע בלבד), ומכיל תיקונים לנושאים כמו הכשרה מקצועיות ודמי לידה.

3 נקודות מרכזיות זכו לביקורת בתכנית ליברמן: הפסקת המענקים הסוציאליים למובטלים שעברו את גיל הפרישה; היעדר מנגנון חל״ת גמיש בתיירות (למרות ההתחייבות בקווי היסוד של הממשלה); וקביעת גיל 45 כרף התחתון להמשך קבלת דמי אבטלה (קריטריון שישאיר שני שליש מהמובטלים בחוץ).

חברי הוועדה כאמור עוד לא גיבשו את עמדתם על תכנית ליברמן. יו"ר הוועדה קושניר אמר ל׳דבר׳ שהמתווה עדיין מתגבש. ח"כ רם שפע (העבודה) אמר שההחלטה תתקבל בסמוך למועד הדיון. ח"כ ניר אורבך (ימינה) עדיין מגבש את עמדתו.

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) שאינה חברה בוועדת הכספים ביקרה את החוק. ״טוב יעשה האוצר אם כבר עתה יתייחס לאוכלוסיות עובדות ועובדים הנמצאים במציאות מעורפלת ובסביבת עסקים לא יציבה, כמו ענף התיירות, התעופה, התרבות ועוד, ללא קשר רק לגילם״, כתבה רייטן, ״נפעל למעטפת סוציאלית ראויה וגמישה כך שתותאם למציאות המשתנה״.

תזכיר החוק שפורסם להערות הציבור גרר למעלה מ-100 תגובות, חלקן סיפורים אישיים של אנשים שטוענים שייפגעו מהשינוי. התאחדות המלונות בישראל שלחה תגובה ובה ביקורת על כך שהחל"ת הגמיש לתיירות, שהובטח בקווי היסוד של הממשלה, לא מופיע בתכנית.

המלונאים מסבירים שענף התיירות זקוק להעסקה גמישה בגלל השוני בביקוש בין ימי חול לסופי שבוע, ומציעים תכנית שתאפשר העסקה חלקית עם תשלום דמי אבטלה חלקיים.

ביקורת רבה נמתחה על מינויו של אלכס קושניר ליו״ר ועדת הכספים בזמן שראש מפלגתו אביגדור ליברמן מכהן כשר האוצר. הטענה המרכזית היתה שהיכולת של קושניר לפקח על יו"ר מפלגתו תהיה מוגבלת, מה שיהפוך את ועדת הכספים ל'חותמת גומי' של החלטות המשרד. השבוע הקרוב יכול לסמן את הכיוון לקדנציה כולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!