דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כביש עוקף למוסדות התכנון: שאלות ותשובות על חידוש הוועדה למתחמים מועדפים לדיור

ועדת השרים לחקיקה תדון בהחזרת הוועדה שמוסמכת 'לדרוס' החלטות של ועדות מקומיות ומחוזיות | מול היכולת לקדם במהירות בנייה למגורים, מצביעים המבקרים על פגיעה בשטחים פתוחים ובראייה הרחבה של התכנון העירוני

אתר בנייה במרכז הארץ (צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90)
אתר בנייה במרכז הארץ (צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90)
דוד טברסקי

חידוש חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית למתחמים מועדפים לדיור) צפוי לעלות מחר (שני) לדיון בוועדת השרים לחקיקה. הוועדה, שהוקמה ב-2014 כמענה למשבר הדיור בארץ, היא גוף שנוי במחלוקת בתחום התכנון והסביבה בישראל. מצדדיה מצביעים על הסמכות לקצר את הליכי התכנון כדרך לאשר במהירות בניית עשרות אלפי יחידות דיור באזורי עדיפות. מתנגדיה מצביעים על המחיר: פגיעה בשטחים הפתוחים ובהליך התכנון העירוני.

מהי ותמ"ל?
ראשי התיבות הם 'ועדה ארצית למתחמים מועדפים לדיור'. מדובר בוועדת תכנון עליונה שבסמכותה לקדם תכניות לבניית מתחמי דירות באזורים שהוגדרו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, תוך 'עקיפת' ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות בהן מאושרת כל תכנית בנייה, עם מעט מרחב תמרון להתנגדויות.

הוועדה הוקמה מכוח 'החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור', שאושר ב-2014 כמענה למצוקת הדיור, במטרה לזרז ולייעל תהליכי תכנון לדירות מגורים. היא מוסמכת לדון בשטחים שהוגדרו על ידי רשות מקרקעי ישראל או הרשות להתחדשות עירונית כמתחמים מועדפים לדיור. בגלל שנחקק כהוראת שעה (חקיקה זמנית), החוק הוארך כל פעם בשנה או בשנתיים. תוקפו האחרון פג לפני שנה.

כמה תכניות ויחידות דיור אושרו בותמ"ל?
לפי דו"ח מסכם של הותמ"ל מ-2020, בחמש שנות פעילותה אושרו בה כ-226,500 יחידות דיור במתחמים מועדפים לדיור ברחבי הארץ, המהוות כ-35% מכלל יחידות הדיור שאושרו במוסדות התכנון במהלך שנים אלה. בסך הכל אישרה הוועדה 66 תכניות עד 2019, רובן במחוזות תל אביב והמרכז. 63 תכניות נמצאו בשלבים שונים של הליך האישור.

האם ההליך בותמ"ל מהיר יותר?
כן. לפי דו"ח הותמ"ל מ-2020, הזמן הממוצע לטיפול בתכנית בותמ"ל היה 11 חודשים. לפי דוח מנהל התכנון מ-2018, הזמן הממוצע לאישור תכנית בוועדת תכנון מחוזית הוא 2.4 שנים.

מי חבר בוותמ"ל?
לפי החוק, בראש הוועדה עומד נציג שר הפנים. לאחרונה מינתה שרת הפנים איילת שקד את עו"ד שלומי הייזלר לתפקיד, בנוסף למינויו ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. עד לאחרונה עמדה בראש הוועדה אדית בר, מנהלת מנהל הפיתוח במשרד הפנים.

בנוסף ליו"ר, מורכבת הוועדה ממתכנן הוועדה (החוק קובע שימונה על ידי שר האוצר, אך עם העברת הסמכויות למשרד הפנים ימונה המתכנן על ידי שר הפנים), ונציגים אותם ממנים ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, השר להגנת הסביבה, שר החקלאות, שר המשפטים, שר התחבורה ושר האוצר, נציג רשות מקרקעי ישראל, ונציג ארגוני הסביבה.

בנוסף, בכל דיון חבר בוועדה גם ראש הרשות המקומית שבתחומה נכלל רוב שטח התכנית הנדונה,

איך ניתן להתנגד לתכנית של הוותמ"ל?
לוותמ"ל יש ועדת משנה להתנגדויות, שדנה בהתנגדויות שמוגשות לתכניות בהן היא דנה. בראש הוועדה עומד נציג שר הפנים, ולצדו חברים בה נציג שר המשפטים, מתכנן הוועדה, ראש הרשות המקומית שבתחומה נכלל רוב שטח התכנית הנדונה ונציג משרד ראש הממשלה.

מתי עלה הרעיון להשבת חוק הוותמ"ל?
עם כינונה של הממשלה החדשה הציגו שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין תכנית שאפתנית למאבק במחירי הדירות: בניית 300 אלף יחידות דיור חדשות בשנים הקרובות, רובן באזורי הביקוש.

לטענת אלקין, החזרת הוותמ"ל לפעולה נולדה מהצורך המיידי "לקדם תכנון חדש וישן ולהסיר חסמים שנוצרו בשנים האחרונות".

איפה יאושרו תכנית בנייה של הוותמ"ל?
רוב פעילותו של הותמ"ל נועדה לקדם תכניות התחדשות עירונית בתוך הערים, במטרה לצופף את אזורי המגורים והגדלת מספר יחידות הדיור בהם, לצד בנייתן של שכונות חדשות בפאתי הערים.

חלק נכבד מהוועדות התמקדו בבנייה ביישובים ערבים וחרדים. אלקין הבטיח שהתכנית תתחדש במתכונת האחרונה שלה, שלא בנתה בשטחים פתוחים, אך על פי הטיוטה הסופית של החוק שהתפרסמה השבוע, תבקש המדינה לתת אפשרות לבנייה של לפחות 1,050 יחידות דיור על קרקע של רשות מקרקעי ישראל, שחלקה יכול להיות בשטחים פתוחים.

למי יעזור המשך קיום הוותמ"ל?
החוק אמור לזרז את היקפי הבנייה באזורי הביקוש על ידי ייעול תהליכי התחדשות עירונית והגדלת היצע הקרקעות. בין טיעוניה העיקריים של שרת הפנים שקד בעד חידוש החוק היא שהוא יסייע למגזרים הערבי והחרדי שסובלים ממצוקת היצע שנובעת, בין היתר, מבעיות תכנון מקומיות שהוועדה אמורה לפתור.

התאחדות הקבלנים הביעה תמיכה בחידוש הוותמ"ל וטענה שבמידה שימומש הוא צפוי להגדיל את הביקוש לפרויקטים נדל"ניים כבר בסוף השנה הנוכחית.

מי מתנגד לחוק?
המשרד להגנת הסביבה דורש הגבלות על החוק. השרה תמר זנדברג פנתה לשרה שקד ודרשה להגביל את החוק כמה שניתן. בין היתר, דרשה את הגבלתו לשנה, איסור תכנון בשטחים פתוחים, והגבלות משמעותיות של תהליכי חידוש עירוני שיקדם הוותמ"ל ביישובים ערבים וחרדים. בנוסף דרשה זנדברג נציגות למשרד בוועדה.

מתנגדים נוספים הן המועצות האזוריות, תנועת המושבים, איגוד המתכננים וארגונים ירוקים, שדורשים שלא להעביר את החוק ולבטל את הוותמ"ל.

מה הטיעונים נגד החוק?
לטענת המתנגדים, הוותמ"ל הוביל להרס השטחים הפתוחים, למחיקת שדות חקלאיים ופגיעה בטבע. מעל ל-20 ארגונים ירוקים, ובראשם החברה להגנת הטבע, פנו לשרה שקד בדרישה לגנוז את רעיון חידוש הוועדה וקראו לממש אישורים קיימים להתחלות בנייה, ולהרחיב את תהליכי ההתחדשות העירונית וקידום בנייה צפופה.

לטענת תנועת המושבים, נגרעו בישראל מעל ל-100 אלף דונם של שטחים חקלאיים מאז הקמת הוותמ"ל ב-2014.

לטענת איגוד המתכננים בישראל אין בישראל בעיה של מלאי, והמדינה צריכה לייצר רפורמות שיקדמו תכנון צפוף והוצאה לפועל של תכניות מאושרות. לדבריהם, הוותמ"ל לא מאפשר קיום תכנון מקיף, שידע להתייחס לבעיות תחבורה, תעסוקה, חינוך, תרבות ורווחה.

באיזה עוד כלים תשתמש המדינה לפתרון משבר הדיור?
מתווה שקד לתכנית תמ"א 38, התכנית הארצית לחיזוק מבנים, ישמש את המדינה לקידום הרחבת הדיור בתוך הערים. מדובר במתווה שמתבסס על תיקון 128 לחוק התכנון והבנייה, שנועד לתת מענה תכנוני לסוגיות נוספות בנוגע לתשתיות, ונחקק בנובמבר האחרון כדי להיות מחליפו של תמ"א 38.

הצעת החוק של שקד אמורה לייעל תהליכי בנייה ותכנון ולאפשר מרחב גדול ליזמים לשיפור מבנים, ומצד שני, לאפשר לערים לתכנן לפרטים התחדשות עירונית ולהתאים תשתיות ליחידות הדיור המתווספות. במידה ולא תקודם החקיקה, תמ"א 38 תוארך בשנה נוספת עד אוקטובר 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!