דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

״שינוי שיטת המשטר״: העבודה ומרצ דורשות להוציא את רשות הרגולציה מחוק ההסדרים

הרפורמה השנויה במחלוקת מכפיפה את כל הרגולציה במשרדי הממשלה לרשות אחת, מה שיוצר לטענת המבקרים "הפרדה מלאכותית בין סמכות לאחריות" | ח"כ אביר קארה צפוי להילחם על השארת ההצעה

שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בכירי העבודה ומרצ דורשים לדון בדחיפות בהצעה להקים רשות רגולציה ולהוציאה מחוק ההסדרים. לשיטתם, ההצעה תגרום לשינוי משטרי ואף לעודף סרבול בירוקרטי. את ההצעה מקדם בתקיפות ח"כ אביר קארה (ימינה) בעיקר כדי למנוע ממשרדי הממשלה להטיל דרישות על המגזר העסקי.

בכירי העבודה ומרצ מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט (ימינה), שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) מכתב בו הם דורשים דיון דחוף בהצעה להקמת רשות הרגולציה, ובינתיים לא לקדם הנושא בחוק ההסדרים. על המכתב חתומים ניצן הורוביץ (מרצ) שר הבריאות; מירב מיכאלי (העבודה) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים; תמר זנדברג (מרצ) השרה להגנת הסביבה ועומר בר לב (העבודה) השר לביטחון פנים.

במכתבם כתבו השרים: "במהלך היום צפוי לעלות לדיון בוועדת השרים לתיקוני חקיקה תזכיר חוק יסודות האסדרה. מדובר בתזכיר חוק המשנה מהיסוד את אופן עבודת משרדי הממשלה כרגולטורים. החוק המוצע יוצר הפרדה מלאכותית בין אחריות לסמכות, פוגע ביכולת של המשרדים ליישם את אחריותם בתחומים עליהם הם אמונים, מעביר את קבלת ההחלטות לגוף חסר מומחיות בתחומי התוכן הרלוונטיים – המעמיד לנגד עיניו שיקולים כלכליים של הרגולציה על חשבון שיקולים מהותיים".

לשיטתם מדובר בלא פחות משינוי משטרי, ושהמנגנון המוצע "יחטא למטרתו ויביא לקושי בטיוב רגולציה והפחתת הנטל הרגולטורי, וייצר למעשה רגולציה עודפת וסרבול בירוקרטי".

אחד התומכים הבולטים בחוק הוא חבר הכנסת אביר קארה (ימינה) שעמד בראש קבוצת "השולמנים" של בעלי העסקים הקטנים. לשיטתו, החוק נועד למנוע ממשרדי הממשלה להטיל עוד דרישות על מהגזר העסקי ואף להסיר דרישות קיימות.

במקביל, במכתב שנשלח היום לראש הממשלה, נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, ראשי סיעות הקואליציה, שרי הממשלה ויו"ר הכנסת, פנו עשרים ושמונה ארגונים מתחומי הסביבה, הבטיחות ובריאות הציבור בדרישה להוציא את ההצעה להקים "רשות רגולציה" ריכוזית מחוק ההסדרים.

במכתב נכתב: "רק לפני מספר חודשים ראינו את התוצאות של היעדר רגולציה, באסון הר מירון, שגבה את חייהם של 45 אנשים. מדובר בכישלון אחד שמתחבר לשורה ארוכה מחדלים שהיה ניתן למנוע כמו אסון ורסאי, פרשת רמדיה ודליפות הנפט בנחל צין ושמורת עברונה" .

שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

"לא ייתכן ששינוי כל כך דרמטי במבנה החוקתי של מדינת ישראל יועבר בחסות חוק ההסדרים ולא תתקיים עליו הצבעה נפרדת, אחרי דיון ציבורי מעמיק. משפטנים בכירים בישראל, בהווה ובעבר, מתנגדים נחרצות להקמת רשות הרגולציה במסגרת חוק ההסדרים, ואף טענו שמדובר בלא פחות מ"שינוי שיטת המשטר בישראל", כתבו הארגונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!