דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מכה לקצא"א: סקר הסיכונים שלה נפסל, בזמן שהחברה נסמכת עליו מול בג"ץ 

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (א') כי הוא דוחה את מסמך סקר סיכונים לזיהום ים משמן שהוגש על ידי חברת קצא"א אילת, וכי לא ידון במתן אישורים לחברה עד לדיון בממשלה בנושא

נמל אילת. צילום: Adiel lo מתוך ויקימדיה קומונס
נמל אילת. צילום: Adiel lo מתוך ויקימדיה קומונס
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (א') כי הוא דוחה את מסמך סקר סיכונים לזיהום ים משמן שהוגש על ידי חברת קצא"א אילת, וכי לא ידון במתן אישורים לקצא"א עד לדיון בממשלה בנושא

המשרד להגנת הסביבה פסל את סקר הסיכונים שהגישה קצא"א בשל "פגמים מהותיים"החברה מסתמכת על אותו הסקר בתגובתה לבג"ץ שהוגש נגד הסכם הולכת הנפט עם חברת Red Med מאיחוד האמירויות. רני עמיר, מנהל היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה: "ציטוט סקר הסיכונים הוא עזות מצח". ההחלטה מונעת מקצא"א להרחיב את פעילות הולכת הנפט לכמויות המלאות שההסכם מאפשר.  

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "הנחתי את עובדי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית לעכב את המשך בחינת היערכות החברה להגדלת הפעילות במסוף אילת, זאת עד אשר ממשלת ישראל תדון ותחליט בעניין. כמו כן, אני מובילה לקיומו של דיון אסטרטגי בממשלה בנוגע לנחיצות ההסכם אשר ספק שתורם, אם בכלל, למשק הישראלי, ומנגד מסכן בצורה דרמטית את שונית האלמוגים הצפונית בעולם ואת כלל התיירות באילת".

הבוקר הוציא מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, מר רני עמיר, מכתב חריף לחברת קצא"א  ובו קבע שהמשרד אינו מאשר את סקר הסיכונים שהוגש ודוחה את כל מסקנותיו. סקר הסיכונים מהווה את השלב הבסיסי לכל תכנית היערכות מחודשת של מסוף אילת של החברה. השימוש בסקר הסיכונים הבלתי מאושר במענה המקדמי של החברה לבג"ץ ארגוני הסביבה כונה ע"י עמיר "עזות מצח". 

עוד נרשם במכתב כי היה והממשלה תאשר את ההסכם, המשרד להגנת הסביבה לא יקבל לידיו מסמכים שמגישה קצא"א, אשר לא בוצעו בהתאם לרמה הנדרשת על ידי המשרד. למרות היעדר האישור הרגולטורי, תנועת מיכליות הנפט בנמל אילת כבר התגברה, כולל התחלת מימוש ההסכם עם dRed Me להולכת נפט מאיחוד האמירויות.  

אף על פי כן, התגברות זו לא ממצה את כמויות הנפט עליהן מדבר ההסכם, שכן בבקשת האישור מדובר בפקידה אפשרית של עשרות מיכליות בשנה את נמל אילת לעומת מיכליות בודדות כיום.  

בינתיים, המשרד להגנת הסביבה מגביל מאוד את היכולת הזו, ומקפיא באופן חלקי את מימוש ההסכם. 

בינואר השנה קצא"א ביקשה היתרים מהמשרד להגנת הסביבה לשם הרחבת הפעילות 

בחודש ינואר 2021 העבירו גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה מסמך הנחיות להכנת תכנית חירום מפעלית לטיפול בתקריות זיהום ים בשמן עבור מסוף קצ"א באילת, על פי בקשתה של קצא"א, על מנת לאפשר לחברה לבחון סיכונים לסביבה הימית באילת והגברת מוכנותם בהתאמה להגדלת מספר מכליות במסוף אילת.  

מסמך ההנחיות הועבר על אף שהמשרד להגנת הסביבה הביע ועדיין מביע את התנגדותו לכוונת קצא"א ולמרות שהמידע לגבי הגדלת נפח הפעילות באילת, הובא לידיעת המשרד רק לאחר החלטת חברת קצא"א להגדלה זו. 

על פי מסמך ההנחיות, בשלב א' נדרשה קצא"א לבצע סקר סיכונים לבחינה, ניתוח וניהול הסיכונים מזיהום ים בשמן במפרץ אילת. ביום 11 ביולי 2021 התקבל במשרד להגנת הסביבה מסמך שכותרתו "סקר סיכונים מניעת זיהום ים משמן קצא"א אילת", שהוגש על ידי חברת קצא"א, והוכן על ידי חברת הזמט.

לאחר בחינה מעמיקה של גורמי המקצוע מהיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, עולה כי סקר הסיכונים אינו עונה כלל על ההנחיות ואף מהווה רשלנות מצד קצא"א ועורכי המסמך מטעמם.  

עיקרי הפערים בסקר הסיכונים לזיהום ים בשמן: 

  • הליך זיהוי הסיכונים לא בוצע כנדרש. 
  • לא בוצעו ישיבות משותפות עם כל הגורמים בעלי העניין במפרץ אילת. 
  • היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית לא אישרה את תרחישי הסיכון. 
  • נתוני ההסתברות לאירוע אשר בהם נעשה שימוש בסקר, נקבעו תוך התעלמות מוחלטת מההנחיה שיש לוודא כי הנתונים הנלקחים בחשבון מתאימים לסוגי הפעילות במסוף אילת, לתנאי הסביבה שם וליכולות הקיימות במפרץ אילת.  
  • לא הוגש מודל פיזור שמן בים.  
  • הסקר אינו מתייחס בצורה רצינית לתרחיש קיצון (worst case scenario ) של הזרמה רצופה לסביבה הימית. 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!